  • 21. Data: 2006-06-11 12:40:40
    Temat: Re: Policja, konfiskata komputera...i nie tylko.
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Przemek R. napisał(a):

    > ZARZĄDZENIE Nr 1426
    > KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

    > 8. Na żądanie przeprowadzającego przeszukanie dysponent lub użytkownik
    > systemu
    > informatycznego obowiązany jest do ujawnienia hasła lub haseł
    > umożliwiających dostęp, chyba że
    > dysponentem lub użytkownikiem jest osoba, o której mowa w art. 74, art.
    > 182 lub art. 183 k.p.k.

    Pytanie do prawników: czy taki obowiązek jest zgodny z prawem?
    Konkretnie, czy "Zarządzenie komendanta głównego Policji" może stanowić
    obowiązujące prawo (nakładać jakieś obowiązki)? I co grozi w przypadku
    odmowy?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 22. Data: 2006-06-11 12:53:32
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Piotr Kubiak napisał(a):

> [...]
    > Konkretnie, czy "Zarządzenie komendanta głównego Policji" może stanowić
    > obowiązujące prawo (nakładać jakieś obowiązki)? I co grozi w przypadku

    tak, przeczytaj tresc przytoczonych artykułów. (jestem "trollem" :-)
    nie prawnikiem)

    P.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".

  • 23. Data: 2006-06-11 13:08:23
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Przemek R. napisał(a):

    > tak, przeczytaj tresc przytoczonych artykułów. (jestem "trollem" :-)
    > nie prawnikiem)

    No oczywiście że to zrobiłem, tylko że nie znalazłem tam informacji o
    tym, że trzeba podawać jakieś klucze prywatne. Ja pytałem o to czy takie
    ,,Zarządzenie'' ma charakter tylko informacyjny, dla Policji, czy też
    jest obowiązującym prawem. W sumie to zdziwiłbym się bardzo gdyby to
    drugie. Więc gdyby jakiś policjant się na takowe powoływał, to mogę go
    chyba odesłać na drzewo?

  • 24. Data: 2006-06-11 14:16:33
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Piotr Kubiak napisał(a):

> [...]
    > jest obowiązującym prawem. W sumie to zdziwiłbym się bardzo gdyby to
    > drugie. Więc gdyby jakiś policjant się na takowe powoływał, to mogę go

    to rozporzdazenie jest stworzone na podstawie obowiazujacych ustaw wiec
    obowiazuje kazdego, jakie moga byc skutki niezastosowania sie do
    polecenia policji poza przypadakmi opisanymi wyzej (74,182,183) to
    wyczytasz zapewne w 'ustawie o policji'.
    Zmusic to Cie pewnie skutecxznie nei zmusza ale pozbedziesz sie sprzetu
    na dluzszy okres.

    P.

  • 25. Data: 2006-06-11 14:57:11
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Przemek R. napisał(a):

> [...]
    > polecenia policji poza przypadakmi opisanymi wyzej (74,182,183) to
    > wyczytasz zapewne w 'ustawie o policji'.

    Ale to nie _zarządzenie_ ,,obowiązuje'', tylko ew. ustawa. To
    zarządzenie przecież w żaden sposób nie wpływa na stan prawny.
    Pozostaje pytanie, która to ustawa nakazuje obowiązek ujawniania haseł itp.

  • 26. Data: 2006-06-11 15:46:12
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Ale to nie _zarządzenie_ ,,obowiązuje'', tylko ew. ustawa. To
    > zarządzenie przecież w żaden sposób nie wpływa na stan prawny.
    > Pozostaje pytanie, która to ustawa nakazuje obowiązek ujawniania haseł itp.

    USTAWA
    z dnia 6 kwietnia 1990 r.
    o Policji

    Rozdział 3
    Zakres uprawnień Policji
    Art. 15.
    1. Policjanci wykonując czynności, o których mowa w art. 14, mają prawo:
    (..)
    4) przeszukiwania osób i pomieszczeń w trybie i przypadkach określonych w
    przepisach Kodeksu postępowania karnego i innych ustaw,
    (..)

    ==============KpK==========

    Rozdział 25
    Zatrzymanie rzeczy. Przeszukanie
    (...)
    Art. 236a.
    Przepisy rozdziału niniejszego stosuje się odpowiednio do dysponenta i
    użytkownika
    urządzenia zawierającego dane informatyczne lub systemu informatycznego,
    w zakresie
    danych przechowywanych w tym urządzeniu lub systemie albo na nośniku
    znajdującym się w jego dyspozycji lub użytkowaniu, w tym korespondencji
    przesyłanej
    pocztą elektroniczną.

    ==========================
    ustaw ao policji c.d.

    Art. 16.
    1. W razie niepodporządkowania się wydanym na podstawie prawa poleceniom
    organów
    Policji lub jej funkcjonariuszy, policjanci mogą stosować następujące
    środki przymusu bezpośredniego:
    1) fizyczne, techniczne i chemiczne środki służące do obezwładniania bądź
    konwojowania osób oraz do zatrzymywania pojazdów,
    2) pałki służbowe,
    3) wodne środki obezwładniające,
    4) psy i konie służbowe,
    5) pociski niepenetracyjne, miotane z broni palnej.
    2. Policjanci mogą stosować jedynie środki przymusu bezpośredniego
    odpowiadające
    potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i niezbędne do osiągnięcia
    podporządkowania się wydanym poleceniom.
    4. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe
    przypadki oraz
    warunki i sposoby użycia środków przymusu bezpośredniego, o których mowa
    w ust. 1.

    P.

  • 27. Data: 2006-06-11 15:53:48
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Przemek R. napisał(a):

> [...]

    [ciach cytaty z ustaw]

    Zastrzel mnie ale nie widzę tam *nigdzie* obowiązku ujawnienia hasła.
    Mogą co najwyżej zabrać komputer i próbować zgadywać.
    Art. 16.

  • 28. Data: 2006-06-11 16:35:19
    Od: Szarak <s...@w...to.interia.pl>

    Dnia 11.06.2006 17:46 Przemek R. napisał(a):
    > 4) psy i konie służbowe,

    To jest traszne :D

  • 29. Data: 2006-06-11 18:28:33
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Przemek R." <p...@t...gazeta.
    pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 3) wodne środki obezwładniające,
    > 4) psy i konie służbowe,
    > 5) pociski niepenetracyjne, miotane z broni palnej.

    Aha, to jak nie podam im hasła, to mogą mnie spałować,
    poszczuć psem, użyć armatki wodnej i strzelać do mnie
    gumowymi kulkami? Ciekawe... :-)

    Piotr

  • 30. Data: 2006-06-11 18:54:02
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    PiotRek wrote:

    > Aha, to jak nie podam im hasła, to mogą mnie spałować,
    > poszczuć psem, użyć armatki wodnej i strzelać do mnie
    > gumowymi kulkami? Ciekawe... :-)

    zauwaz, ze "moga" - i prawdopodobnie nic sie nie stanie w klasycznym
    przypadku. gdybynatomiast w twojej glowie byl klucz, ktory rozbroi
    bombe, podlozona jeszcze nie wiadomo gdzie ale w tlocznym miejscu, to
    mysle, ze wtedy mogliby cie palowac, wyrywac paznokcie i takie tam ;)

    --
    Kami-no kodomotachi-wa mina odoru i inne ksiazki http://tiny.pl/gn6m