  • 1. Data: 2005-03-19 16:09:46
    Temat: Polisa - Ubezpieczenie zaopatrzenia dzieci
    Od: "Przemysław Jasionowski" <P...@p...gazeta.pl>

    Uprzejmie zwracam sie z prośbą o udzielenie mi rady na temat ubezpieczenia
    zaopatrzenia dzieci z roku 1982.
    PZU przyznało mi niespełna 500 zł świadczenia z polisy podstawowej. W 1982
    roku suma ubezpieczenia na polisie wynosila 30 000 zł a w 2002 roku dziecko
    miało otrzymac 48 000 zł.

    Polisa m.in. zawiera następujące informacje (wszystkie informacje podawane
    przeze mnie są dosłownie przepisane z umowy) :
    PZU na podst. OWU zaopatrzenia dzieci, zamieszczonych w niniejszej polisie,
    złożonego wniosku i oświadczeń, wypłaci podaną wyżej sume ubezb. (30 000 zł)
    wzrastającą corocznie w okresie ubezp. o 3 %. Po upływie okresu ubezp.
    uposażone dziecko otrzyma 48 000 zł.

    W 1982 przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wynosiło
    11 631 zł, a w 2004 - 2 289,57 PLN czyli przeliczając kwotę ubezpieczenia
    (30 000zł) na obecne realia powinienem dostać około 6000 PLN.
    Zamierzam wnieść pozew do sądu, lecz mam pewne obawy. Termin realizacji
    polisy to kwiecień 2002, więc (z tego co mi się wydaję) ulegnie ona
    przedawnieniu w kwietniu 2005. Czy w związku z tym - jeśli sprawa będzie
    trwała dłużej niż do kwietnia, moge liczyć na uzyskanie pieniędzy.

    dziekuje za zainteresowanie sie tą sprawą i z góry dziekuje za pomoc.

  • 2. Data: 2005-03-19 16:31:18
    Temat: Re: Polisa - Ubezpieczenie zaopatrzenia dzieci
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Przemysław Jasionowski wrote:
> [...]
    > przedawnieniu w kwietniu 2005. Czy w związku z tym - jeśli sprawa będzie
    > trwała dłużej niż do kwietnia, moge liczyć na uzyskanie pieniędzy.

    Co do samej sprawy się nie wypowiadam.
    Wniesienie sprawy do sądu przerywa bieg przedawnienia.
    Więc jak wniesiesz, to o przedawnieniu nie może być mowy.
    Co do terminu przedawnienia też nie wiem czy to akurat jest 3 czy 10 lat.
    Dobrze radzę jeśli nie wziąć, to przynajmniej skorzystać z porady prawnika.

  • 3. Data: 2005-03-19 16:35:37
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Przemysław Jasionowski napisał(a):
> [...]
    > przedawnieniu w kwietniu 2005. Czy w związku z tym - jeśli sprawa będzie
    > trwała dłużej niż do kwietnia, moge liczyć na uzyskanie pieniędzy.

    tak, wniesienie pozwu przerywa bieg przedawnienia

    KG

  • 4. Data: 2005-03-19 16:43:01
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 19 Mar 2005 17:09:46 +0100, Przemysław Jasionowski naskrobał(a):

> [...]
    > wzrastającą corocznie w okresie ubezp. o 3 %. Po upływie okresu ubezp.

    Czyli 4 zł 80 groszy na nowe. Jako że ci dało x100 wiecej pewnie w umowie
    były stosowne paragrafy na temat np inflacji itp?

    > W 1982 przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wynosiło
    > 11 631 zł, a w 2004 - 2 289,57 PLN czyli przeliczając kwotę ubezpieczenia
    > (30 000zł) na obecne realia powinienem dostać około 6000 PLN.

    nie rozumiem - czy w umowie jest to uzglednione? bo jeżeli nie to żaden
    argument.

> [...]
    > przedawnieniu w kwietniu 2005. Czy w związku z tym - jeśli sprawa będzie
    > trwała dłużej niż do kwietnia, moge liczyć na uzyskanie pieniędzy.

    radze najpierw się upewnić u prawnika co do umowy bo jeszcze stracisz na
    koszty sądowe i bedziesz musiał pare stówek dołożyć do interesu.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 5. Data: 2005-03-19 16:58:54
    Od: "Przemysław Jasionowski" <P...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli 4 zł 80 groszy na nowe. Jako że ci dało x100 wiecej pewnie w umowie
    > były stosowne paragrafy na temat np inflacji itp?

    Nie było. Zgodnie z art. 3581 § 1 KC: "Jeżeli przedmiotem zobowiązania od
    chwili jego powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje
    przez zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią
    inaczej." Jednak już art. 3581 § 3 KC, taką szczególną regulację stanowi.
    Otóż stosownie do tego artykułu: "W razie istotnej zmiany siły nabywczej
    pieniądza po powstaniu zobowiązania, sąd może po rozważeniu interesów stron,
    zgodnie z zasadami współżycia społecznego, zmienić wysokość lub sposób
    spełnienia świadczenia pieniężnego, chociażby były ustalone w orzeczeniu lub
    umowie." Niewątpliwie między okresem powstania zobowiązania, a czasem
    spełnienia świadczenia, taka "istotna zmiana siły nabywczej pieniądza" miała
    miejsce.

    > nie rozumiem - czy w umowie jest to uzglednione? bo jeżeli nie to żaden
    > argument.

    Patrz wyżej

    > radze najpierw się upewnić u prawnika co do umowy bo jeszcze stracisz na
    > koszty sądowe i bedziesz musiał pare stówek dołożyć do interesu.

    Z tego co cię dowiadywałem to sprawa jest do wygrania - w niektórych
    przypadkach PZU nawet nie przysyła swoich prawników. Martwiłem się raczej
    przedawnieniem ale z tego co napisał Kam wynika, że wniesienie pozwu
    przerywa bieg przedawnienia.

  • 6. Data: 2005-03-19 17:02:21
    Od: "Przemysław Jasionowski" <P...@p...gazeta.pl>

    > tak, wniesienie pozwu przerywa bieg przedawnienia

    Dziękuję za informację.
    Czy pamiętasz, może, jaki artykuł o tym stanowi ?

  • 7. Data: 2005-03-19 17:05:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

> [...]
    > przypadkach PZU nawet nie przysyła swoich prawników. Martwiłem się raczej
    > przedawnieniem ale z tego co napisał Kam wynika, że wniesienie pozwu

    Już trochę takich wygranych spraw z PZU było.
    Ważne, żeby samemu nie skopać pozwu.
    PZU gra na zasadzie, kto sie upomni to dostanie.

  • 8. Data: 2005-03-19 17:06:58
    Od: "Przemysław Jasionowski" <P...@p...gazeta.pl>

    > Wniesienie sprawy do sądu przerywa bieg przedawnienia.
    > Więc jak wniesiesz, to o przedawnieniu nie może być mowy.

    Pamiętasz, może, podstawę prawną?

    > Co do terminu przedawnienia też nie wiem czy to akurat jest 3 czy 10 lat.

    tego akurat jestem pewny - Art. 819. § 1 KC. "Roszczenia z umowy
    ubezpieczenia przedawniają się z upływem lat trzech."

    > Dobrze radzę jeśli nie wziąć, to przynajmniej skorzystać z porady
    prawnika.

    dziękuję, miałem nadzieję, że teraz korzystam z porad prawników ;)

  • 9. Data: 2005-03-19 17:17:07
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Przemysław Jasionowski wrote:

    > dziękuję, miałem nadzieję, że teraz korzystam z porad prawników ;)

    raczej hobbystów.

  • 10. Data: 2005-03-19 17:20:59
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Przemysław Jasionowski" <P...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:d1hmat$86b$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w wiadomości

    > Pamiętasz, może, podstawę prawną?

    Chodzi o art. 123 par 1 pkt 1 Kc.

> [...]
    > prawnika.
    >
    > dziękuję, miałem nadzieję, że teraz korzystam z porad prawników ;)

    W wiekszosci to prawnikow in spe jak sadze :)