  • 1. Data: 2009-07-06 17:50:48
    Temat: Polskie Normy
    Od: leon <l...@g...pl>

    Witam

    Mam pewna zagwozdke . Czy Polskei Normy sa u nas obowiazującym prawem
    badz zrodlem prawa?
    Niby

    Art. 87. KOnstytucji
    Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są:
    Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

    Ustawa o normalizacji
    Art. 5. 3. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne.

    Czyli jak sa dobrowolne to dlaczego jest karane np: przekroczenie norm
    chalasu badz ilosci emitownych spalin w samochodzie?
    Jezli zas sa zrodlem prawa jak ustawa czy rozporzadznie to dlaczego dostep
    do nich jest platny? Ustawe czy rozporzadznie mozna znalesc na
    odpowiednich stronach sejmu czy ministestw. Tmczesm za mozliwosc pobrania
    norm trzeba placic. Nie do konca tego rozumiem. Zwlaszcza ze art

    Art5. 5. Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a
    autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce
    normalizacyjnej.

    Z toczonej niegdys dyskusji wynikalo iz zrodla praw moga byc
    reglamentowane. Cos tu jest nie tak. Zwlascza ,ze PKN jest jednostka
    budzetowa.

    leon

  • 2. Data: 2009-07-06 19:12:24
    Temat: Re: Polskie Normy
    Od: leon <l...@g...pl>

    Dnia 06-07-2009 o 19:50:48 leon <l...@g...pl> napisał(a):

    > Z toczonej niegdys dyskusji wynikalo iz zrodla praw moga byc
    > reglamentowane.

    mialo byc NIE moga byc reglamentowane

    leon

  • 3. Data: 2009-07-06 19:13:02
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "leon" <l...@g...pl> wrote
    > Czy Polskei Normy sa u nas obowiazującym prawem badz zrodlem prawa?

    nie są, z pewnym wyjątkiem (kiedy akty się do nich odnoszą i wprost każą je
    stosować, mniejszość takich jest)

    > Art. 5. 3. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne.

    tak, zasadniczo.

    > Czyli jak sa dobrowolne to dlaczego jest karane np: przekroczenie norm
    > chalasu badz ilosci emitownych spalin w samochodzie?

    bo być może są to inne normy, rozumiane w sposób bardziej ogólny niż utwory
    Polskich Norm.
    Może chodzi o zapisy w różnych rozporządzeniach itp, w sensie po prostu
    unormowań. To są normalne przepisy prawa, a nie normy w sensie Ustawy o
    normalizacji.

    > Jezli zas sa zrodlem prawa jak ustawa czy rozporzadznie to dlaczego dostep
    > do nich jest platny?

    To faktycznie problem, ale tylko w przypadku tzw. norm powołanych, których
    stosowanie nakładają inne akty prawa, których użycie jest obowiązkowe.

  • 4. Data: 2009-07-06 20:41:20
    Od: "Gan" <j...@w...pl>

    Polskie Normy nie są obopwiązującym źródłem prawa.
    Ustawy już do nich się nie odwołują.

    Z drugiej strony wiele dziedzin nie jest uregulowanych szczegółowo w
    rozporządzeniach i wtedy np. biegli mogą powoływać się na Polskie Normy
    oceniając, czy np. producent zachował wymaganą ostrożność przy produkcji
    danego wyrobu (np. wyroby medyczne, gdzie ogólnie jest określone, że muszą
    być bezpieczne itd. )

    Pozdrawiam
    Gan.