    From: "Maciek" <i...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Parkingi osiedlowe (trochę długie)
    Date: Fri, 27 Jun 2003 08:25:47 +0200

    Witam,
    Szukałem trochę w sieci i znalazłem takie oto oświadczenie Naczelnego Sądu
    Administracyjnego. Zastanawiam się czy przekłada się ono ma moją sytuację.
    Mieszkam w TBSie gdzie przez pierwszy rok można było parkować wszędzie
    (wewnątrz osiedla) Teraz natomiast postawiono znaki zakazu - między blokami
    nie może parkować nikt , a przed blokami tylko posiadacze identyfikatorów -
    20 osób. Oczywiście kiedy chciałem również dostać identyfikator usłyszałem
    że już mnie ma więcej miejsc. Równoczeście TBS zaproponował dwa parkingi
    płatne za zewnątrz osiedla - korzystam z tańszego z nich bo nie za bardzo
    mam wybór.
    Przynajmniej o auto się nie boję bo mam przerdzewiałego malucha :)

    Maciek

    Oto fragment oświadczenia który mam nadzieję odnosi się do mojego problemu.
    Bardzo proszę o radę i z góry dziękuję.

    "Kolejny przepis, z którym związane jest rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu
    Administracyjnego to art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane z 1974 r. o
    następującej treści: "Obiekty budowlane lub ich części, będące w budowie lub
    wybudowane niezgodnie z przepisami obowiązującymi w okresie ich budowy,
    podlegają przymusowej rozbiórce albo przejęciu na własność Państwa bez
    odszkodowania i w stanie wolnym od obciążeń, gdy terenowy organ
    administracyji państwowej (...) stwierdzi, że obiekt budowlany lub jego
    część powoduje bądź w razie wybudowania spowodowałby niebezpieczeństwo dla
    ludzi lub mienia albo niedopuszczalne pogorszenie warunków zdrowotnych lub
    użytkowych dla otoczenia".

    Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 października 1991 roku
    orzekł, że w rozumieniu tego artykułu samowolne wykonanie ogrodzenia
    ogólnodostępnego terenu osiedla mieszkaniowego, z przeznaczeniem na parking
    dla samochodów tylko niektórych mieszkańców osiedla, i wyłączenie wskutek
    tego możliwości korzystania z tego terenu przez innych mieszkańców stanowi
    niedopuszczalne pogorszenie warunków użytkowych. Grunty spółdzielczego
    osiedla mieszkaniowego pozostają w użytkowaniu wieczystym spółdzielni
    mieszkaniowej. Z tego tytułu spółdzielnia, a w rezultacie jej członkowie,
    ponoszą opłaty. Zajęcie więc terenu, z którego dotychczas korzystali wszyscy
    członkowie spółdzielni, przez niektórych z nich do własnych celów, bez
    żadnego ekwiwalentu dla pozostałych, powoduje, że omawiane pogorszenie
    warunków kwalifikuje się jako niedopuszczalne."