  • 1. Data: 2008-01-28 16:45:06
    Temat: Wyrejestrowanie samochodu w Polsce-problemy
    Od: T...@g...com

    Witam

    Mój problem poruszyłem już na pl.misc.samochody jednak za namową
    znajomych postanowiłem go opisać również tutaj.

    Problem ten związany jest wyrejestrowaniem i ponowna rejestracja
    samochodu który obecnie
    posiadam.

    W tej chwili mieszkam i pracuje na terytorium Irlandii. Przyjechałem
    do Irlandii własnym samochodem który zakupiłem oraz zarejestrowałem w
    Polsce jeszcze przed wyjazdem. Zgodnie z irlandzkim prawem jestem
    zobowiązany taki samochód zarejestrować oraz ubezpieczyć zaraz po
    przyjeździe do Irlandii.
    Podaje tutaj link do oficjalnej irlandzkiej ulotki rządowej o tym
    mówiącej:
    http://www.revenue.ie/pl/leaflets/vrt1.pdf
    (wersja polska)

    Z godnie z irlandzkimi wymogami samochód zarejestrowałem oraz
    ubezpieczyłem postępując zgodnie z odpowiednimi procedurami.
    Nie było z tym najmniejszych problemów. Jedynie moja nowa (irlandzka)
    firma ubezpieczeniowa zażądała ode mnie przedstawienia informacji o
    dotychczasowym przebiegu ubezpieczenia oraz o tym ze moja polisa w
    Polsce zostaje zamknięta w związku z tym ze samochód jest obecnie
    zarejestrowany w Irlandii. Pierwszą informacje otrzymałem w formie
    listu bez najmniejszych
    kłopotów, problem jest z tym drugim tzn. z informacją że polisa jest
    rozwiązana. Firma ubezpieczeniowa poinformowała mnie że otrzymam
    informacje o zamknięciu polisy oraz zwrot składek za niewykorzystany
    okres dopiero wtedy gdy przedstawię decyzje o wyrejestrowaniu pojazdu.

    Zwróciłem się wobec tego w tej sprawie do wydziału komunikacji w
    Polsce w którym
    jest zarejestrowany mój samochód i otrzymałem wskazówki na temat
    wyrejestrowania samochodu oraz informację która jest sednem mojego
    problemu. Poinformowano mnie ze samochód raz wyrejestrowany w Polsce
    nie
    może być powtórnie zarejestrowany !!!!!! na podstawie przypisów
    zawartych w ustawie "Prawo o ruchu drogowym"
    A to znaczy ze nie będę mógł wrócić moim samochodem do Polski kiedy
    mój
    kontrakt w Irlandii dobiegnie końca jeżeli go wyrejestruje w Polsce.

    I tu zaczynają się moje problemy wynikające z nie przyjazności
    polskiego
    prawa, a dokładnie "Ustawy Prawo o Ruchu drogowym"

    Przesyłam bezpośredni link do strony Ministerstwa Infrastruktury pod
    którym znajduje się tekst ustawy,
    http://tinyurl.com/3xh84j

    art. 79 1. tej ustawy mowie wyraźnie:
    "Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na
    miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w
    przypadku
    1).....
    2)......
    3) wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za
    granica lub zbyty za granica.
    ....."

    a wiec rejestrując pojazd w Irlandii powinienem wyrejestrować go w
    Polsce.

    natomiast 4 punkt tej tego samego artykułu mówi:
    "Pojazd wyrejestrowany nie podlega potwornej rejestracji, z wyjątkiem
    pojazdu:
    1) odzyskanego po kradzieży
    2) zabytkowego
    3) mającego co najmniej 25 lat ...............
    4) ciągnika i przyczepy."

    Mój pojazd to jest najzwyklejszy samochód osobowy, a wiec nie zalicza
    się do żadnej z kategorii wymienionych powyżej.

    Uważam ze przepisy te są całkowicie niezrozumiale oraz szkodliwe dla
    obywatela PL. Zupełnie nie rozumiem dlaczego nie mogę ponownie
    zarejestrować samochodu który legalnie zakupiłem w Polsce, tylko
    dlatego
    ze staram sie przestrzegać przepisów zarówno irlandzkich jak i
    polskich.
    Przecież Idea Unii Europejskiej opiera się swobodzie przemieszczania
    oraz
    swobodzie podejmowania pracy, wiec skoro wyjechałem swoim
    samochodem z Polski powinienem mieć również prawo aby móc tym
    samochodem
    wrócić i go ponownie zarejestrować !!!.

    A jeżeli go nie wyrejestruje to firma ubezpieczeniowa w Polsce nie
    rozwiąże mojej polisy :-( :-(
    A jeżeli nie będę miał zamkniętej polisy w Polsce to moje zniżki nie
    są uwzględniane w IRL. Zniżki na które uczciwie zapracowałem prowadząc
    pojazdy mechaniczne od 1993 roku bez żadnej szkody !!!!

    Jeżeli nawet oleje zniżki i nie wyrejestruje samochodu w Polsce to
    będę musiał w Polsce płacić za niego OC i oczywiście w IRL też płacić.
    Nie mowiąc o tym ze nie wiem czy takie niewyrejestrowanie jest
    legalne.
    Jakiś totalny absurd !!!

    Pozdrawiam z góry dziękuje za wszystkie komentarze.
    Tomek
    P.S.

  • 2. Data: 2008-01-28 18:07:10
    Temat: Re: Wyrejestrowanie samochodu w Polsce-problemy
    Od: "Darek." <t...@n...nie.ma>

    T...@g...com pisze:
    > Witam
    >
    > Mój problem poruszyłem już na pl.misc.samochody jednak za namową
    > znajomych postanowiłem go opisać również tutaj.

    Sprzedaj go bratu, wujkowi, cioci lub koledze zameldowanemu w irlandii.
    Taka umowe przedstaw do ubezpieczalni. Nastepnie TA osoba sprzedaje Ci
    auto. Rejestrujesz na siebie w irlandii. Kiedys po kilku latach gdy
    bedziesz chcial wrocic do Polski - sprzedajesz znowu komus - a nastepnie
    przyprowadzasz do Polski i rejestrujesz na siebie. Niska cena na umowie
    - akcyza. Inaczej chyba sie tego nie da zrobic.
    Oczywiscie najlepiej umowa w polsce na mniej niz tysiac zl by uniknac
    podatku, moze tez byc darowizna (szerszy temat).
    Przepisow raczej nie zlamiesz - nie beda robic wyjatku...

    Pozdrawiam - Darek.

  • 3. Data: 2008-01-28 18:36:26
    Od: T...@g...com

    > Przepisow raczej nie zlamiesz - nie beda robic wyjatku...

    Nie chce zeby robili na mnie wyjatku. Jezeli juz to "kingsize dla
    kazdego" ;-)
    To jest po prostu niedopracowany przepis nieuwzględniający jednej z
    okoliczności której znaczenie istotnie wzrosło po wejściu Polski do
    UE, mianowicie: ludzie, wyjeżdżając do pracy za granicą, zabierają ze
    sobą samochód.
    Zgłosiłem ten problem do jednego z posłów z komisji tzn. "Przyjazne
    Państwo" :-) (po prostu zadzwonilem do biura i nastepnie, tak jak
    poprosili napisałem email opisujący bardziej szczegółowo ten problem)
    Wiąże w tym prawie zerowe nadzieje ale lepsze to niż nic.

    Pozdro i dzieki za komentarz.
    Tomek
    P.S. 1 Teraz to zostaje mi tylko Strasbourg albo Janusz Weiss ;-)
    P.S. 2 dyskusje na ten temat tocze sobie rownież na pl.misc.samochody:
    http://tinyurl.com/ypwzv8

  • 4. Data: 2008-01-28 20:33:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Darek. wrote:

> [...]
    > podatku, moze tez byc darowizna (szerszy temat).
    > Przepisow raczej nie zlamiesz - nie beda robic wyjatku...

    Samochodu raz wyrejestrowanego w Polsce nie da się nigdy zarejestrować
    powtórnie choby się na uszach stanęło.

    Najciekawszy numer jest wtedy jak się za granicą kupi samochód, który
    niechcący raz z Polski wyjechał. Ni chuja. Nie zarejestrujesz.

  • 5. Data: 2008-01-28 20:54:09
    Od: T...@g...com

> [...]
    >
    > Najciekawszy numer jest wtedy jak się za granicą kupi samochód, który
    > niechcący raz z Polski wyjechał. Ni chuja. Nie zarejestrujesz.

    Po prostu extra. Ręce opadają. I to wszystko tylko dlatego ze chciałem
    postępować zgodnie z procedurami.
    Przepraszam za tak naiwne pytanie, ale może wiedzie komu jeszcze można
    sie poskarżyć na taki "anty-unijny" przepis ?

  • 6. Data: 2008-01-28 21:22:18
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    witek pisze:

    > Samochodu raz wyrejestrowanego w Polsce nie da się nigdy zarejestrować
    > powtórnie choby się na uszach stanęło.

    A jako zabytek?

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 7. Data: 2008-01-28 22:04:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kocureq wrote:

    > A jako zabytek?

    A nie wiem.

  • 8. Data: 2008-01-28 22:21:40
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisal:
> [...]
    > Najciekawszy numer jest wtedy jak się za granicą kupi samochód, który
    > niechcący raz z Polski wyjechał. Ni chuja. Nie zarejestrujesz.

    Swietna sprawa dla adwokata. Prawo lokalne narusza swobode obrotu
    towarowego w Unii. Kto bierze?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2008-01-28 22:23:30
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    T...@g...com napisal:
> [...]
    > Przepraszam za tak naiwne pytanie, ale może wiedzie komu jeszcze można
    > sie poskarżyć na taki "anty-unijny" przepis ?

    Zglos sprawe do NSA: naruszenie przez prawo lokalne swobody obrotu
    towarowego w Unii - szczegoly u lepszego adwokata. Ta regulacja
    polegnie od razu i jeszcze wydusisz z budzetu odszkodowanie za niemoznosc
    korzystania ze swojej pelnoprawnej wlasnosci.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 10. Data: 2008-01-28 23:03:56
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >granica lub zbyty za granica.
    ....."

    >a wiec rejestrując pojazd w Irlandii powinienem wyrejestrować go w
    tak

    Zaważ, że występują tu dwie sytucje:
    - pojazd został zarejestrowany za granicą
    - pojazd został zbyty za granicą.
    Ciebie dotyczy sytuacja pierwsza.

    >natomiast 4 punkt tej tego samego artykułu mówi:
    >"Pojazd wyrejestrowany nie podlega potwornej rejestracji, z wyjątkiem
    >pojazdu:
    Moim zdaniem ciebie dotyczyć będzie art 71 ust 7 ustawy prawo o ruchu
    drogowym. Tak jakbyś rejestrował pojazd spowadzony z zagranicy od nowa.

    pozdrawiam
    grzech