    From: goldi <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pożyczka
    Date: Sun, 29 May 2011 01:10:48 -0700 (PDT)

    On 28 Maj, 15:46, Arkady <p...@o...eu> wrote:

    > Ja jak przelewam zonie kase to w tytule wpisuje łapówka no i co z tego
    > wynika ?
    >
    > Kompletnie nic.

    Jeżeli przelewasz kasę wpisując w tytule "łapówka" to nie znaczy to
    faktycznie nie dowodzi wręczenia łapówki, ale jeżeli opisujesz ją jako
    "pożyczka" to jest to faktycznie (na ogół) przekonujący dowód
    udzielonej pożyczki. Sąd ma obowiązek oceny dowodów zgodnie z zasadami
    doświadczenia życiowego, tzn. z kilku wersji powinien przyjąć
    najbardziej przekonującą.

    Należy przyjąć, że ludzie postępują racjonalnie, tzn. mają jakiś cel w
    podawaniu tytułów przelewów. Jeżeli przelew opisano jako pożyczkę, to
    należy uznać że faktycznie to była pożyczka. Gdyby to miała być
    darowizna, przelew zostałby opisany jako darowizna.

    Jeżeli przelew został opisany jako "łapówka" to nie można przyjąć, że
    była to łapówka, bo nikt rozsądny nie sporządzałby dowodu dokonania
    przestępstwa. Dlatego bardziej prawdopodobną wersją jest przyjęcie, że
    tytuł przelewu jest wynikiem żartu.