  • 1. Data: 2006-07-24 11:08:32
    Temat: Prawo spółdzielcze i śmierc
    Od: "Krzysztof K." <p...@o...pl>

    Witam, może ktos sie orientuje co nalezy zrobic?
    Jakis czas temu zmarla moja mama, ojciec jest głownym najemcą mieszkania
    spółdzielczego i członkiem spółdzielni. Ja jestem w tym miejszkaniu od prawie
    30 lat zameldowany na stałe. Czasowo wymeldowany jest z tego mieszkania mój
    brat (od 1989 roku) i od tego czasu nie ma z nim kontaktu - wyjechal za
    granice... Ostatnio usłyszałem, że trzeba przeprowadzic postepowanie spadkowe,
    przed upływem roku od smierci mamy!? Poniewaz spodzielnia przejmie 50%
    mieszkania na własność. Dodam, że mieszkanie jest wykupione ze spółdzielni,
    ale nie ma jeszcze ksiegi wieczystej i załatwionych do końca formalności.

    Tak wiec co zrobic aby spółdzielnia nie miała możliwości przejecia mieszkania
    czy chocby tych 50%? Co zrobic zebym ja mógłbyć głownym najemcą i członkiem
    spoldzielni? I co zrobić w sprawie brata z którym nie ma kontaktu od przeszło
    17 lat?

  • 2. Data: 2006-07-24 11:25:04
    Temat: Re: Prawo spółdzielcze i śmierc
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof K." <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam, może ktos sie orientuje co nalezy zrobic?
    > Jakis czas temu zmarla moja mama, ojciec jest głownym najemcą mieszkania
    [cut]

    Ty najpierw upewnij się jaki jest stan prawny mieszkania, bo już padły co
    najmniej 3 takie stany: lokatorskie, spółdizelcze własnościowe i odrębna
    własność. Mieszasz strasznie i nie wiadomo co radzić.

  • 3. Data: 2006-07-24 11:45:38
    Od: p...@o...pl

    > Ty najpierw upewnij się jaki jest stan prawny mieszkania, bo już padły co
    > najmniej 3 takie stany: lokatorskie, spółdizelcze własnościowe i odrębna
    > własność. Mieszasz strasznie i nie wiadomo co radzić.

    napisalem, ale nie weszło wiec jeszcze raz...
    Sytuacja wyglada nastepujaco:
    Ojciec otrzymal ze spoldzielni dokument potwierdzajacy wykupienie mieszkania
    spoldzielczego na podstawie ktorego mozna zalatwic ksiege wieczysta. Z powodu
    ciezkiej choroby mamy nie zdazyl tego zalatwic. Wiec czy sytuacja w jakilowiek
    sie zmienia? I co z bratem z ktorym nie ma kontaktu i nawet nie wiadomo gdzie
    przebywa?

  • 4. Data: 2006-07-24 15:37:37
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

> [...]
    > mieszkania
    > spoldzielczego na podstawie ktorego mozna zalatwic ksiege wieczysta.

    Chodzi ci o urządzenie księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego
    prawa do lokalu czy też ojcies podpisał akt notarialny ustanowienia odrębnej
    własności i przeniesienia prawa własności ze spółdzielnią?

> [...]
    > jakilowiek
    > sie zmienia? I co z bratem z ktorym nie ma kontaktu i nawet nie wiadomo

    Jeśli jest to spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu to spółdzielnia w
    żadnym momencie nie ma prawa stać się współwłaścicielem takiego prawa. Bo
    włascicielem takiego lokalu i całego budynku jest z mocy innego prawa.
    Wy jako spadkobiercy musicie po prostu przeprowadzic postepowanie spadkowe i
    złożyc w urzedzie skarbowym odpowiednią deklarację i zapłacic podatek od
    spadku lub też skorzystać z wyjątków zapisanych w ustawie i nic nie płacic.

  • 5. Data: 2006-07-25 17:50:37
    Od: "Krzysztof K." <p...@o...pl>

    > Chodzi ci o urządzenie księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego
    > prawa do lokalu czy też ojcies podpisał akt notarialny ustanowienia odrębnej
    > własności i przeniesienia prawa własności ze spółdzielnią?
    Bardziej chodzi mi o postępowanie w takiej sprawie...
    Może przypomnę, jest lokal własnościowy (wykupiony) w spółdzielni
    mieszkaniowej. Ale nie ma księgi wieczystej...
    Jakiś czas temu zmarła moja mama i ostatnio ojciec dowiedzial sie w
    spółdzielni że musi przeprowadzić postępowanie spadkowe, ponieważ jeśli nie
    zrobi nic to połowa własności lokalu przejdzie na rzecz spółdzielców dzień po
    upłynięciu roku od śmierci mamy.
    Głownym lokatorem jest ojciec to na niego są wszystkie dokumenty w spółdzielni
    i to on był do tej zapisany...
    W mieszkaniu zameldowani byli: moja mama, a w dalszym ciągu zameldowany jest
    mój ojciec, ja i czasowo wymeldowany jest brat.
    Brat został wymeldowany czasowo w 1989 roku, kiedy wyjechał z polski i nie ma
    z nim kontaktu. Ojciec chciałby abym ja został głównym najemcą i członkiem
    spółdzielni.
    Czy takie postępowanie trzeba przeprowadzić przed sądem?
    Czy ten rok jest obowiązujący?
    Jakie sa opłaty, w przypadku takich spraw?
    Dodatm że ojciec jest emerytem, a ja inwalidą bez prawa do renty!
    Obecnie na utrzymanie mamy niecałe 1100 zł.

    Krzysztof

  • 6. Data: 2006-07-25 19:14:30
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

    > Bardziej chodzi mi o postępowanie w takiej sprawie...
    > Może przypomnę, jest lokal własnościowy (wykupiony) w spółdzielni
    > mieszkaniowej. Ale nie ma księgi wieczystej...

    A co ma do tego księga wieczysta?

> [...]
    > nie
    > zrobi nic to połowa własności lokalu przejdzie na rzecz spółdzielców dzień

    Kompletna bzdura.

    > Głownym lokatorem jest ojciec to na niego są wszystkie dokumenty w
    > spółdzielni
    > i to on był do tej zapisany...

    Po przeszktałceniu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu zwane
    potocznie wykupieniem nie ma takiego pojęcia jak główny lokator. Ba, w ogóle
    nie musisz być cżłonkiem spółdzielni.

> [...]
    > ma
    > z nim kontaktu. Ojciec chciałby abym ja został głównym najemcą i członkiem

    I tutaj znowu cos krecisz. Jak niby masz mieszkanie wykupione to skąd ci się
    bierze jakiś najemca?

    Weź ty idź lepiej do spółdzielni i sie dowiedz jaki jest status prawny tego
    lokalu, bo widać, że nie masz bladego pojęcia i motasz się w zeznaniach. Bez
    ustalenia stanu faktycznego nic nie jesteśmy ci w stanie pomóc. Raz piszesz,
    że mieszkanie jest wykupione, potem znowu piszesz jakby to było prawo
    lokatorskie.

  • 7. Data: 2006-08-02 07:34:17
    Od: "Krzysztof K." <p...@o...pl>

    > A co ma do tego księga wieczysta?
    Moze wytlumacze dokladniej.
    Jest zaswiadczenie ze spoldzielni o wykupieniu lokalu. I tylko zaswiadczenie.

    > I tutaj znowu cos krecisz. Jak niby masz mieszkanie wykupione to skąd ci się
    > bierze jakiś najemca?

    Co ja moge krecic?
    Nie znam sie na prawie spółdzielczym i na przepisach spadkowych!

> [...]
    > że mieszkanie jest wykupione, potem znowu piszesz jakby to było prawo

    Jeszcze raz, ojciec ma zaswiadczenie o splaceniu mieszkania i wykupieniu go.
    Juz wczesniej pisalem, ze ojciec byl w spoldzielni i powiedzieli mu o tym ze
    musi zrobic sprawe spadkowa. Ze pierwsza rozprawa musi sie odbyc przed uplywem
    roku od daty zgonu. Poniewaz brak takiego postepowania doprowadzi do tego, ze
    rada moze podjac decyzje o przejeciu polowy na rzecz spoldzielni.