  • 1. Data: 2003-04-09 09:04:30
    Temat: Zakaz Konkurencji - jak szeroko moze byc stosowany?
    Od: p...@p...onet.pl

    Witam
    Mam pytanie o zastosowanie umowy o zakazie konkurencji. Z grubsza znam
    mechanizmy i mozliwosci pracodawcy. Mam jednak dosc szczegolny przypadek.
    Moj kolega dobry handlowiec z branzy teleinformatycznej wlasnie podpisal umowe
    o prace z firma z branzy tez cyfrowej ale nie do konca informatycznej.
    Wczoraj wreczono mu do podpisania tzw. Lojalke.
    W tym wypadku problemem jest zakaz podejmowania pracy u konkurencji po
    odstapieniu od umowy o prace.
    Jego nowy pracodawca wymaga ze pracownik nie bedzie podejmowal pracy w
    konkurencji posredniej jak i bezposredniej przez okres roku od odstapienia od
    umowy o prace. Oczywiscie w tym wypadku pracodawca podejmuje sie wyplaty przez
    rok 25% dotychczasowego wynagrodzenia.
    To wyszytko jest zrozumiale.
    Jednak szkopul w tym ze przez "Konkurencje" pracodawca rozumie jakakolwiek
    firme ktora ma w swojej ofercie produkty przez niego oferowane! Czyli jezeli
    naprzyklad mowimy o torbach do notebokow i akcesoriach, to Kolega nie bedzie
    mogl pracowac ani u duzego dystrybutora (nawet na calkowice innym stanowisku)
    poniewaz Ci z reguly w swoich ofertach maja wszystko! Ani w firmie DELL czy HP,
    poniewaz ta oferuje swoje laptopy z torbami!!!
    Czyli podpisanie tego dokumentu dla mojego kolegi oznacza "zawodowe SEPUKU!",
    poniewaz zawsze sie znajdze cos co mozna pod oferte obecnego pracodawcy
    podciagnac.
    Koega jest fachowcem w tym co robi i nie moze zmienic branzy.

    Druga sprawa. Pracodawca chce podpisac ten dokument juz w okresie probnym.
    Jezeli wiec po uplywie 3 msc nie przedluzy umowy, Kolega i tag jest uziemiony

    Czy tak mozna robic?
    Pozdrawiam
    Wojtek

    Oczywiscie w tym wypadku nie mowimy o notebookach ale takim przykladem sie
    posluzylem dla ulatwienia.