  • 1. Data: 2004-01-21 22:01:47
    Temat: Podatek od darowizny
    Od: "Julius" <j...@s...pl>

    Serwus

    Jak to jest z darowiznami (mam na mysli otrzymanie darowizny)? Czy podatek
    od darowizny uzalezniony jest od pozostalych dochodów. To znaczy, czy
    darowizne dodaje sie do dochodów i dopiero wtedy oblicza podatek.W tym
    sensie darowizny nalezaloby uwzgledniac w PITach. Jak to jest? I jak
    najprosciej zaplacic podatek od darowizny?

    Pozdrowienia
    Julius

  • 2. Data: 2004-01-21 23:40:26
    Temat: Re: Podatek od darowizny
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Julius" <j...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sensie darowizny nalezaloby uwzgledniac w PITach. Jak to jest? I jak
    > najprosciej zaplacic podatek od darowizny?

    Podatek od darowizny jest niezależny od innych dochodów. Płaci się tylko
    od darowizny.

  • 3. Data: 2004-01-23 17:44:15
    Od: "Piter" <p...@a...pl>

    w tym zakresie istnieje odrębna ustawy - o podatku od spadków i darowizn.
    Ustawa jest niezalenża od ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Tak więc dochodu z tytułu darowizny nie uwzględnia się w PIT-ach, lecz
    pobierany jest przez notariusza i wpłacany do urzędu skarbowego. Wysokość
    podatku uzależniona jest od wartości darowizny oraz stopnia pokrewieństwa z
    darczyńcą. Im bliższy członek rodziny jest darczyńczą tym niższy podatek
    piotr
    p...@a...pl

  • 4. Data: 2004-01-23 23:20:21
    Od: "Julius" <j...@s...pl>

    Wielkie dzieki za wyjasnienia.

    Pozdrowienia
    Julius

  • 5. Data: 2004-01-25 08:30:43
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > sensie darowizny nalezaloby uwzgledniac w PITach. Jak to jest? I jak
    > najprosciej zaplacic podatek od darowizny?

    Zagladnij do ustawy: USTAWA z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od
    spadków i darowizn. (Dz.U.97.16.89 ze zm.)

    [...]

    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej
    osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości
    przekraczającej:

    1) 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy
    podatkowej,

    2) 7.276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy
    podatkowej,

    3) 4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy
    podatkowej.

    [...]

    Art. 14. 1. Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy
    podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

    2. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku
    nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i
    prawa majątkowe.

    3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

    1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia,
    synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów,

    2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych
    i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych,

    3) do grupy III - innych nabywców.

    [...]

    Art. 15. 1. Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania
    ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal: [...]

    .....i tutaj wlasnie jest tabelka ze skala podatkowa

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-