    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praca na czarno - konsekwencje dla pracownika...
    Date: Tue, 29 Mar 2005 16:14:17 -0600

    kapuscinski wrote:
    > Witam
    >

    > 1. Jakie konsekwencje ma pracownik zatrudniany na czarno jeĹźeli do
    > firmy (biura) wpadnie kontrola np. PIP i wszystko siÄ? wyda? (gĹ?Ăłwnie
    > mi chodzi o US i ZUS)
    większe dla pracodawcy niz dla pracownika.
    ZUS to sprawa pracodawcy, on ma w tym przypadku przechalapane.

    > 2. Czy dochody osiÄ?gane na czarno jest obowiÄ?zek zgĹ?aszaÄ? do US?
    Pytasz, czy jak coś ukradłeś, to powinieneś to zgłosić na Policję.
    Mniej więcej tego pokroju jest to pytanie.

    > 3. Czy jest obowiÄ?zek zglaszaÄ? zatrudnienie na czarno gdziekolwiek
    > (np. UP)
    Praca na czarno, to praca nielegalna, ciężko tu mówić o jakimkolwiek
    zgłaszaniu.
    Urząd pracy nie jest od zgłaszania pracowników.

    > 4. Jak siÄ? juĹź wszystko wyda to moĹźna przy okazji Ĺ?cignÄ?Ä? pracodawce o
    > jakieĹ? odszkodowanie... np. za zastraszanie itp
    W sądzie pracy można wygrać niezłe pieniądze jak się potrafi udowodnić,
    że się pracowało, a z tym mogą być kłopoty.

    > 5. Jak niedaj Boze pracownik ponosi jakieĹ? konsekwencje to jak siÄ?
    > najprosciej wykrecic?
    Pracownik w sumie niewilkie konsekwencje poniesie w stosunku do pracodawcy.

    > Na te pytania natknela mnie rozmowa z pewnÄ? dziewczyna ktora byla
    > zatrudniona w biurze i pracodawca straszyl pracownice ze jak sie wyda
    > ze sa zatrudnione na czarno to one bedÄ? placic kare 3000zĹ? do Urzedu
    > Skarbowego...

    ja bym go postraszył dokładnie tak samo, że jak się wyda, że one tam
    pracowały to on się z tego długo nie wyliże.
    Na jej miejscu już bym zbierał dowody, że tam pracowała.
    Kserokopie dokumnetów z jej podpisem, świadczące o tym, że tam
    pracowała, przychylnośc osób, które potem w sądzie zaświadczą, że tam
    pracowała, jakieś karty pracy, nagrania szefa. Słowem wszystko.

    Co do US, to tu jest problem.
    US może się przyczepić do nieujawnionych dochodów i tu mogą zapłacić.
    Ile? Cięzko powiedzieć, może być mało, może być dużo. Drastyczny
    przypadek tyo 75% nieujawnionych dochodów.
    Ale te nieujawnione dochody to US musiałby najpierw udowdnić ile tego było.
    Np. jak kupiła sobie samochód teoretycznie nigdzie nie pracując, to 75%
    wartości samochodu może niechcący wrócić do US.
    Ale jak się wyda to ja na miejscu pracodawcy bym nie chciał być.