  • 1. Data: 2008-01-28 18:38:48
    Temat: Patrol wojskowy i cywil
    Od: "xx71kg" <x...@p...onet.pl>

    Witam.
    Czy w Polsce, na dzień dzisiejszy, patrol wojskowy, nie żadarmerii, ma prawo
    zatrzymać i wylegitymować cywila? Nie ma wojny, stanu wojennego czy jakiejś
    innej klęski czy zagrożenia. Nie chodzi tu o żołnierzy pilnujących jakiegos
    terenu wojskowego czy zamkniętego (z róznych powodów) a środek miasta w którym
    nie mna nawet garnizonu.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2008-01-28 19:28:27
    Temat: Re: Patrol wojskowy i cywil
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

> [...]
    > terenu wojskowego czy zamkniętego (z róznych powodów) a środek miasta w którym

    Sprecyzuj ... "czy mają powód".

    Jeśli byłbym świadkiem, ze kogos pobiłęs czy okradłes, to z pewnoscią
    byłbym przyłozył ci twarz do chodnika i "wylegitymował".

    W praktyce żandarmeria nie przyczepia się do cywili, nawet jeśli ma
    prawo. Legitymują tylko "szczyli", tfu, przepraszam, 19latków jeżdzących
    na przepustki. Znaczy się nasze "super wytrenowane" wojsko :)

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 3. Data: 2008-01-29 06:36:06
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Mon, 28 Jan 2008 20:28:27 +0100, KsZZysiek napisał(a):

    > Legitymują tylko "szczyli", tfu, przepraszam, 19latków jeżdzących
    > na przepustki.

    Zdarza się, że legitymują oficerów w mundurach chodzących po mieście, aby
    napisać raport, że taki to a taki oficer przemieszcza się, zamiast
    wykonywać robotę sztabową, a co za tym idzie ukrócić załatwianie prywatnych
    spraw w godzinach pracy.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 4. Data: 2008-01-29 08:22:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "xx71kg" <x...@p...onet.pl> napisał
    > Czy w Polsce, na dzień dzisiejszy, patrol wojskowy, nie żadarmerii, ma
    > prawo
    > zatrzymać i wylegitymować cywila?

    Co do zasady to nie wydaje mi się.
    Ale weź pod uwagę, że każdy ma prawo ująć, jeśli nie da się ustalić
    tożsamości, osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub wykroczenia (np.
    art.243kpk).

  • 5. Data: 2008-01-29 09:18:49
    Od: Marcin Boroń <b...@m...tu>

    Agent xx71kg nadaje:
    > patrol wojskowy, nie żadarmerii,

    Znaczy zwiadowcy jacyś?

  • 6. Data: 2008-01-29 09:44:01
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zp(Wytnij)@gazeta.com.pl>

    Użytkownik "xx71kg" <x...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam. Czy w Polsce, na dzień dzisiejszy, patrol wojskowy, nie
    > żandarmerii.
    Takich patroli wojskowych, ale nie ŻW od 20 lat już nie ma, przynajmniej nie
    widziałem. wojsko nie wystawia patroli wojskowych w swoim garnizonie.
    ZiPi

  • 7. Data: 2008-01-29 21:29:20
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2008 10:44:01 +0100, Zbyszek ZiPi napisał(a):

    > Takich patroli wojskowych, ale nie ŻW od 20 lat już nie ma, przynajmniej nie
    > widziałem. wojsko nie wystawia patroli wojskowych w swoim garnizonie.
    > ZiPi

    wkraczasz na śliski grunt

  • 8. Data: 2008-01-29 21:52:07
    Od: "xx71kg" <x...@p...onet.pl>

    1) W mieście NIE MA garnizonu wojskowego.
    2) Patrol wojskowy ale NIE ŻANDARMERII - dwóch kaprali i porucznik.
    3) Człowiek legitymowany nie jest wojskowym, nie pracuje dla wojska, w wojsku
    był prawie 20 lat temu.
    4) Nie ma żadnych podejrzeń co do człowieka, nie ucieka, wygląda normalnie,
    trzeźwy, spokojny, normalnie ubrany - żadnych ekscesów.
    5) Nie ma żadnej akcji, pogoni za jakimś żołnierzem z bronią który sie
    "oddalił" czy coś takiego, żadnego zagrożenia, przynajmniej nic o tym nie wiem.

    Mają prawo wylegitymować cywila czy nie?

    Pozdrawiam.

  • 9. Data: 2008-01-30 06:42:52
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia 29 Jan 2008 22:52:07 +0100, xx71kg napisał(a):

    > 1) W mieście NIE MA garnizonu wojskowego.
    > 2) Patrol wojskowy ale NIE ŻANDARMERII - dwóch kaprali i porucznik.

    Mundury różnych slużb są trochę podobne do siebie, aczkolwiek rzadko
    uzywane ale przykładowo Biuro Ochrony Rządu ma prawolegitymować i zawsze
    mogą uzasadnić, że niedaleko jest VIP którego chronią.

    ABW też ma mundury, ale rzadko (o ile wogóle) ich uzywają podczas działań
    ioperacji.

    Ale rozumiem, ze to chodzi o żołnierzy sił zbrojnych...

> [...]
    > "oddalił" czy coś takiego, żadnego zagrożenia, przynajmniej nic o tym nie wiem.
    >
    > Mają prawo wylegitymować cywila czy nie?

    uprawnienień ustawowych pobieżnie szukając nie znalazłem.

  • 10. Data: 2008-02-02 21:23:37
    Od: "swen" <n...@n...com>

> [...]
    > wiem.
    >
    > Mają prawo wylegitymować cywila czy nie?

    Nie!
    Wojsko wykonuje rozkaz, zolnierz na miescie jesli nie jest pod bronia to
    jest na przepustce lub oddalil sie od swojego rozkazu. Zolnierz pod bronia
    moze zatrzymac do wyjasnienia, chyba, ze rozkaz stanowi inaczej, ale wowczas
    spoleczenstwo musi byc poinformowane o zaistnialych oklicznosciach (np. stan
    wojenny).
    Zolnierz majacy rozkaz isc z ulicy "a" na ulice "b" (np. z poczta sztabowa)
    nie moze po drodze dokonywac zadnych innych czynnosci ktore moga go oddalic
    od rozkazu. Tak wiec nawet widzac napad na bank zolnierz musi isc dalej, bo
    byc moze ten napad bylby np. pretekstem do przechwycenia jego poczty...
    Poza tym, zaden cywil nie moze wylegitymowac kogos na ulicy, chyba, ze
    przedstawi stosowne dokumenty ktore go uprawniaja a i tak mozesz odmowic i
    zarzadc patrolu policji. Inaczej mialbys ulice pelne przebierancow i
    "wydrukowanych" pozwolen.