  • 1. Data: 2003-03-21 19:47:24
    Temat: Prawo nie dziala wstecz?
    Od: Wojciech Szweicer <p...@w...onet.pl>

    Witam!
    Mam dwa pytania:
    1) zalozmy, ze popelnilem jakies przestepstwo, czy wykroczenie, ktore w
    dniu popelnienia bylo przestepstwem. Zalozmy, ze minal miesiac,
    nowelizacja odpowiedniej ustawy i to juz nie jest przestepstwo. Czy
    jesli mnie teraz zlapia to moga o cos oskarzyc? (wczesniej sie nie dalem
    zlapac)
    2) podobna sytuacja: Zalozmy, ze obowiazuje kara smierci, ja kogos
    zabilem, zlapali mnie, ale nim zdazyl zapasc wyrok (zakladam
    udowodnienie mi winy), to zmieniono kare maksymalna na dozywocie. Czyli:
    jesli czyn byl popelniony przed zmiana kary, to ktora kara obowiazuje,
    nowa czy stara?
    - Szwejk

    --
    E-mail: | Moja strona o I Wojnie Swiatowej: |
    wszwejk | http://www.wielkawojna.prv.pl |

  • 2. Data: 2003-03-21 20:02:38
    Temat: Re: Prawo nie dziala wstecz?
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > udowodnienie mi winy), to zmieniono kare maksymalna na dozywocie. Czyli:
    > jesli czyn byl popelniony przed zmiana kary, to ktora kara obowiazuje,

    kodeks karny:
    Art. 4. § 1. Jezeli w czasie orzekania obowiazuje ustawa inna niz w czasie
    popelnienia przestepstwa, stosuje sie ustawe nowa, jednakze nalezy stosowac
    ustawe obowiazujaca poprzednio, jezeli jest wzgledniejsza dla sprawcy.

    § 2. Jezeli wedlug nowej ustawy czyn objety wyrokiem zagrozony jest kara,
    której górna granica jest nizsza od kary orzeczonej, wymierzona kare obniza
    sie do górnej granicy ustawowego zagrozenia przewidzianego za taki czyn w
    nowej ustawie.

    § 3. Jezeli wedlug nowej ustawy czyn objety wyrokiem nie jest juz zagrozony
    kara pozbawienia wolnosci, wymierzona kare pozbawienia wolnosci podlegajaca
    wykonaniu zamienia sie na grzywne albo kare ograniczenia wolnosci,
    przyjmujac ze jeden miesiac pozbawienia wolnosci równa sie 60 stawkom
    dziennym grzywny albo 2 miesiacom ograniczenia wolnosci.

    § 4. Jezeli wedlug nowej ustawy czyn objety wyrokiem nie jest juz zabroniony
    pod grozba kary, skazanie ulega zatarciu z mocy prawa.

    pozdr

    ssj5

  • 3. Data: 2003-03-21 20:05:52
    Od: Wojciech Szweicer <p...@w...onet.pl>

    On 2003-03-21 21:02, ssj5 wrote :
    > § 4. Jezeli wedlug nowej ustawy czyn objety wyrokiem nie jest juz zabroniony
    > pod grozba kary, skazanie ulega zatarciu z mocy prawa.

    Dziekuje!
    - Szwejk