    From: "marcin" <s...@f...id.pl_das.weg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podstawa prawna spolecznej znieczulicy.
    Date: Wed, 9 Oct 2002 16:53:16 +0200

    Użytkownik "Tomasz Wojciechowski" <w...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ao1ejc$m1b$1@news.tpi.pl...

    > chodzi mi o strach, czy raczej obawe przed odpowiedzialnascia karna (moze
    > jest to marginalny przypadek, ale taki mialem na mysli)

    nie wiem,
    nie znam nikogo, kto myślałby o tym broniąc kogoś napadniętego

    raczej nie (tzn z obowiązującą jego wykładnią),
    moim skromnym zdaniem - tak

    jednakze, jak się wydaje powinieneś przed pociągnięciem za spust zadać
    napastnikowi kilka pytań, takich jak:

    - czy tylko grozi użyciem noża, czy też rzeczywiście zamierza go użyć?
    - jeśli zamierza użyć czy chodzi o
    1) okaleczenie
    2) spowodowanie śmierci

    jeśłi odpowiedź brzmi 2) zdecydowanie możesz pociągnąć za spust
    jeśli 1) też, lecz należy uważać na odniesione przez niego obrażenia.

    Oczywiście powinieneś mić wiarygodnego świadka, lub oświadczenie na piśmie
    napastnika (choć to mało prawdopodobne).
    Przy takim materiale dowodowym nie powienieneś mieć problemów z Sądem.

    BTW: jako żem postury raczej słusznej - nie miałem dotąd problemów z
    napastnikami różnej maści, ale ciekaw jestem jego reakcji na taką "ankietę"
    :)

    > Czy to oznacza, ze w polskim prawie nie ma mowy o uzyciu "srodkow
    > adekwatnych"?

    a oczywiście że jest

    > Jakie przepisy definiuja czy chocby wyjasniaja (o ile takie sa) co to jest
    > obrona konieczna?

    poczatek kodeksu karnego (nie pamiętam dokładnie numeru art. strzelając
    jakieś art 15 - 30 kk)