  • 1. Data: 2004-05-22 06:40:26
    Temat: Pozyczka nieznajomemu (smieszne?)
    Od: Papik <p...@a...net>

    Witam :)

    Tak sie zdarzylo,ze "kolega kolegi mojego kolegi" potrzebowal 300zl.
    Mialem nadmiar, wiec mu przelalem na konto. No i teraz od 5 miesiecy tamten
    sie wymiguje od splaty :)
    Numer konta mam, dowod przelewu mam, tytul przelewu jasny i czysty, etc.
    W jaki sposob, w swietle prawa, moglbym scigac tamtego cfaniaka ?
    Nie spieszy mi sie i chcialbym sie tylko dowiedziec :))))
    To podpada pod wyludzenie, czy moze cos innego, poza moja oczywista
    glupota, naiwnoscia i dobrym sercem - rzecz jasna ;)

    --
    * zycie zaczyna sie po 30. ale tez przed 30. moze sie skonczyc *
    GG: 70701

  • 2. Data: 2004-05-22 08:20:46
    Temat: Re: Pozyczka nieznajomemu (smieszne?)
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Numer konta mam, dowod przelewu mam, tytul przelewu jasny i czysty, etc.

    Jaki jest tytuł przelewu?

    > W jaki sposob, w swietle prawa,  moglbym scigac tamtego cfaniaka ?

    Musiałbyś udowodnić, że jest to pożyczka, a nie np. darowizna. Powodzenia.

    > Nie spieszy mi sie i chcialbym sie tylko dowiedziec :))))

    Na Twoim miejscu, z takimi dowodami i z tak niewielką kwotą, dałbym sobie
    spokój. Chyba że mógłbyś przedstawić mocne dowody (np. zeznanie świadka), że do
    takiej pożyczki rzeczywiście doszło.

    > glupota, naiwnoscia i dobrym sercem - rzecz jasna ;)

    To chyba to...

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2004-05-22 15:13:01
    Od: Papik <p...@a...net>

    Dnia 22 May 2004 10:20:46 +0200, Liwiusz napisał/napisała:
    > Jaki jest tytuł przelewu?

    "pozyczka 300zl dla kolegi"
    22-12-2003 :)

    > Musiałbyś udowodnić, że jest to pożyczka, a nie np. darowizna. Powodzenia.

    napisane czarnym na bialym co tu udowadniac ? :>

    > Na Twoim miejscu, z takimi dowodami i z tak niewielką kwotą, dałbym sobie
    > spokój. Chyba że mógłbyś przedstawić mocne dowody (np. zeznanie świadka), że do
    > takiej pożyczki rzeczywiście doszło.

    no o to chyba nie trudno, bo tamten potwierdzil kilku osobom,ze pozyczyl ode
    mnie pieniazki :))

  • 4. Data: 2004-05-23 07:25:00
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > "pozyczka 300zl dla kolegi"
    > 22-12-2003 :)

    > napisane czarnym na bialym co tu udowadniac ? :>

    Tytuł przelewu ma tu drugorzędne znaczenie. Jeśli ktoś, bez mojej zgody,
    wysłałby do mnie taki przelew, to nie byłoby tu mowy o żadnej umowie pożyczki,
    (żadnej umowy wszak nie zawierałem) tylko co najwyżej o moim bezpodstawnym (czy
    aby na pewno, skoro ktoś wysłał przelew do mnie dobrowolnie?) wzbogaceniu. W
    przypadku bezpodstawnego wzbogacenia przy tak małej kwocie bardzo łatwo jest
    uniknąć odpowiedzialności.

    > no o to chyba nie trudno, bo tamten potwierdzil kilku osobom,ze pozyczyl ode
    > mnie pieniazki :))

    1. Musisz namówić te osoby, aby zechciały złożyć zeznania w sądzie,
    2. Musisz przekonać sąd, że osoby te były świadkami zawarcia umowy, a nie
    dowidziały się o niej od dłużnika - ten może się tłumaczyć, że to co im
    powiedział, było nieprawdą.

    Najlepszym sposobem byłoby:
    0. Sporządzenie weksla przez dłużnika,

    1. Potwierdzenie istnienia długu na piśmie - sporządzone przez dłużnika

    2. Nagranie rozmowy telefonicznej, w której dłużnik przyznaje się do tego długu,

    3. itp.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 5. Data: 2004-05-23 08:10:39
    Temat: Odp: Pozyczka nieznajomemu (smieszne?)
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    Nawet przy bezpodstawnym wzbogaceniu trudno byłoby uniknąć
    odpowiedzialności. Przecież od razu wiedział, ze to świadczenie nienależne.

    --
    JOHNSON ;)
    Użytkownik Liwiusz <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych

  • 6. Data: 2004-05-23 08:28:22
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Nawet przy bezpodstawnym wzbogaceniu trudno byłoby uniknąć
    > odpowiedzialności. Przecież od razu wiedział, ze to świadczenie nienależne.

    Kwota była niewielka, i na miejscu dłużnika, jeśli nie lubiłbym wierzyciela,
    tłumaczyłbym, że nie zauważyłem większego niż zwykle stanu konta, a całą
    znajdującą się na nim gotówkę wydałem zanim otrzymałem wyciąg z nazwą przelewu.

    Albo co z następującą sytuacją: powyższa kwota (albo o wiele wyższa) po
    przelaniu na konto zostaje automatycznie przeznaczona na spłatę debetu?
    Niewątpliwie została zużyta, niewątpliwie posiadacz rachunku nie mógł liczyć
    się z jej zwrotem, ponieważ nawet nie wiedział o jej istnieniu.
    ?

    Art. 409
    Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto
    korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już
    wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był
    liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 7. Data: 2004-05-23 08:35:52
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    Może masz rację :)

  • 8. Data: 2004-05-23 11:01:39
    Od: "bd" <b...@o...pl>

> [...]
    > tłumaczyłbym, że nie zauważyłem większego niż zwykle stanu konta, a całą
    > znajdującą się na nim gotówkę wydałem zanim otrzymałem wyciąg z nazwą

    kwota nie ma znaczenia, ludzie bija sie o mniejsze pieniadze. a fakt, ze
    czegos nie zauwazyles ma mniejsze znaczenie jesli zaistniala sytuacje da
    sie udowodnic :)

> [...]
    > korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już
    > wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był

    ale jesli wyplaciles pieniadze z konta i wydales na cokolwiek to nie utraciles
    korzysci w taki sposob, ze nie jestes juz wzbogacony bo wydales pieniazki,
    ktorych bys nie mial. a jesli kwota poszla by na uzupelnienie debetu to jak
    najbardziej bys sie wzbogacil :P

    pozdr.
    marcin