  • 1. Data: 2002-10-07 19:37:36
    Temat: Podstawa prawna spolecznej znieczulicy.
    Od: "Tomasz Wojciechowski" <w...@w...pl>

    Czy polski system prawny jest "zly" (pytanie raczej retoryczne) czy fakt, iz
    ludzie nie sa skorzy do pomocy osobom napadnientym np. na ulicy wynika
    raczej z juryzdykcji niz doktryny? Jakie przepisy poza KK reguluja te
    kwestie? Czy np. odstrzelenie napastnikowy zuchwy, ktory pragnie poczestowac
    mnie swoim motylkiem jest zgodne z prawem? Czy jesli widze napadnieta
    kobiete, to czy moge uzyc niebezpiecznego narzedzia by jej pomoc - przeciez
    jesli nie bede mial przewagi nad grupa napastnikow to nie pomoge, bo sam
    stane sie ofiara. Na jakiej podstawie sad orzeka (tylko nie mowcie, ze
    wylacznie na podstawie dowodow dopuszczonych w sprawie na mocy KPK), czy
    obrona konieczna zostala przekroczona? Jakie paragrafy tycza sie np.
    "interesu spolecznego", "dobra publicznego" etc., na podstawie ktorych
    prokurator jest w stanie umorzyc sprawe.
    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2002-10-09 08:25:01
    Temat: Re: Podstawa prawna spolecznej znieczulicy.
    Od: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>

    Użytkownik Tomasz Wojciechowski <w...@w...pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:anvatc$889$...@n...tpi.pl...

    > Czy polski system prawny jest "zly" (pytanie raczej retoryczne) czy fakt,

    a jaka jest odpowiedź?

    > iz
    > ludzie nie sa skorzy do pomocy osobom napadnientym np. na ulicy wynika
    > raczej z juryzdykcji niz doktryny?

    śmiem twierdzić, że ze strachu

    > Czy np. odstrzelenie napastnikowy zuchwy, ktory pragnie poczestowac
    > mnie swoim motylkiem jest zgodne z prawem?

    co to "motylek" (naprawdę nie wiem)

> [...]
    przeciez
    > jesli nie bede mial przewagi nad grupa napastnikow to nie pomoge, bo sam

    to zależy od biegłości Twego adwokata

    > Na jakiej podstawie sad orzeka (tylko nie mowcie, ze
    > wylacznie na podstawie dowodow dopuszczonych w sprawie na mocy KPK), czy
    > obrona konieczna zostala przekroczona?

    według swojego uznania

  • 3. Data: 2002-10-09 13:17:17
    Od: "Tomasz Wojciechowski" <w...@w...pl>

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    > a jaka jest odpowiedź?

    > śmiem twierdzić, że ze strachu
    chodzi mi o strach, czy raczej obawe przed odpowiedzialnascia karna (moze
    jest to marginalny przypadek, ale taki mialem na mysli)

    > co to "motylek" (naprawdę nie wiem)
    noz motylkowy - po.prostu.noz

    > to zależy od biegłości Twego adwokata
    Czy to oznacza, ze w polskim prawie nie ma mowy o uzyciu "srodkow
    adekwatnych"?

    > według swojego uznania
    Jakie przepisy definiuja czy chocby wyjasniaja (o ile takie sa) co to jest
    obrona konieczna?

    pozdr.
    Tomasz

  • 4. Data: 2002-10-09 14:53:16
    Od: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>

    Użytkownik "Tomasz Wojciechowski" <w...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ao1ejc$m1b$1@news.tpi.pl...

    > chodzi mi o strach, czy raczej obawe przed odpowiedzialnascia karna (moze
    > jest to marginalny przypadek, ale taki mialem na mysli)

    nie wiem,
    nie znam nikogo, kto myślałby o tym broniąc kogoś napadniętego

    raczej nie (tzn z obowiązującą jego wykładnią),
    moim skromnym zdaniem - tak

    jednakze, jak się wydaje powinieneś przed pociągnięciem za spust zadać
    napastnikowi kilka pytań, takich jak:

    - czy tylko grozi użyciem noża, czy też rzeczywiście zamierza go użyć?
    - jeśli zamierza użyć czy chodzi o
    1) okaleczenie
    2) spowodowanie śmierci

    jeśłi odpowiedź brzmi 2) zdecydowanie możesz pociągnąć za spust
    jeśli 1) też, lecz należy uważać na odniesione przez niego obrażenia.

    Oczywiście powinieneś mić wiarygodnego świadka, lub oświadczenie na piśmie
    napastnika (choć to mało prawdopodobne).
    Przy takim materiale dowodowym nie powienieneś mieć problemów z Sądem.

    BTW: jako żem postury raczej słusznej - nie miałem dotąd problemów z
    napastnikami różnej maści, ale ciekaw jestem jego reakcji na taką "ankietę"
    :)

    > Czy to oznacza, ze w polskim prawie nie ma mowy o uzyciu "srodkow
    > adekwatnych"?

    a oczywiście że jest

    > Jakie przepisy definiuja czy chocby wyjasniaja (o ile takie sa) co to jest
    > obrona konieczna?

    poczatek kodeksu karnego (nie pamiętam dokładnie numeru art. strzelając
    jakieś art 15 - 30 kk)