  • 1. Data: 2002-09-24 15:25:35
    Temat: Prawnicze nazwy elementow umowy
    Od: "Marek Luch" <y...@p...fm>

    Witam,

    czy moglibyscie podac, jak fachowo (w jezyku prawniczym) nazywaja sie
    elementy umowy o dzielo, tzn. np. czy okreslona nazwe ma "glowa" umowy
    (ogolny zakres umowy) i "cialo" umowy (szczegoly), jak mowi sie o zakresie
    umowy, obowiazkach zleceniodawcy/zleceniobiorcy, ustaleniu ceny, itp.
    Interesowalyby mnie wszelkie terminy zwiazane z budowa umowy.

    z gory dziekuje
    M.L.

  • 2. Data: 2002-09-24 18:58:48
    Temat: Re: Prawnicze nazwy elementow umowy
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    > Lukasz Ciszewski <l...@i...pl> napisał(a):
    >
    > el. przedmiotowo istotne, nieistotne i tzw el.dodatkowe

    Mam wrażenie, że Markowi nie o to chodziło. Te nazwy dotyczą treści umowy, a
    Marek chyba pytał się bardziej o nazwy poszczególnych części umowy...

    O ile mi wiadomo, to w umowie nie ma czegoś takiego jak nazwy poszczególnych
    części, jak to ma miejsce np. w wyrokach sądowych, gdzie jest sentencja i
    uzasadnienie.
    Na prawdę, w Polsce nie ma formalizmu budowy umowy. Nie jest ważna np. nazwa
    umowy widniejąca w nagłówku umowy, gdyż o kwalifikacji prawnej umowy decyduje
    jej treść. Jeśli szukasz porady jak napisać umowę to pisz po prostu ważne dla
    Ciebie i dla kontrahenta elementy w poszczególnyc punktach, paragrafach czy
    jak tam to ujmiesz. Pamiętaj, że w umowie nie trzeba zawierać wszystkiego
    od "a" do "z" - jeżeli wystarczy Wam rozwiązanie przyjęte w kodeksie cywilnym
    to można to pominąć, bo dany przepis będzie stosowany z mocy prawa.
    Dam przykład - jeżeli zawiera się umowę sprzedaży to wystarczy określić
    przedmiot i cenę. Nie trzeba spisywać np. warunków rękojmi, bo znajdą
    zastosowanie przepisy k.c. Chyba, że chcecie zmienić np. że rękojmia będzie
    trwała nie 1 rok, tylko dwa lata: dodajecie trzeci punkt i umowa jest zawarta.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 3. Data: 2002-09-25 09:14:43
    Od: "Marek Luch" <y...@p...fm>

    > Mam wrażenie, że Markowi nie o to chodziło. Te nazwy dotyczą treści umowy,
    > Marek chyba pytał się bardziej o nazwy poszczególnych części umowy...

    Tzn. te elementy dotycza tego, czy umowa jest umowa, czy nie? Niestety u
    mnie na grupach (rowniez w archiwach na newsgate, ani w deja) nie widac
    wiadomosci Lukasza (Twojej zreszta tez nie ma w archiwach - ciekawe ;)

    > O ile mi wiadomo, to w umowie nie ma czegoś takiego jak nazwy
    poszczególnych
    > części, jak to ma miejsce np. w wyrokach sądowych, gdzie jest sentencja i
    > uzasadnienie.

    Masz racje, ale w takim razie jak sady (SN, NSA) okreslaja w swoich wyrokach
    takie elementy, jak przedmiot umowy i postanowienia szczegolowe? Chyba w
    orzecznictwie powinno to byc jakos unormowane?

    > zastosowanie przepisy k.c. Chyba, że chcecie zmienić np. że rękojmia
    będzie
    > trwała nie 1 rok, tylko dwa lata: dodajecie trzeci punkt i umowa jest
    zawarta.

    Tak abstrahujac od tematu, to rekojmie mozna przedluzac?

    dzieki za odpowiedzi
    M.L.

  • 4. Data: 2002-09-25 10:58:58
    Od: "iwona korytko" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > takie elementy, jak przedmiot umowy i postanowienia szczegolowe? Chyba w
    > orzecznictwie powinno to byc jakos unormowane?

    Nie, nikt się nad takimi rzeczami nie musi głowić. O takich rzeczach
    rozstrzyga teoria prawa cywilnego. Umowa jest jednym ze źródeł powstania
    stosunku zobowiązaniowego. Jest dwustronną czynnościa prawną. Aby zawrzeć
    umowę musi dojść do konsensusu dwóch stron (chyba, że jest to umowa spółki
    zawierana przez trzy lub więcej podmiotów: wtedy oczywiście będzie to
    stosunek wielostronny). Strony te muszą wyrazić oświadczenie woli.
    Oświadczenie to nie musi być wyraźne - można je interpretować z zachowania,
    domniemywać, etc. Jak widzisz nie ma zbytniego formalizmu przy zawieraniu
    umów. Spójrz na to po kontem Twoich zakupów w sklepie: idziesz, patrzysz na
    wsytawiony towar z ceną, wkładasz do koszyka i umowa jest zawrta.
    Oczywiście, są wypadki, że prawo cywilne wymaga konkretnej formy czynności
    prawnej: tak jest np. z zakupem nieruchomości - musi być zawarta w formie
    aktu notarialnego.

    Co do przedmiotu umowy, czy szerzej - zobowiązania. Przedmiotem zobowiązania
    jest świadczenie, czyli zachowanie się człowieka (czynienie lub
    nieczynienie). Przedmiotem świadczenia zaś konkretne dobro materialne lub
    niematerialne, na które to dobro dane zachowanie strony zobowiązania jest
    nakierowane.
    Aby to wyjaśnić dam przykład z umową sprzedaży. Po jednej stronie istnieje
    obowiązek przeniesienia własnośći (świadczenie) i wydanie (świadczenie)
    rzeczy (przedmiot świadczenia) po drugiej zaś obowiązek zapłaty czyli
    przeniesienia własności (świadczenie) pieniędzy (przedmiot świadczenia) oraz
    odebrania (świadczenie) rzeczy (przedmiot świadczenia). I nikt tego nie musi
    opisywać w umowie, bo to - można powiedzieć - dla prawników rozumie się samo
    przez się.

    Oczywiście, miał też rację Łukasz mówiąc o elementach przedmiotowo istotnych.
    Są to elementy stosunku zobowiązaniowego, które decydują o jego kwalifikacji
    prawnej. W naszym przykładzie wymienione świadzenia decydują, że zawarta
    umowa będzie umową sprzedaży, chociażby strony nazwały ją umową najmu. Jeżeli
    np. po stronie "kupującego" istniałby obowiązek przeniesienia własności i
    wydania rzeczy (zamiast zapłaty pieniędzy) to umowa ta nie byłaby umową
    sprzedaży (chociażby strony ją tak nazwały) lecz umową zamiany.

    jednakże tych elementów nie wyróżnia się jakoś specjalnie w umowie. Strony
    uzgadniają wszystkie dla nich istotne lementy umowy, a np. sąd później się
    głowi jak daną umowe zakwalifikować. W każdym bądź razie nikt nie będzie w
    umowie pisa: przedmiot umowy, postanowienia dodatkowe... Mogą te elementy co
    najwyżej występować w regulaminach wydanych przez profesjonalne podmioty
    gospodarcze, jak firmy telekomunikacyjne, banki i tym podobne. Ale dla sądu
    nie jest wiążące, że ktoś uzna coś za element szczegółowy, kiedy według sądu
    jest to element istotny z punktu widzenia kwalifikacji prawnej umowy.

    > Tak abstrahujac od tematu, to rekojmie mozna przedluzac?

    Można skracać i przedłużać a nawet wyłączać (w pewnym zakresie) pomiędzy
    podmiotami profesjonalnymi lub konsumentami. Jednakże w stosunkach podmiot
    profesjonalny - konsument, rękojmię można tylko wydłużać.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 5. Data: 2002-09-25 11:01:44
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!!!

    >iwona korytko <p...@N...gazeta.pl> napisał(a):
    > Witam!

    Serwis gazeta.pl jest zabójczy! Nie wiem jakim cudem mojego majla wysłał pod
    nazwiskiem "iwona korytko"?!?! Z mojego konta!! Coś takiego... ech...

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 6. Data: 2002-09-25 11:36:08
    Od: "Marek Luch" <y...@p...fm>

> [...]
    > umowie pisa: przedmiot umowy, postanowienia dodatkowe... Mogą te elementy

    Dzieki wielkie za wyjasnienia ;)

    M.L.