  • 1. Data: 2014-05-07 19:46:11
    Temat: Polskie kurestwo w imieniu "prawa"
    Od: "Fritz" <f...@g...com>

    Sąd Najwyższy w pełnym składzie odpowiadał na pytanie prawne trzyosobowego
    zespołu orzekającego. Dotyczyło ono tego, czy zasadnicza służba wojskowa
    podlega zaliczeniu do okresu pracy w szczególnych warunkach wymaganego do
    nabycia prawa do emerytury na podstawie art. 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r.
    o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r.
    nr 153, poz. 1227 z późn. zm.).

    Pytanie było efektem rozpatrywania przez SN kasacji ubezpieczonego, któremu
    ZUS odmówił przyznania wcześniejszego świadczenia ze względu na brak
    wymaganych 15 lat pracy w szkodliwych warunkach. Problem polegał na tym, że
    sam zainteresowany musiał przerwać pracę na stanowisku uprawniającym do
    takiego specjalnego wsparcia, został wezwany bowiem do odbycia zasadniczej
    służby wojskowej. Pracodawca z tego powodu najpierw go zwolnił, a po dwóch
    latach zatrudnił na tym samym stanowisku. Zainteresowany dysponował
    świadectwem pracy, z którego wynikało, że był zatrudniony od 3 sierpnia 1970
    r. do 22 kwietnia 1971 r. Wniosek o ponowne zatrudnienie został zaś złożony
    25 kwietnia 1973 r.

    ZUS wydał decyzję negatywną, a ubezpieczony odwołał się od niej, tłumacząc,
    że przerwa w pracy nie była z jego winy.

    Sąd I instancji przyznał mu prawo do wcześniejszej emerytury. ZUS wyrok
    zakwestionował i wygrał. Skarżący złożył więc kasację do SN. Ten jednak miał
    wątpliwości, bo orzecznictwo w podobnych sprawach było różne. Stąd pytanie
    do pełnego składu SN.

    - Uchwała odnosi się do tej konkretnej sprawy - wyjaśniał wczoraj Walerian
    Sanetra, prezes Sądu Najwyższego.

    http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/art
    ykuly/739762,zus-przyzna-wiecej-wczesniejszych-emery
    tur.html

    3: FK_ z IP: 78.45.252.* (2013-10-17 10:50)

    sad jednej instancji byl za, drugiej przeciw.. a "- Uchwała odnosi się do
    tej konkretnej sprawy - wyjaśniał wczoraj Walerian Sanetra, prezes Sądu
    Najwyższego."... czyli dla kolejnych ZUSowch petentow zabawa zacznie sie od
    poczatku... ?
    I na to sa pieniadze.. ot podniesie sie podatki...

    5: Emeryt z IP: 82.177.46.* (2013-10-17 13:37)

    Dlaczego w tym POmylonym kraju wyrok Sądu Najwyższego nie jest wykładnią dla
    sądów niższaj instancji. Ten wyrok powinien być dla każdego kto służył w
    wojsku, nie ważne kiedy. To było i jest Wojsko Polskie. Albo zlikwidować
    inne sądy i zostawić tylko Sąd Najwyższy.

    Dziad swoje, baba swoje...

  • 2. Data: 2014-05-07 21:18:39
    Temat: Re: Polskie kurestwo w imieniu "prawa"
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Fritz" <f...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wojsku, nie ważne kiedy. To było i jest Wojsko Polskie. Albo zlikwidować
    > inne sądy i zostawić tylko Sąd Najwyższy.

    Bo w Polsce prawo stanowią inne, niż sąd organy.

  • 3. Data: 2014-05-07 21:26:31
    Od: "Fritz" <f...@g...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> schrieb im Newsbeitrag
    > Użytkownik "Fritz" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    > Bo w Polsce prawo stanowią inne, niż sąd organy.

    Sądy są marionetkowe. Zbędne jednym słowem, fikcja...

  • 4. Data: 2014-05-07 23:49:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 May 2014, Fritz wrote:

    > Albo zlikwidować inne sądy i zostawić tylko Sąd Najwyższy.

    Nie pomoże.
    Przyroda AFAIR zna przypadki, kiedy to różne składy SN orzekały różnie
    w podobnych sprawach w czasie obowiązywania takich samych przepisów.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-05-07 23:51:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 May 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Fritz" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    > Bo w Polsce prawo stanowią inne, niż sąd organy.

    Ale nie jest mowa o prawie (literze prawa), lecz wykładni.
    A tę właśnie stanowi sąd.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-05-08 00:03:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale nie jest mowa o prawie (literze prawa), licz wykładni.
    > A tę właśnie stanowi sąd.

    Tak, z tym że w tym konkretnym wypadku, no to chyba nie da ogólnie ustalić,
    czy podczas służby zachodziły, czy nie warunki do uznania jej za szczególne

  • 7. Data: 2014-05-08 08:33:13
    Od: "Śmieć" <j...@w...pl>

    > Użytkownik "Fritz" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    A o co tu chodzi? W tym Re: nie ma odnośnika do źródła.
    Konkretnie jaki wyrok i jakie wojsko?

  • 8. Data: 2014-05-08 11:52:04
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    > Przyroda AFAIR zna przypadki, kiedy to różne składy SN orzekały różnie
    > w podobnych sprawach w czasie obowiązywania takich samych przepisów.

    Wniosek z tego taki, ze system prawny jest zle spisany.
    Powinien byc spojny i zupelny, zeby nie bylo miejsca na wykladnie. Ani
    rozszerzajaca ani zawezajaca :)

    --
    jarek

  • 9. Data: 2014-05-08 15:16:33
    Od: "t-1" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Jarek Pudelko" napisał

    > Wniosek z tego taki, ze system prawny jest zle spisany.
    > Powinien byc spojny i zupelny, zeby nie bylo miejsca na wykladnie. Ani
> [...]

    Chcesz puścić z torbami kilkaset tysięcy osób?

  • 10. Data: 2014-05-08 16:21:13
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2014-05-08 15:16, t-1 pisze:

    > Chcesz puścić z torbami kilkaset tysięcy osób?

    Zaczalbym od tych, ktorzy zaklepuja ten system w takiej postaci ;P
    Anyway, o ile roznica w orzeczeniach sadow jeszcze jakos miesci mi sie w
    glowie o tyle np. rozne traktowanie powiedzmy motocykla w roznych
    ustawach (chocby vat i pord o ile pamietam) jest juz totalnym absurdem :)

    --
    jarek