  • 11. Data: 2008-11-24 22:58:57
    Temat: Re: Prawo pracy - dwa szybkie pytania
    Od: "lolka" <l...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > a są w ogóle podstawy do udzielenia urlopu wychowawczego?
    > moze odpowiedz powinna byc, ze wniosek jest bezzasadny bo sie urlop po
    > prostu nie nalezy.

    Jak najbardziej sie nalezy. Czemu nie? Pracownica jest zatrudniona na umowe o
    prace, pelen etat, czas nieokreslony, ma roczne dziecko, nie korzystala dotad
    z urlopu wych., ojciec dziecka takoz nie.

    --
    *lolka*

  • 12. Data: 2008-11-24 23:14:23
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    m.googlegroups.com
    lolka <l...@b...pl> pisze:

    > Nawet jesli wniosek jest "blednie" zlozony? (o 9 m-cy za wczesnie)
    Urlop wychowawczy jest uprawnieniem związanym z rodzicielstwem, przyznawany
    jest celem sprawowania osbistej opieki nad dzieckiem co oznacza, że trzeba
    być rodzicem. Innymi słowy przysługuje gdy urodzi się dziecko. W przypadku
    złożenia wniosku przed urodzeniem uprawnienie nie istnieje.

    > No wlasnie nie rozumialam czy sformulowanie "nie zachowano terminu"
    > oznacza tylko spoznienie sie z wnioskiem, czy rowniez "za wczesne"
    > zlozenie wniosku.
    J.w. - nie da się

    > Ale do 1996 roku przewidywalo?
    Bez znaczenia. Szkoda czasu na zajmowanie się nieaktualnymi przepisami.
    Aktualne i tak zajmują masę czasu.

    cja&id=25498
    > Dzieki za link, czytalam wczesniej, ale niewiele mi to rozjasnilo...
    Dziwne.

    --
    Jotte

  • 13. Data: 2008-11-24 23:19:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "lolka" <l...@b...pl> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...

    > Niestety urlop wych. przysługuje do ukończenia przez dziecko 4 roku
    > życia :P

    A bo to problem za 6 lat postarać się ewentualnie o bobaska :-)

  • 14. Data: 2008-11-24 23:26:47
    Od: "lolka" <l...@g...pl>

    Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał(a):

> [...]
    > być rodzicem. Innymi słowy przysługuje gdy urodzi się dziecko. W przypadku
    > złożenia wniosku przed urodzeniem uprawnienie nie istnieje.

    Ale skad pomysl, ze nie ma dziecka i ze przed urodzeniem?? Pracownica ma
    dziecko i przysluguje na nie urlop wych., ktory chce wziac od pazdziernika
    2009 roku.

    > J.w. - nie da się

    J.w.

    > Dziwne.

    Tam w zasadzie nie ma nic ponad tresc przepisow, ktora znam.

    --
    *lolka*

  • 15. Data: 2008-11-24 23:30:20
    Od: " lolka" <l...@g...pl>

    > Bez znaczenia. Szkoda czasu na zajmowanie się nieaktualnymi przepisami.
    > Aktualne i tak zajmują masę czasu.

    Ma dla mnie znaczenie o tyle, ze z obecnego przepisu usunieto sformulowanie
    "co najmniej 2 tygodnie", zostawiajac samo "dwa tygodnie". Poprzednie
    brzmienie przepisu bylo dla mnie (o ironio) bardziej jednoznaczne ;)

    --
    *lolka*

  • 16. Data: 2008-11-24 23:35:50
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ggfd7m$r0n$1@inews.gazeta.pl lolka
    <l...@g...pl> pisze:

    > Ale skad pomysl, ze nie ma dziecka i ze przed urodzeniem?? Pracownica ma
    > dziecko i przysluguje na nie urlop wych., ktory chce wziac od pazdziernika
    > 2009 roku.
    Tak zrozumiałem wyrażenie "za wcześnie o 9 m-cy". ;)
    W takim razie nie widzę wad, wniosek jest OK.

    "Pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu wychowawczego w terminie wskazanym
    przez pracownicę, po warunkiem, że wniosek o udzielenie urlopu został przez
    nią złożony, co najmniej na dwa tygodnie przed wskazanym terminem. Jeżeli
    jednak wniosek został złożony bez zachowania dwutygodniowego terminu,
    pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu nie później niż z upływem dwóch
    tygodni od dnia złożenia przez pracownicę wniosku".

    --
    Jotte

  • 17. Data: 2008-11-24 23:57:53
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 25 Lis, 00:35, "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> wrote:

> [...]
    > pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu nie później niż z upływem dwóch
    > tygodni od dnia złożenia przez pracownicę wniosku".>

    Dzieki za odpowiedzi. Ja wlasnie mam watpliwosci do tej interpretacji,
    tego "co najmniej", bo tego w przepisie nie ma, ze "co najmniej",
    tylko ze nalezy zlozyc 2 tygodnie przed i kropka :/

    --
    *lolka*

  • 18. Data: 2008-11-25 00:07:51
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ggfdec$s08$1@inews.gazeta.pl lolka
    <l...@g...pl> pisze:

> [...]
    > sformulowanie "co najmniej 2 tygodnie", zostawiajac samo "dwa tygodnie".
    > Poprzednie brzmienie przepisu bylo dla mnie (o ironio) bardziej

    - pracownik składa wniosek np. 1.03.2008, że chce urlop od 16.03.2008; ok,
    zachowane 2 tyg. wyprzedzenia;
    - pracownik składa wniosek 1.03.2008, że chce urlop od 5.03.2008; termin nie
    zachowany, pracodawca może się zgodzić ale nie musi; jak sie nie zgodzi na
    ten 5.03.2008, to muisi go udzielić najpóźniej od 15.03.2008.

    Tak uważam, bo §1 określa IMO prawidłowy tryb składania wniosku. Ale dalej
    jest jeszcze §3 pkt 3, który określa co ma się stać jeśli ten tryb nie
    zostanie zachowany.
    Wg niego istotą jest zapewnienie pracodawcy 2 tyg.czasu także wówczas, jeśli
    pracownik zawnioskuje o urlop wychowawczy np. z dnia na dzień.
    Istnieje także pkt 2 tego paragrafu wskazujący niejako jednoznacznie, że
    pracodawca udziela urlopu na okres wskazany we wniosku. Mamy tu do czynienia
    z jednym z wielu przykładów niskiej jakości polskich prawodawców. Używają
    oni bowiem tu zamiennie różnych znaczeniowo określeń "termin" i "okres".
    Konieczna jest tu więc interpretacja intencji prawodawcy, który w swej
    indolencji nie podołał zadaniu precyzyjnego i nie budzącego wątpliwości
    sformułowania przepisu.
    Uważam, że intencja ta jest taka - złożyć wniosek na minimum 2 tygodnie
    przed wskazanym we wniosku okresie rozpoczęcia urlopu, jeśli złożono póxniej
    to i tak pracodawca te max. 2 tygodnie na udzielenie urlopu ma. Złożyć z
    większym wyprzedzeniem można.
    Ale uciąć to ja sobie nic za to nie dam... ;))

    --
    Jotte

  • 19. Data: 2008-11-25 00:51:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > A bo to problem za 6 lat postarać się ewentualnie o bobaska :-)

    z tym, ze nie przysluguje ci urlop jak go jeszcze nie ma, wec nie za
    bardzo masz co składać.

  • 20. Data: 2008-11-25 01:08:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jotte wrote:

    > Prawo nie p[rzewiduje takiej możliwości.

    Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej1) z dnia
    16 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania urlopu
    wychowawczego

    § 2. 1. We wniosku o udzielenie urlopu wychowawczego pracownik wskazuje:
    1) datę rozpoczęcia i zakończenia urlopu wychowawczego

    § 3
    2. Pracodawca udziela urlopu wychowawczego na okres wskazany we wniosku.

    jest nowsze rozporzadzenie?