  • 1. Data: 2011-05-28 13:13:45
    Temat: Pożyczka
    Od: "kazio" <m...@p...fm>

    Pożyczyłem pewnej osobie 1700 PLN. Dowodem na to są 2 przelewy z mojego
    konta w których w tytule przelewu napisane jest "pożyczka".

    Umowa była ustna, że na koniec lutego dostanę 1000 PLN, w połowie marca 350
    PLN i w połowie kwietnia 350 PLN. Póki co nie dostałem ani grosza.

    Jak mam się do tego zabrać żeby odzyskać pieniądze.

    POZDRAWIAM

  • 2. Data: 2011-05-28 13:17:48
    Temat: Re: Pożyczka
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-28 15:13, kazio pisze:
> [...]
    > 350 PLN i w połowie kwietnia 350 PLN. Póki co nie dostałem ani grosza.
    >
    > Jak mam się do tego zabrać żeby odzyskać pieniądze.

    Nijak. Pożyczka w kwocie wyższej niż 500zł powinna być stwierdzona pismem.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-05-28 13:46:51
    Od: Arkady <p...@o...eu>

> [...]
    > 350 PLN i w połowie kwietnia 350 PLN. Póki co nie dostałem ani grosza.
    >
    > Jak mam się do tego zabrać żeby odzyskać pieniądze.

    Ja jak przelewam zonie kase to w tytule wpisuje łapówka no i co z tego
    wynika ?

    Kompletnie nic.

  • 4. Data: 2011-05-29 08:10:48
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 28 Maj, 15:46, Arkady <p...@o...eu> wrote:

    > Ja jak przelewam zonie kase to w tytule wpisuje łapówka no i co z tego
    > wynika ?
    >
    > Kompletnie nic.

    Jeżeli przelewasz kasę wpisując w tytule "łapówka" to nie znaczy to
    faktycznie nie dowodzi wręczenia łapówki, ale jeżeli opisujesz ją jako
    "pożyczka" to jest to faktycznie (na ogół) przekonujący dowód
    udzielonej pożyczki. Sąd ma obowiązek oceny dowodów zgodnie z zasadami
    doświadczenia życiowego, tzn. z kilku wersji powinien przyjąć
    najbardziej przekonującą.

    Należy przyjąć, że ludzie postępują racjonalnie, tzn. mają jakiś cel w
    podawaniu tytułów przelewów. Jeżeli przelew opisano jako pożyczkę, to
    należy uznać że faktycznie to była pożyczka. Gdyby to miała być
    darowizna, przelew zostałby opisany jako darowizna.

    Jeżeli przelew został opisany jako "łapówka" to nie można przyjąć, że
    była to łapówka, bo nikt rozsądny nie sporządzałby dowodu dokonania
    przestępstwa. Dlatego bardziej prawdopodobną wersją jest przyjęcie, że
    tytuł przelewu jest wynikiem żartu.

  • 5. Data: 2011-05-29 08:14:00
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 28 Maj, 15:17, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Nijak. Pożyczka w kwocie wyższej niż 500zł powinna być stwierdzona pismem.
    >
    > --
    > Liwiusz

    Ale umowa pożyczki zawarta w formie ustnej też jest ważna. Niezawarcie
    umowy w formie pisemnej ma tylko ten skutek, że co do zasady nie można
    korzystać z dowodu z zeznań świadka lub przesłuchania stron na dowód
    zawarcia umowy. Zresztą to ograniczenie też odpada, gdy np. fakt
    zawarcia umowy można daje się uprawdopodobnić za pomocą pisma (np.
    wyciągiem z rachunku bankowego).

  • 6. Data: 2011-05-29 08:35:24
    Od: Arkady <p...@o...eu>

> [...]
    > była to łapówka, bo nikt rozsądny nie sporządzałby dowodu dokonania
    > przestępstwa. Dlatego bardziej prawdopodobną wersją jest przyjęcie, że

    Tak jak i slowa "pożyczka" w tytule przelewu.

  • 7. Data: 2011-05-29 08:47:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-29 10:10, goldi pisze:
    > "pożyczka" to jest to faktycznie (na ogół) przekonujący dowód
    > udzielonej pożyczki.

    Albo jest to zwrot pożyczki.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2011-05-29 08:48:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-29 10:14, goldi pisze:

> [...]
    > zawarcia umowy. Zresztą to ograniczenie też odpada, gdy np. fakt
    > zawarcia umowy można daje się uprawdopodobnić za pomocą pisma (np.

    Tak, wysoki sądzie, powód oddał mi te 1700zł przelewem, ale dlaczego mu
    się ubzdurało, że to ja od niego coś pożyczyłem, tego nie wiem. Ostatnio
    się pokłóciliśmy, więc może dlatego.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2011-05-29 09:01:49
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 29 Maj, 10:48, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Tak, wysoki sądzie, powód oddał mi te 1700zł przelewem, ale dlaczego mu
    > się ubzdurało, że to ja od niego coś pożyczyłem, tego nie wiem. Ostatnio
> [...]

    A jaki dowód pozwany ma na okoliczność, że wcześniej udzielał
    pożyczki ?

  • 10. Data: 2011-05-29 09:02:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-29 11:01, goldi pisze:

    > A jaki dowód pozwany ma na okoliczność, że wcześniej udzielał
    > pożyczki ?

    Taki sam jak powód na swoją pożyczkę - żaden.

    --
    Liwiusz