  • 1. Data: 2003-04-09 09:14:03
    Temat: Prawo mieszkaniowe
    Od: "Grzegorz W" <g...@a...juni.gliwice.pl>

    Moze mi ktos wyjasnic pojecia odnosnie wlasnosci mieszkania.
    Prawo wlasnosciowe lokatorskie
    Prawo wlasnosciowe spoldzielcze
    Prawo wlasnosciowe hipoteczne

  • 2. Data: 2003-04-09 11:38:15
    Temat: Re: Prawo mieszkaniowe
    Od: Radzisz <m...@s...invalid.pl>

    Dnia Wed, 9 Apr 2003 11:14:03 +0200, Grzegorz W
    <g...@a...juni.gliwice.pl> napisał:

    > Prawo wlasnosciowe lokatorskie
    "spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu", tak właściwie jesteś
    właścicielem powietrza między ścianami ... budynek należy do spółdzielni,
    grunt też (chociaż nie zawsze).
    Kiedyś "oni" wymyślili żeby "dać ludowi" mieszkania na własność, ale tak
    nie do końca ... tak żeby jakąś kontrolę zachować (choćby przez zarząd
    spółdzielni).

    > Prawo wlasnosciowe spoldzielcze
    tutaj to się domyślam że chodzi o "spółdzielcze lokatorskie prawo do
    lokalu), czyli właściwie jesteś "najemcą" i wynajmujesz tylko od
    spółdzielni mieszkanie.

    > Prawo wlasnosciowe hipoteczne
    "nieruchomość stanowiąca odrębną własność", jesteś właścicielem mieszkania,
    współwłaścicielem części budynku, np. klatki schodowej, piwnicy, strychu
    itp. oraz współwłaścicielem gruntu na którym stoi budynek.

    Najpełniejsza, najnormalniejsza forma własności :))

    Radzisz

  • 3. Data: 2003-04-09 12:13:50
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Grzegorz W wrote:
    > Moze mi ktos wyjasnic pojecia odnosnie wlasnosci mieszkania.
    > Prawo wlasnosciowe lokatorskie
    > Prawo wlasnosciowe spoldzielcze
    > Prawo wlasnosciowe hipoteczne

    1) Spółdzielcze, lokatorskie prawo do lokalu.
    Właścicielem jest spółdzielnia. Dysponowanie lokalem zależne jest od
    członkostwa w spółdzielni. Ma się wszelkie prawa członka spółdzielni.

    2) Spółdzielcze, własnościowe prawo do lokalu. Jak wyżej, ale można np.
    sprzedać mieszkanie, założyć księgę wieczystą itd. Nabywca mieszkania
    może je przejąć, jeśli spółdzielnia przyjmie go w poczet członków.

    3) Odrębna własność lokalu. Dotyczy spółdzielni i wspólnoty
    mieszkaniowej. Jest się właścicielem, ale o wielu rzeczach decyduje
    wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia. Można nie być członkiem
    spółdzielni, ale trzeba płacić zarządowi za zarządzanie.
    Piotr

  • 4. Data: 2003-04-09 13:27:03
    Od: Michal Kwiatkowski <m...@p...com>

    Piotr Fonon wrote:

> [...]
    > wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia. Można nie być członkiem
    > spółdzielni, ale trzeba płacić zarządowi za zarządzanie.

    A czy da się zmienić 2 w 3? gdzie poczytać (ale po polsku nie po prawniczemu
    ;-)?
    --
    pozdrawiam;
    Michał Kwiatkowski

  • 5. Data: 2003-04-09 15:59:54
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Kwiatkowski" <m...@p...com> napisał w wiadomości

    > A czy da się zmienić 2 w 3? gdzie poczytać (ale po polsku nie po
    prawniczemu

    Da się poczytaj ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych
    tu jej tekst http://www.rp.pl/prawo/prawo_spoldzielnie.html

    Przepraszam za zdawkowość odpowiedzi mam dziś zły dzień

    Stan_Z