    From: "Przemysław Jasionowski" <P...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Polisa - Ubezpieczenie zaopatrzenia dzieci
    Date: Sat, 19 Mar 2005 17:58:54 +0100

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    news:d1hkqk$m8e$1@news.onet.pl...

    > Czyli 4 zł 80 groszy na nowe. Jako że ci dało x100 wiecej pewnie w umowie
    > były stosowne paragrafy na temat np inflacji itp?

    Nie było. Zgodnie z art. 3581 § 1 KC: "Jeżeli przedmiotem zobowiązania od
    chwili jego powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje
    przez zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne stanowią
    inaczej." Jednak już art. 3581 § 3 KC, taką szczególną regulację stanowi.
    Otóż stosownie do tego artykułu: "W razie istotnej zmiany siły nabywczej
    pieniądza po powstaniu zobowiązania, sąd może po rozważeniu interesów stron,
    zgodnie z zasadami współżycia społecznego, zmienić wysokość lub sposób
    spełnienia świadczenia pieniężnego, chociażby były ustalone w orzeczeniu lub
    umowie." Niewątpliwie między okresem powstania zobowiązania, a czasem
    spełnienia świadczenia, taka "istotna zmiana siły nabywczej pieniądza" miała
    miejsce.

    > nie rozumiem - czy w umowie jest to uzglednione? bo jeżeli nie to żaden
    > argument.

    Patrz wyżej

    > radze najpierw się upewnić u prawnika co do umowy bo jeszcze stracisz na
    > koszty sądowe i bedziesz musiał pare stówek dołożyć do interesu.

    Z tego co cię dowiadywałem to sprawa jest do wygrania - w niektórych
    przypadkach PZU nawet nie przysyła swoich prawników. Martwiłem się raczej
    przedawnieniem ale z tego co napisał Kam wynika, że wniesienie pozwu
    przerywa bieg przedawnienia.