  • 1. Data: 2010-03-31 07:50:34
    Temat: Prawo prasowe - szkalujacy artykul i zbieznosc nazwisk
    Od: goguluss <g...@g...com>

    Witam,

    mam pytanie o prawo prasowe. Znam przypadek, w ktorym w mocno
    szkalujacym artykule gazety lokalnej sredniej wielkosci miasta (gazety
    opinio tworczej, najczesciej czytanej), w sprawie przestepstwa w
    pewnym zakladzie pracy, uzyto fikcyjnego imienia dla osoby
    oskarzonej. Niestety w zakladzie tym pracuje tylko jedna osoba z tym
    imieniem, ktora nie ma nic wspolnego z potencjalnym przestepstwem.
    Autor artykulu nie zadal sobie trudu sprawdzenia czy wymyslone przez
    niego imie nie jest jedynym w tym zakladzie pracy. Niestety dopisek do
    artykulu, ze imiona zostaly zmienione jest napisany malym drukiem, nie
    rzuca sie on w ogole w oczy, jest malo czytelny i najczesciej po
    prostu pomijany. Od jakiegos czasu osoba z felernym imieniem jest
    nekana telefonami, a ludzie plotkuja za jej plecami, wierzac, ze to
    wlasnie o nia chodzi. Tutaj pytanie, czy jest jaka kolwiek szansa na
    dochodzenie swoich praw w postaci sprostowania, np.: na pierwszej
    stronie tego tygodnika, ze to nie chodzilo o tego czlowieka, i ze imie
    na potrzeby artykulu zostalo niefortunnie wybrane?

    Dodam, ze probowano dzwonic w tej sprawie do redakcji, ta jednak umywa
    rece.

  • 2. Data: 2010-04-01 06:17:00
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Chodzi o to, że w zakładzie pracuje kilkadziesiąt osób, redaktor wymyślił i
    napisał w artykule: Piotr S.
    i akurat Piotr S. tam pracuje i na nim się skupiają ci nękacze ?

    Ja bym się zastanowił czy z treści artykułu da się jednoznacznie
    zidentyfikować osobę. W niewielkich spłecznościach trudno o anonimowość, a
    wydaje się, że wszystkie procedury anonimizacji zostały prawidłowo
    zastosowane. To że redaktor nie sprawdził... to raczej jego niedopatrzenie
    niż niedbalstwo.

    Można próbować w procesie cywilnym, ale marnie widzę szansę.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/album2/Pruszkow/slides/Pruszkow
    _k_Warszawy_20070930-32.php

  • 3. Data: 2010-04-01 10:20:29
    Od: Arek <a...@...a.z.e.t.a.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

> [...]
    > i akurat Piotr S. tam pracuje i na nim się skupiają ci nękacze ?
    >
    > Ja bym się zastanowił czy z treści artykułu da się jednoznacznie

    Czyli załóżmy, że w artykule chodzi o Piotra Iksińskiego więc taki redaktor
    może napisać "Piotr I." + dopisek, że imiona i nazwiska zmieniono?

    W końcu skoro zmieniono to nie może chodzić o Piotra I - nie wiadomo więc o
    kogo chodzi - jest anonimowo.

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 4. Data: 2010-04-01 11:11:02
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 31 Mar 2010 00:50:34 -0700, goguluss napisał(a):

> [...]
    > na pierwszej stronie tego tygodnika, ze to nie chodzilo o tego
    > czlowieka, i ze imie na potrzeby artykulu zostalo niefortunnie wybrane?

    Sprostowanie to raczej nie, ale odpowiedź mogłaby się należeć (art. 31
    pkt 2 prawa prasowego).

    A najprościej to jakby redakcja napisała od siebie wyjaśnienie, chociaż
    biorąc pod uwagę, że jest wzmianka o fikcyjności danych, mogą równie
    dobrze uważać, że sprawa jest załatwiona -- a za to, że ludzie są durni i
    czytać nie umieją, odpowiedzialności nie ponoszą.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl