  • 1. Data: 2008-06-26 08:53:39
    Temat: Prawo i Informatyka.
    Od: brytisz <b...@g...com>

    Witam.Jestem tutaj nowy i chciałbym prosić o poradę fachowców -
    prawników.
    Jestem programistą, piszę oprogramowanie do maszyn.Mój wspólnik robi
    mechanikę do tych maszyn.
    Cały ten sprzęt robimy razem.Nasza myśl techniczna.
    Czyli ja software,on hardware.Ja właśnie odszedłem ze starej firmy i
    żeby było szybciej,mój wspólnik mnie zatrudni.(Ma spółkę z o.o).I moje
    pytanie jest take:
    Jeżeli on się na mnie wypnie i się pokłócimy za 5 lat, to soft mojego
    autorstwa będzie należał do niego, bo
    on mnie zatrudnia? Jak mam się przed tym zabezpieczyć? Czy to jest
    możliwe? Pozdrawiam, Robert.

  • 2. Data: 2008-06-26 11:09:05
    Temat: Re: Prawo i Informatyka.
    Od: KsZZysiek <k...@n...tlen.pl>

    > Jeżeli on się na mnie wypnie i się pokłócimy za 5 lat, to soft mojego
    > autorstwa będzie należał do niego, bo
    > on mnie zatrudnia? Jak mam się przed tym zabezpieczyć? Czy to jest
    > możliwe? Pozdrawiam, Robert.

    Tak, bedzie nalezał do niego. Zabezpieczyc mozesz sie prosto ... nie
    pracować u niego :)

    --
    Krzysiek, Kraków

  • 3. Data: 2008-06-26 11:44:53
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "KsZZysiek" <k...@n...tlen.pl> napisał
    > Tak, bedzie nalezał do niego. Zabezpieczyc mozesz sie prosto ... nie
    > pracować u niego :)

    Art. 12. 1. UoPAiPP Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej,
    pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków
    ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa
    majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru
    stron.
    2. Jeżeli pracodawca, w okresie dwóch lat od daty przyjęcia utworu, nie
    przystąpi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do
    rozpowszechnienia, twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni
    termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, że po jego bezskutecznym
    upływie prawa uzyskane przez pracodawcę wraz z własnością przedmiotu, na
    którym utwór utrwalono, powracają do twórcy, chyba że umowa stanowi inaczej.
    Strony mogą określić inny termin na przystąpienie do rozpowszechniania
    utworu.
    3. Jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, z chwilą przyjęcia utworu
    pracodawca nabywa własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono.

    Po prostu inaczej postanowić w umowie, wyraźnie regulując tę kwestię.

  • 4. Data: 2008-06-26 13:37:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2008, brytisz wrote:

> [...]
    > pytanie jest take:
    > Jeżeli on się na mnie wypnie i się pokłócimy za 5 lat, to soft mojego

    Tylko "by default"

    > Jak mam się przed tym zabezpieczyć?

    Przeczytać przepisy:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    ...i napisać co trzeba, WYRAŻNIE, w umowie o pracę.

    Zacznij od art.12 i słow: "o ile...nie stanowią inaczej..."
    Trzeba "postanowić inaczej" i już.

    > Czy to jest możliwe?

    A jakżeby inaczej, u nas się o pracownika dba ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-06-26 13:40:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2008, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]

    No ty taki owaki... nie czytaj mojego poprzedniego posta,
    pod żadnym pozorem!!!
    Nie jestem fachowcem :O
    I nie udzielam porad, to luźne dywagacje :>

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-06-26 14:22:29
    Od: brytisz <b...@g...com>

    Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc, jestem pod wrażeniem. Ale czy nie
    będzie to nietakt
    gdy zapytam, jak dokładnie miałby taki aneks do umowy wyglądać?
    Pozdrawiam Tęgie Głowy ,
    Robert.

  • 7. Data: 2008-06-26 18:00:39
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "brytisz" <b...@g...com> wrote
    >gdy zapytam, jak dokładnie miałby taki aneks do umowy wyglądać?

    A czemu aneks? Wystarczy dodać punkt do umowy.
    Trzeba się tylko zastanowić, jakie są też jego interesy. Żeby nie było z
    drugiej strony tak, że jak Ty się zwolnisz, to zabierzesz ze sobą wartość
    intelektualną, a on zostanie nawet bez prawa do jej użycia. Myślę, że trzeba
    zapisać, iż prawa majątkowe do powstałych utworów są Twoje, ale on ma prawo
    ich używać itp.

  • 8. Data: 2008-06-26 18:37:28
    Od: brytisz <b...@g...com>

> [...]
    > zapisać, iż prawa majątkowe do powstałych utworów są Twoje, ale on ma prawo

    Racja.Tylko jak ma to wyglądać? Raz napisany kod można powielać w
    nieskończoność.
    I ja w takim wypadku nic z tego miał nie będę.(Po ewentualnym
    odejściu).
    Tutaj proszę nie pomyśleć że jestem łapczywy na mamonę, naprawdę, nie
    o to mi chodzi.Nie wtym rzecz. A może na zasadzie jednorazowych
    licencji?
    Głupi jestem.
    Pozdrawiam, Robert.

  • 9. Data: 2008-06-27 05:30:10
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Tutaj proszę nie pomyśleć że jestem łapczywy na mamonę, naprawdę, nie
    > o to mi chodzi.Nie wtym rzecz. A może na zasadzie jednorazowych
> [...]

    By udzielać tych licencj a jednocześnie skutecznie ich egzekwować sam musisz
    mieć działalność gospodarczą. IMHO jeśli macie byc wspólnikami to załóżcie
    dodatkową spółkę lub dodatkową DG i się refakturujcie a nie zatrudniaj się u
    niego.

  • 10. Data: 2008-06-27 07:19:59
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "brytisz" <b...@g...com> napisał
    >Racja.Tylko jak ma to wyglądać?

    IMHO W umowie o pracę zapis: "Prawa majątkowe do utworów powstaływch w
    ramach stosunku pracy zachowuje pracownik. Pracodawca zachowuje prawo do
    nieodpłatnego wykorzystwania utworów pracownika powstałych w czasie trwania
    stosunku pracy, w zakresie XXX"

    XXX-podajsz szczegóły-np. że może ich używać i implementować w produkowanych
    przez siebie produktach czy coś takiego, nie wiem jak Wasz interes wygląda.
    Wtedy Ty po odejściu nie zostajesz na lodzie, możesz dalej swój soft
    sprzedawać innym, a On ma możliwość prowadzenia interesu, a nie tak, że
    nagle zostaje bez softu".
    Jeśli nie chcesz, aby mógł po odejściu korzystać z softu to tego drugiego
    zdania nie dajesz.