  • 1. Data: 2006-04-22 20:04:58
    Temat: Pobicie-procedury
    Od: "cezarywis" <c...@o...pl>

    Witam! Mój 16 letni syn został pobity przez dwóch 19-latków. Była policja i
    pogotowie, na naszą prośbę nie zabrano syna do szpitala. Policja sporządziła
    notakę, następnego dnia byłem ze synem na komisariacie i złożyliśmy
    zeznania. Wiem, że mają wezwania do złożenia zeznań świadkowie,
    przypuszczam, że winni również.
    Moje pytanie jest następujące. Czy ja mam jakiś wpływ na dalsze
    postępowanie, czy mogę, czy mam prawo się wycofać, a jeśli tak to w jakim
    czasie, bo jak w takich przypadkach bywa winni, a są to maturzyści próbują
    wyprosić taką postawę, choć przyznam mam wielkie opory, ale z drugiej strony
    nie chciałbym być przeszkodą w ich życiowych planach.Chciałbym wiedzieć, jak
    to wygląda w świetle prawa. Co im za to grozi? Pozdrawiam CW

  • 2. Data: 2006-04-22 21:05:43
    Temat: Re: Pobicie-procedury
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 22 Apr 2006 22:04:58 +0200, cezarywis napisał(a):

    > Chciałbym wiedzieć, jak to wygląda w świetle prawa.

    Jeśli rozstrój zdrowia Twojego syna będzie trwał mniej niż 7 dni, sprawa
    może zostać wszczęta z oskarżenia prywatnego. Natomiast jeśli dłużej niż 7
    dni, to sprawa jest wszczynana "z urzędu" i wpływu na to nie masz.
    Dodatkowo zrób obdukcje.

    > Co im za to grozi?

    Art. 217. § 1. Kto uderza człowieka lub w inny sposób narusza jego
    nietykalność cielesną, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do roku.

    Pamiętaj jednak, że:

    § 2. Jeżeli naruszenie nietykalności wywołało wyzywające zachowanie się
    pokrzywdzonego albo jeżeli pokrzywdzony odpowiedział naruszeniem
    nietykalności, sąd może odstąpić od wymierzenia kary.

    A tak ode mnie: nie wycofuj sie, nie utwierdzaj ich w przekonaniu że są
    bezkarni. Teraz pobili Ci syna, za rok obrabują komuś mieszkanie, a za dwa
    lata mogą kogoś zabić. Samo to, że są zamieszani w to pobicie zapewne
    ostudzi ich zapały, bo w albumie będą ich fotki. Nie popuszczaj.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2006-04-23 10:04:22
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "scream" <n...@p...pl> napisał
> [...]
    > może zostać wszczęta z oskarżenia prywatnego. Natomiast jeśli dłużej niż 7
    > dni, to sprawa jest wszczynana "z urzędu" i wpływu na to nie masz.

    Dokładnie tak. Jeśli mnej niż 7 dni, to pokrzywdzony decyduje czy sprawcy
    będą ścigani czy nie i sam o to musi zabiegać. Jeśli więcej niż 7 dni,
    sprawa z urzędu.

  • 4. Data: 2006-04-23 11:40:13
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    cezarywis <c...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie chciałbym być przeszkodą w ich życiowych planach.Chciałbym wiedzieć, jak
    > to wygląda w świetle prawa. Co im za to grozi? Pozdrawiam CW

    Pobicie przez dwóch sprawców - to przestepstwo z art. 158 par. 1 kk. Po
    złożeniu zawiadomienia postepowanie toczy się z urzędu i nie ma możliwości
    wycofania sprawy.

    Art. 158. § 1. Kto bierze udział w bójce lub pobiciu, w którym naraża się
    człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo nastąpienie
    skutku określonego w art. 156 § 1 lub w art. 157 § 1,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

  • 5. Data: 2006-04-23 12:29:16
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    cezarywis wrote:
    > Moje pytanie jest następujące. Czy ja mam jakiś wpływ na dalsze
    > postępowanie, czy mogę, czy mam prawo się wycofać [...]
    > nie chciałbym być przeszkodą w ich życiowych planach.

    Dziwi mnie ta postawa. Jeśli mieli jakieś życiowe plany zakładające, że
    nie są oni przestępcami, to sami już sobie w nich przeszkodzili, na
    własne życzenie.

    -------------------+
    -------------------+

  • 6. Data: 2006-04-23 13:55:23
    Od: "Przemysław Rokicki" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    jb <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > skutku określonego w art. 156 § 1 lub w art. 157 § 1,
    > podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    tez tak pomyslalem na poczatku. Jednak zwroc uwage na art. 156 § 1 oraz w art.
    157 § 1. Mogloby byc to przestepstwem z art 159 o ile uzywano by
    niebezpieczmego przedmiotu.

    P.

  • 7. Data: 2006-04-23 18:28:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    cezarywis [###c...@o...pl.###] napisał:

    W trakcie składania zawiadomienia o przestępstwie policjant powinien
    Wam dać taką kartkę z pouczeniem. Tam znajdziesz odpowiedzi na
    większość postawionych pytań. W skrócie, to kluczowym jest
    kwalifikacja prawna tego czynu. To co opisałeś w zależnościu od
    niuansów "technicznych" może być uszkodzeniem ciała (wówczas odpowiedź
    "scream" jest dość pełna, ale może równie dobrze być udziałem w bójce
    lub pobiciu (158 kk), a tu już nie tylko skutki są ważne, ale i samo
    zagrożenie. Może być to bójka z użyciem niebezpiecznego narzędzia, ale
    równie dobrze w wyniku postępowania może się okazać, że w trakcie
    zajścia doszło do narażenia na niebezpieczeństwo utraty życiu lub
    zdrowia albo zgoła rozboju. Generalnie bez znajomości dokładnych
    ustaleń ciężko będzie odpowiedzieć na Twoje pytania. Przy czym
    znaczenie ma nie tyle to, jak to zdarzenie wyglądało, tylko co
    zostanie ustalone w postępowaniu.