  • 1. Data: 2004-12-21 21:02:49
    Temat: Pomocy!!! Wypadek - czyja wina???
    Od: "Maciej Niewiadomski" <m...@g...pl>

    Witam wszystkich,

    niedawno miałem wypadek. Nikomu nic się nie stało ale moja Alfa już nie
    jeździ :-(. Całe zdarzenie miało miejsce w Warszawie, jechałem ulicą
    Jagiellońską, od Ronda Starzyńskiego w kierunku do Legionowa. Niedaleko za
    rondem skręcałem w lewo. Było to w piątek rano, także po drugiej stronie (w
    kierunku do ronda) był korek. Poczekałem trochę, aż w końcu samochody z
    przeciwka stanęły bo dalej, przed rondem są światła i akurat zmieniło się na
    czerwone. Kierowcy tak się jednak zatrzymali, aby umożliwić mi i innym skręt
    w lewo. I wszystko byłoby świetnie gdyby nie kierowca Opla Omegi. Ten
    cwaniaczek uznał, że nie będzie stał w korku jak inni na trzech pasach
    jadących na wprost i pojechał na wprost z czwartego, skrajnego prawego pasa,
    przeznaczonego TYLKO do jazdy w prawo. Ja już skręcałem w lewo i jak tylko
    wychyliłem się zza ostatniego pojazdu to Opel, po przejechaniu przez wysepkę
    (znak P-21, powierzchnia wyłączona z ruchu), uderzył we mnie. Jechał dosyć
    szybko i dlatego zdrowo we mnie przywalił. Kierowca Opla chciał pisać
    oświadczenie o swojej winie, żeby uniknąć mandatu, ale nie zgodziłem się bo
    uszkodzenia były dosyć znaczne. Wezwałem policję i kiedy po 4 godzinach w
    końcu przyjechał patrol drogówki, policjanci stwierdzili, że wina jest MOJA
    !?!? bo skręcając w lewo nie ustąpiłem pierwszeństwa pojazdowi z prawej
    strony. Ich zdaniem kierowca Opla popełnił tylko wykroczenie, ja natomiast
    spowodowałem kolizję. Oczywiście nie przyjąłem mandatu i teraz czeka mnie
    sprawa w sądzie grodzkim. Nadal nie chce mi się wierzyć, że w takim wypadku
    wina jest moja. Nie dość, że ten baran cwaniakował, przejechał przez
    wysepkę, rozwalił mi samochód to jeszcze ja za to zapłacę. Jakaś paranoja
    !!!!!

    W związku z tym chciałbym się do wszystkich zwrócić z prośbą o POMOC. Czy
    jest szansa wygrać sprawę w sądzie??? Może jest jakaś inna interpretacja
    prawna, przecież to on jadąc niezgodnie z przepisami spowodował wypadek. Ja
    zamierzałem mu ustąpić pierwszeństwa, a w tym miejscu jezdni w ogóle nie
    powinno go być ??? Tłumaczenie policjantów wydaje mi się mocno
    naciągane.Pomóżcie !!!

    Będę wdzięczny za wszelkie informacje. Szkic skrzyżowania i całego wypadku
    można obejrzeć tutaj - http://republika.pl/emcken/
    Pozdrawiam wszystkich i uważajcie na takich cwaniaków na drodze.

    Maciek

  • 2. Data: 2004-12-21 21:13:59
    Temat: Re: Pomocy!!! Wypadek - czyja wina???
    Od: "R De" <r...@p...onet.pl>

    Powiem tak. W tym miejscu to akurat nie jest dziwne, że zostałeś "trafiony".
    To takie s....łe miejsce. Jeśli chodzi o sąd grodzki, to bym się bardzo nie
    martwił. Gorzej z policją. Z twojego opisu wynika, że wina faktycznie nie
    była twoja, a ten co w Ciebie trafił, był w miarę uczciwy i nie
    wywnętrzałbym sie nad nim. Zastanów się dokładnie nad przebiegiem wydarzeń,
    i przeanalizuj zachowanie policjantów, pod kątem znajomości ze sprawcą. Masz
    też prawo wglądu do akt sprawy. Tego się trzymaj. Coś na pewno znajdziesz.

  • 3. Data: 2004-12-21 21:32:53
    Od: "Maciej Niewiadomski" <m...@g...pl>

    Użytkownik "R De" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > martwił. Gorzej z policją. Z twojego opisu wynika, że wina faktycznie nie
    > była twoja, a ten co w Ciebie trafił, był w miarę uczciwy i nie

    Tzn. najpierw chciał pisać oświadczenie, ale jak przyjechała policja i
    powiedziała, że to moja wina, to już bynajmniej
    nie prosił, żeby to jego ukarali.

    > Zastanów się dokładnie nad przebiegiem wydarzeń,
    > i przeanalizuj zachowanie policjantów, pod kątem znajomości ze sprawcą.

    Raczej się nie znali. Koleżka był spoza Warszawy (Radomsko czy Radom, nie
    pamiętam). Ale fakt, że gliniarze posłuchali
    najpierw wersji mojej i jego, a potem się oddalili, żeby razem uzgodnić
    "werdykt". W międzyczasie gadali też z laweciarzem,
    który przyjechał licząc na kurs. On pewnie im powiedział (bo nam też
    powiedział), że w tym samym miejscu niedawno też
    był wypadek, i winnym uznali też kogoś kto jechał tak jak ja, czyli
    skręcającego. Może nie chcieli "osądzać" inaczej niż koledzy?

    > Masz
    > też prawo wglądu do akt sprawy. Tego się trzymaj. Coś na pewno znajdziesz.

    Składałem zeznania na policji, on zresztą też. Czy mam wgląd zarówno w swoje
    zeznania jak i w jego???

    A tak w ogóle to wielkie dzięki za odpowiedź. Nie liczyłem, że tak szybko
    ktoś coś napisze :-). Jeszcze raz dzięki.

    Maciek

  • 4. Data: 2004-12-21 21:53:09
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Maciej Niewiadomski" <m...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cqa4q5$1gsg$1@mamut.aster.pl...
    > Użytkownik "R De" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    [...]
> [...]
    > był wypadek, i winnym uznali też kogoś kto jechał tak jak ja, czyli
    > skręcającego. Może nie chcieli "osądzać" inaczej niż koledzy?
    W ten sam sposób straciłem samochód i nie dostałem odszkodowania. W centrum
    Krakowa. Skręcałem w lewo, sprawca wypadku pojechał prosto, na czerwonym
    świetle i skasował mi Audi. Policja bezdyskusyjnie orzekła moją winę i
    oczywiście dodatkowo wystawiła mandat i punkty karne. Świadków zdarzenia nie
    było, bo noc i pusto wokoło. Nie wybierałem się nawet do sądu grodzkiego, bo
    znawcy rzeczy orzekli, że w mojej sytuacji nie mam żadnych szans.
    WSm

  • 5. Data: 2004-12-21 21:55:17
    Od: Jarek <j...@W...hard-core.pl>

    "Kierowcy tak się jednak zatrzymali, aby umożliwić mi i innym skręt
    > w lewo."
    I tutaj wlasnie jest caly problem, bo to ze ktos sie zatrzymal nie jest
    rownoznaczne z tym, ze mozesz wjechac na skrzyzowanie bo rownie dobrze
    ktos z 3 pasa mogl CIe stuknac i tez byla Twoja wina. Akurat tak sie
    stalo, ze z 4 pasa powinnien kierowca Opla skrecic w prawo, a ze
    pojechal prosto...
    Ogolnie to przyczyna tego wypadku jak dla mnie jest "niedociagniecie"
    pionowego pasu zieleni do krawedzi 3 pasa lub zamiast namalowanych
    wysepek powinny byc normalne z kraweznikami to wtedy by porpostu z 4
    pasa nikt nie mogl przejechac.

    Jarek

  • 6. Data: 2004-12-21 22:03:09
    Od: "Maciej Niewiadomski" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jarek" <j...@W...hard-core.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pionowego pasu zieleni do krawedzi 3 pasa lub zamiast namalowanych
    > wysepek powinny byc normalne z kraweznikami to wtedy by porpostu z 4

    Masz rację, jeżeli uderzyłby we mnie ktoś z pasów jadących na wprost,
    nawet specjalnie, to rzeczywiście wina byłaby moja, bo to on ma
    pierwszeństwo. Ale
    w opisanym przypadku moim zdaniem nie można ślepo stosować przepisu,
    że ten z prawej ma pierwszeństwo, bo jego tam nie powinno być. Tak jak
    piszesz,
    co by było jakby tam był krawężnik, albo słupek czy murek, a może nawet
    człowiek ???
    Zobaczymy co orzeknie sąd, ale dla mnie "werdykt" policji to jakiś absurd.

    Pzdr,
    Maciek

  • 7. Data: 2004-12-21 22:09:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Niewiadomski" <m...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cqa31p$mh$1@mamut1.aster.pl...

    Ja, za punkt wyjścia do Twojej obrony przyjął bym fakt, ze gość przejechał
    przez wysepkę. Ponieważ wysepka namalowana na jezdni jest de facto
    równoznaczna z taka wystającą z jezdni. Jeśli gość przejechał przez nią, to
    moim zdaniem należy przyjąć, że w chwili zjeżdżania wysepki na jezdnię
    włączał się do ruchu (jak z chodnika, bramy czy innej tego typu instytucji).
    W konsekwencji powinien ustąpić pierwszeństwa wszystkim, nawet Tobie. Innej
    linii obrony nie widzę, bo co do zasady, to tak, jak napisano Ci już tutaj -
    z faktu zatrzymania się innych kierujących nie wynikał fakt, że masz
    pierwszeństwo.

  • 8. Data: 2004-12-21 22:38:08
    Od: "Maciej Niewiadomski" <m...@g...pl>

> [...]
    tutaj -
    > z faktu zatrzymania się innych kierujących nie wynikał fakt, że masz

    Zdaję sobie sprawę, że z faktu zatrzymania się innych kierujących nie wynika
    to,
    że mam pierwszeństwo. To jest oczywiste. Cały problem właśnie w tym, żeby
    jakoś wykazać, że o ile Ci jadący na wprost mieli pierwszeństwo, to gość,
    który
    przejechał przez wysepkę już go nie miał, chociażby z powodu, który
    przytoczyłeś
    powyżej. Biorąc całą sprawę na "chłopski rozum" wina jest kolesia z Opla,
    który
    przejechał przez wysepkę (zresztą tak jak pisałem sam chciał na początku
    pisać
    takie oświadczenie). Mam tylko nadzieję, że sąd podzieli moje zdanie.

    Dzięki za ciekawe argumenty. Pzdr.
    Maciek

  • 9. Data: 2004-12-21 22:45:18
    Od: "Maciej Niewiadomski" <m...@g...pl>

> [...]
    > zamierzałem mu ustąpić pierwszeństwa, a w tym miejscu jezdni w ogóle nie
    > powinno go być ??? Tłumaczenie policjantów wydaje mi się mocno

    Tak na marginesie, to mam pytanie dotyczące przebiegu takiej rozprawy w
    sądzie grodzkim.
    Czy ktoś może się orientuje jak to wygląda? Czy na rozprawie będą jacyś
    policjanci (Ci z patrolu
    drogówki, a może ten który mnie potem przesłuchiwał)? Nigdy w życiu nie
    byłem na żadnej
    rozprawie sądowej i nie wiem czego się spodziewać. Czy mam przygotować sobie
    jakieś
    materiały dla sądu, tzn. jakiś szkic zdarzenia, zdjęcia itd.? Czy policja
    powoła jakiegoś biegłego,
    żeby "bronić" swojej decyzji? Czy jest sens brać jakiegoś adwokata, czy
    lepiej iść samemu?

    Będę wdzięczny za informacje.
    Maciek

  • 10. Data: 2004-12-21 22:49:41
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    Zgodnie z prawem samochód jadący prosto ma pierwszeństwo przejazdu, a sprawa
    łamania przez niego przepisów jest tu drugorzedna. Miałem zupełnie inny
    przypadek (włączałem się do ruchu z drogi podporządkowanej skręcając w
    prawo, samochód jadący z tego kierunku, czyli teoretycznie nie po moim pasie
    zaczął wyprzedzać mimo zakazu i zjechał na pas, na który wjeżdżałem), ale
    interpretacja była podobna. Jak masz AC to lepiej zgódź się z taka
    interpretacją, jak nie to walcz - może się uda.

    Pozdrawiam,
    Beniamin