  • 1. Data: 2003-03-31 08:28:49
    Temat: Postępowanie spadkowe - czy trzeba?
    Od: p...@p...onet.pl

    Czy jakiś przepis zmusza rodzinę zmarłego do przeprowadzenia postępowania
    spadkowego w jakimś terminie po jego śmierci, czy można z tym czekać aż będzie
    to potrzebne z jakiś innych względów?

    dzięki i pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2003-03-31 12:48:08
    Temat: Re: Postępowanie spadkowe - czy trzeba?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pewnym ograniczeniem jest podatek od spadku. Z upływem bodaj 6 miesięcy od
    śmierci domniema się, iż został on przyjęty. A zatem powstaje obowiązek
    podatkowy. Jak będzie się to regulować później, to skarbówka może naliczyć
    odsetki, a jak poniechacie w ogóle i jakoś to do nich dotrze, to mogą zacząć
    podejrzewać, że chcieliście uniknąć podatku.
    Podobni jest z mieszkaniami spółdzielczymi. Spółdzielnie domagają się
    wskazania spadkobiercy, by móc od niego zgarnąć wpisowe.
    Ale, jeśli nie ma żadnego majątku do przejęcia, to w zasadzie można sobie
    darować.

  • 3. Data: 2003-04-08 22:09:28
    Od: Stefan Z. <s...@p...onet.pl>

    On 31 Mar 2003 10:28:49 +0200, p...@p...onet.pl
    napisal(a):

    >Czy jakiś przepis zmusza rodzinę zmarłego do przeprowadzenia postępowania
    >spadkowego w jakimś terminie po jego śmierci, czy można z tym czekać aż będzie
    >to potrzebne z jakiś innych względów?

    Sam niestety zabrnąłem w podobną smutną sytuację. Mimo przewertowania
    stosów przepisów taki - orzekający obowiązek przeporwadzenia
    postępowania spadkowego - nie znalazłem. Sam mam zamiar poczekać z tą
    sprawę gdzieś jeszcze 3 lata, aż jeden ze spadkobierców osiągnie
    pełnoletność.
    Pewnym jest, że od stwierdzenia nabycia spadku powstaje obowiązek
    podatkowy - tu masz miesiąc na zapłacenie podatku od spadku.

    Pozdrawiam!
    Stefan Z.