  • 1. Data: 2003-06-27 06:25:47
    Temat: Parkingi osiedlowe (trochę długie)
    Od: "Maciek" <i...@w...pl>

    Witam,
    Szukałem trochę w sieci i znalazłem takie oto oświadczenie Naczelnego Sądu
    Administracyjnego. Zastanawiam się czy przekłada się ono ma moją sytuację.
    Mieszkam w TBSie gdzie przez pierwszy rok można było parkować wszędzie
    (wewnątrz osiedla) Teraz natomiast postawiono znaki zakazu - między blokami
    nie może parkować nikt , a przed blokami tylko posiadacze identyfikatorów -
    20 osób. Oczywiście kiedy chciałem również dostać identyfikator usłyszałem
    że już mnie ma więcej miejsc. Równoczeście TBS zaproponował dwa parkingi
    płatne za zewnątrz osiedla - korzystam z tańszego z nich bo nie za bardzo
    mam wybór.
    Przynajmniej o auto się nie boję bo mam przerdzewiałego malucha :)

    Maciek

    Oto fragment oświadczenia który mam nadzieję odnosi się do mojego problemu.
    Bardzo proszę o radę i z góry dziękuję.

    "Kolejny przepis, z którym związane jest rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu
    Administracyjnego to art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane z 1974 r. o
    następującej treści: "Obiekty budowlane lub ich części, będące w budowie lub
    wybudowane niezgodnie z przepisami obowiązującymi w okresie ich budowy,
    podlegają przymusowej rozbiórce albo przejęciu na własność Państwa bez
    odszkodowania i w stanie wolnym od obciążeń, gdy terenowy organ
    administracyji państwowej (...) stwierdzi, że obiekt budowlany lub jego
    część powoduje bądź w razie wybudowania spowodowałby niebezpieczeństwo dla
    ludzi lub mienia albo niedopuszczalne pogorszenie warunków zdrowotnych lub
    użytkowych dla otoczenia".

    Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 października 1991 roku
    orzekł, że w rozumieniu tego artykułu samowolne wykonanie ogrodzenia
    ogólnodostępnego terenu osiedla mieszkaniowego, z przeznaczeniem na parking
    dla samochodów tylko niektórych mieszkańców osiedla, i wyłączenie wskutek
    tego możliwości korzystania z tego terenu przez innych mieszkańców stanowi
    niedopuszczalne pogorszenie warunków użytkowych. Grunty spółdzielczego
    osiedla mieszkaniowego pozostają w użytkowaniu wieczystym spółdzielni
    mieszkaniowej. Z tego tytułu spółdzielnia, a w rezultacie jej członkowie,
    ponoszą opłaty. Zajęcie więc terenu, z którego dotychczas korzystali wszyscy
    członkowie spółdzielni, przez niektórych z nich do własnych celów, bez
    żadnego ekwiwalentu dla pozostałych, powoduje, że omawiane pogorszenie
    warunków kwalifikuje się jako niedopuszczalne."

  • 2. Data: 2003-06-27 11:36:04
    Temat: Re: Parkingi osiedlowe (trochę długie)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem tak. Tak, ponieważ 20 osób uprzywilejowanych ma koszt parkingu
    niejako wliczony w koszt mieszkania, a pozostałe musza płacić za parking.
    Mogę się mylić.

  • 3. Data: 2003-06-28 08:53:38
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > Moim zdaniem tak. Tak, ponieważ 20 osób uprzywilejowanych ma koszt
    parkingu
    > niejako wliczony w koszt mieszkania, a pozostałe musza płacić za parking.

    Jest jeszcze jedna kwestia. Powiedzmy że osoby dzierżawiące takie miejsca
    parkingowe uiszczają z tego tytułu dodatkowe opłaty. Jak to się ma do
    równych praw i obowiązków mieszkańców spółdzielni? Jeśli miejsc jest mniej
    niż chętnych, to jeśli spółdzielnia wydzielając miejsca tylko dla wybranych
    powinna np. co roku ogłaszać przetarg na wynajem albo robić jakieś
    losowanie. Inaczej ci którzy wprowadziliby się na samym początku, mieliby
    możliwość dożywotniego parkowania. A to chyba podważa zasadę równości wobec
    prawa?

    Pzdr

    A.

  • 4. Data: 2003-06-28 12:46:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W tym co piszesz jest wiele racji. Ja się zastanawiam nad tym, w jaki sposób
    jest sankcjonowany taki zakaz. Czyli co, jak inny spółdzielca stanie na
    takim miejscu parkingowym to co? Przestępstwo, wykroczenie, droga cywilna?
    No chyba, że spółdzielnia wynajęła te 20 miejsc parkingowych jakimś osobom.
    Wówczas to rozumiem, że mają prawo do wyłączności. Bo jeśli nie wynajęli, to
    moim zdaniem jakiekolwiek identyfikatory są bezprawne.

  • 5. Data: 2003-06-30 08:58:39
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

> [...]
    > takim miejscu parkingowym to co? Przestępstwo, wykroczenie, droga cywilna?

    A kto ma prawo do umieszczania znaków drogowych na wewnętrznych uliczkach
    osiedlowych? Zarząd dróg i zieleni, czy spółdzielnia? Bo "wyłączone" miejsca
    parkingowe działałyby chyba na tej samej zasadzie.

    Pzdr

    A.

  • 6. Data: 2003-06-30 10:21:39
    Od: "Maciek" <i...@w...pl>

> [...]
    miejsca
    > parkingowe działałyby chyba na tej samej zasadzie.

    Chyba właściciel ma prawo postwić znaki na swoim terenie - w każdym razie
    policja/straż miejska egzekwuje przestrzeganie tych znaków bez wdawania się
    w szczegóły :)

    TBS jest właścicielem gruntów ale to chyba nie znaczy że może postawić mur
    dookoła i zabronić mieszkańcom użytkowania wynajmowanych lokali?

    Czy do TBS odnoszą się takie same przepisy jak do spółdzielni
    mieszkaniowych?

    Maciek

  • 7. Data: 2003-06-30 14:52:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Czy do TBS odnoszą się takie same przepisy jak do spółdzielni
    | mieszkaniowych?

    Wydaje mi się, że w odniesieniu do gruntów takie same przepisy.

  • 8. Data: 2003-06-30 14:54:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    miejsca
    | parkingowe działałyby chyba na tej samej zasadzie.

    Pewnie, że spółdzielnia ma prawo ustawiać znaki drogowe. Tylko, że poddaje w
    wątpliwość, czy ich ustawienie w tym wypadku jest zasadne. Choć faktycznie,
    w razie czego policja nie będzie wnikać, czy zakaz parkowania jest
    prawidłowy, czy nie.

    No to zostaje obalić głupie zarządzenie spółdzielni. Najpierw droga
    administracyjna a później pewnie sądowa.

  • 9. Data: 2003-06-30 21:35:13
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    O ile pamiętam, to od niedawna, od jakiejś daty, straż miejska zaprzestała
    egzekwowania stosowania się do znaków na terenach
    wewnętrznych innych niż drogi publiczne...
    JaC

  • 10. Data: 2003-07-01 06:21:45
    Od: "Maciek" <i...@w...pl>

    > O ile pamiętam, to od niedawna, od jakiejś daty, straż miejska zaprzestała
    egzekwowania stosowania się do znaków na terenach
    > wewnętrznych innych niż drogi publiczne...
    > JaC

    Wiem że tydzień temu dostałem znowu od straży miejskiej wezwanie właśnie za
    parkowanie ma moim osiedlu :)
    Ale nigdy jeszcze się nie stawiłem więc nie wiem czy dają mandat czy
    pouczenie.

    Maciek