  • 1. Data: 2008-11-23 12:05:22
    Temat: Park kulturowy - koszmar prawny!!
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

    Jeśli nie wiadomo, jak ludziom utrudnić życie - można zawsze zafundować im
    park kulturowy.
    Park kulturowy to skrzyżowanie rezerwatu dla Indian z obozem koncentracyjnym.
    O ciemnej, ale niestety prawdziwej, stronie parków kulturowych, można
    przeczytać tutaj:
    http://www.preczzparkamikulturowymi.fora.pl/precz-z-
    parkami-
    kulturowymi,3/chwarszczany-park-absurdu,5.html
    Takie rzeczy to chyba tylko w Polsce są możliwe!!!
    Artur

  • 2. Data: 2008-11-23 15:22:26
    Temat: Re: Park kulturowy - koszmar prawny!!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    A tak głównie, to o co Ci chodzi? Link bezpośredni nie istnieje. Jak się
    pokombinuje, to się trafia na forum dyskusyjne, na którym są dwa posty
    napisane przez jednego i tego samego autora o tym samym zresztą. Zakładam,
    że pewnie Ty jesteś ich autorem. To nie lepiej było jakąś stronkę na której
    byś wyłożył własne poglądy.

    No i to forum służy do dyskusji na tematy prawne, a Ty nie postawiłeś
    żadnego pytania. Na czym tu dyskutować.

  • 3. Data: 2008-11-23 16:43:02
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

    > A tak głównie, to o co Ci chodzi? Link bezpośredni nie istnieje.

    Coś się tam przestawiło. Prawidłowy link:
> [...]

    Zakładam,
    > że pewnie Ty jesteś ich autorem. To nie lepiej było jakąś stronkę na której

    Tak, ja. Te forum właśnie pełni funkcję takiej strony do przedstawienia
    poglądów.

    > No i to forum służy do dyskusji na tematy prawne, a Ty nie postawiłeś
    > żadnego pytania. Na czym tu dyskutować.

    Racja. Pytań jednak w takim przypadku można stawiać mnóstwo. Korzystając z
    okazji zadam jedno, bo nurtuje ono i mnie i moich sąsiadów oblężonych przez
    kilka instytucji z Wojewódzkim Konserwatorem Zybytków na czele.
    Czy WKZ może w swoich działaniach powoływać na zapis uchwały gminy nakzaujący
    uzgadnianie "wszelkich prac wpływających na stan i wygląd krajobrazu" na
    terenie parku kulturowego dla którego nie ma miejscowego planu
    zagospodarowania przestrzennego ani nawet planu ochrony parku? Ustawa o
    ochronie zabytków nie zna takich pojęć w odniesieniu do zabytku, jakim park
    kulturowy. To jakby gmina wyposażyła WKZ w kompetencje, których nie ma on z
    mocy ustawy. I czy zapis ten jest wiążący, czy też bezprawny? Całą sytuację
    przedstawiłem właśnie na stronie pod wyżej podanym linkiem. To dość długi
    tekst, dlatego nie chciałem zaśmiecać tego forum. Tematyka jest tez bardzos
    pecyficzna i pewnie niewielu osobom chce się tez pewnie przedzierać przez
    kilka związanych ze sobą ustaw, żeby zrozumieć istotę problemu. Ale mam
    nadzieję, że ktoś taki jednak się znajdzie:))
    Pozdrawiam
    Artur

  • 4. Data: 2008-11-23 17:47:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > terenie parku kulturowego dla którego nie ma miejscowego planu
    > zagospodarowania przestrzennego ani nawet planu ochrony parku?

    Jest to najprawdopodobniej - bo nie analizowałem tego - tzw. prawo
    miejscowe. Trzeba by było zobaczyć, na jakie podstawy prawne powołano się w
    samej uchwale gminy. Masz gdzieś link do jej treści (wiem, że można
    znaleźć, ale skoro się tym pasjonujesz, to zakładam, że Ci to szybciej
    pójdzie i nie będzie kłopotu, jeśli jest więcej zbliżonych uchwał)

  • 5. Data: 2008-11-23 18:22:08
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > znaleźć, ale skoro się tym pasjonujesz, to zakładam, że Ci to szybciej
    > pójdzie i nie będzie kłopotu, jeśli jest więcej zbliżonych uchwał)

    Link do uchwały gminy o powołaniu parku:
    http://www.bip.boleszkowice.pl/drukuj/435.dhtml

    Link do Ustawy o ochronie zabytków:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/1568.htm

    Jeszcze raz zaznaczam, że gmina nie sporządziła planu ochrony parku ani
    miejscowego planu zagopodarwoania przestrzennego, czego wymaga ustawa o
    ochronie zabytków. WKZ mimo to na podstawie rozdziału 2 uchwały gminy próbuje
    wpływać na działania mieszkańców dotyczące takich rzeczy jak np. sadzenie
    żywopłotu, sianie trawy itp. Bo są to "prace wpływające na stan i wygląd
    krajobrazu". Oczywiście są, ale jakaś granica rozsądku musi być zachowana. Tak
    ogólny zapis i dowolość jego interpretowania prowadzi do absurdów. Uzgadniać
    trzeba było każdorazowo tak sianie trawy jak i jej koszenie (koszenie też
    wpływa na wygląd krajobrazu).
    Artur

  • 6. Data: 2008-11-23 20:39:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Niestety pod podanym przez Ciebie linkiem nie ma szkicu stanowiącego
    załącznik. Pierwsza i podstawowa rzecz, to obszar obowiązywania uchwały.
    ochroną objęto obszar dawnego założenia komandorii templariuszy i
    joannitów, rozbudowanej w okresie nowożytnym w ramach folwarku domeny
    państwowej, z uwzględnieniem powiązanego z folwarkiem założenia młyńskiego
    oraz kuźnicy. Obszar parku kulturowego określono na załączniku graficznym
    nr 1A i 1B linią ciągłą koloru czerwonego. W mojej ocenie jakiekolwiek
    ograniczenia mogą zatem dotyczyć tylko i wyłącznie tego obszaru. Czy
    nieruchomości, której dotyczą Twoje wątpliwości leży na tym obszarze?

    Ochroną w ramach parku kulturowego obejmuje się:
    1) Wartości krajobrazowe, ukonstytuowane przez dominantę architektoniczną w
    postaci bryły dawnej kaplicy templariuszy, zespół historycznej zabudowy
    folwarku, zespołu młyńskiego i kuźnicy, dziedziniec folwarczny i układ
    ciągów komunikacyjnych, z zachowanym częściowo brukiem, zorganizowaną
    zieleń oraz partie cieków wodnych;
    2) Następujące zabytki architektury i budownictwa:
    a) kościół filialny p.w. św. Stanisława Kostki, wpisany do rej.
    zabytków pod nr 243/79;
    b) budynek mieszkalny z 1907 roku;
    c) obora z pół. XIX w.;
    d) obora z koń. XIX w.;
    e) stajnia z koń. XIX w.;
    f) młynówka z 1895 r..;
    g) młyn z ok. 1914 r.;
    h) kaszarnia z ok. 1914 r.;
    i) kuźnica z pocz. XIX w., oznaczone na załączniku mapowym nr 1B;
    3) Ziemne warstwy kulturowe, ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska
    archeologicznego nr 28 (AZP: 46-06/105), granice stanowiska
    archeologicznego zostały określone na załączniku mapowym nr 2;
    4) Pomnikowe drzewa, historyczne nasadzenia wzdłuż ciągów komunikacyjnych
    oraz dawny park dworski w charakterze krajobrazowym, zlokalizowany w
    południowej partii założenia.
    Czy pytanie dotyczy któregoś z tych obiektów?

    Bo niestety odpowiedzi na te pytania mają kluczowe znaczenie dla dalszej
    dyskusji, a nie znalazłem ich nigdzie w Twoich wypowiedziach.

  • 7. Data: 2008-11-24 08:49:10
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Bo niestety odpowiedzi na te pytania mają kluczowe znaczenie dla dalszej
    > dyskusji, a nie znalazłem ich nigdzie w Twoich wypowiedziach.

    Tak, oczywiście że pytanie dotyczy terenu objętego uchwałą - leżących na
    terenie parku kulturowego Chwarszczany (załącznik jest rzeczywiście
    niedostepny - ale to bez znaczenia). Nie chodzi jednak o budynki i prace
    budowlane przy budynkach (tutaj uważam za uzasadniony obowiązek konsultacji z
    konserwatoremem wojewódzkim) , ale o prace ogrodnicze na działkach przy
    budynkach. WKZ rości sobie prawo do uzgadniania takich rzeczy jak sianie
    trawy, sadzenie krzewów, czy montaż furki w ogrodzeniu. Chodzi o to, że
    zapisany w uchwale gminy wymóg uzgadniania z WKZ "wszelkich prac wpływających
    na stan i wygląd krajobrazu" to znaczne ograniczenie własności prywatnej
    (właściwie prawo do wtrącania się we wszystko), a te, zgodnie z Konstytucją,
    może mieć tylko na podstawie ustawy. Ustawa o ochronie zabytków nie daje zaś,
    moim zdaniem, WKZ takich uprawnień. Moim zdanie nie może ich tym bardziej dać
    uchwała gminy. I czy w ogóle uchwała gminy może dać WKZ jakiekolwiek
    uprawnienia? Czy z Ustawy o ochronie zabytków można wykoncypować takie
    uprawnienia dla WKZ w stosunku do terenów, gdzie gmina powołała parku
    kulturowy?
    Artur

  • 8. Data: 2008-11-24 18:37:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W mojej ocenie w takim wypadku właścicielom nieruchomości przysługuje prawo
    do odszkodowania albo nawet żądania wykupienia należących do nich
    nieruchomości przez gminę. Wynika to bezpośrednio z treści art. 17 Ustawy o
    ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a pośrednio z przepisów art.
    131-134 Ustawy - Prawo ochrony przyrody, do których odwołuje się pierwszy z
    wymienionych przepisów. I nic więcej w tej s[prawie się zrobić nie da, a z
    obowiązującym stanem rzeczy trzeba się pogodzić.

    Pozostaje albo uzyskanie odszkodowania, albo odsprzedaż nieruchomości
    Gminie.

  • 9. Data: 2008-11-24 19:20:31
    Od: a...@p...onet.pl

    > Użytkownik <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > W mojej ocenie w takim wypadku właścicielom nieruchomości przysługuje prawo
    > do odszkodowania

    Odszkodowanie można uzyskać w przypadku zmiany przeznaczenia gruntów poprzez
    miejscowy plan zagopodarowania przestrzennego!! Toż cały czas piszę, że tego
    planu nie, choć ustawa o ochronie zabytktów nakłada na gminę obowiązek jego
    sporządzenia dla obszarów parku kulturowego, który sama powołała.

    albo nawet żądania wykupienia należących do nich
    > nieruchomości przez gminę.

    Ani gmina tego nie planuje nai jej nie stac, ani tez nikt nie zamierza niczego
    sprzedawać.

> [...]
    > 131-134 Ustawy - Prawo ochrony przyrody, do których odwołuje się pierwszy z

    O tym pisałem. W przypadku MPZP!!

    I nic więcej w tej sprawie się zrobić nie da,

    Świetna rada... Ale dzięki, przynajmniej się starałeś. Mam wrażenie jednak, że
    nie rozumiesz nadal o co tu chodzi:)))

    a z
    > obowiązującym stanem rzeczy trzeba się pogodzić.

    Pogodziłbym się, gdyby jakiś okreslony stan istniał. A w tym przypadku jest
    chaos.
    Pozdrawiam
    Artur

  • 10. Data: 2008-11-24 19:58:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > albo nawet żądania wykupienia należących do nich
    > Ani gmina tego nie planuje nai jej nie stac, ani tez nikt nie zamierza

    Zdanie Gminy w tym zakresie jest niewiele warte, skoro uchwalili sobie park
    krajobrazowy. Ustawa nie uzależnia odszkodowania od ich woli. Nie rozumiem
    również, skąd Twoje oczekiwanie na ten plan zagospodarowania. Ustawa mówi o
    ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości na skutek ustanowienia
    zakazów i ograniczeń, a to wynika przecież z uchwały. Plan zagospodarowania
    terenu, to rzecz wtórna poniekąd z omawianym przez nas zagadnieniem
    niewiele mająca wspólnego.

> [...]
    > I nic więcej w tej sprawie się zrobić nie da,
    > Świetna rada... Ale dzięki, przynajmniej się starałeś. Mam wrażenie

    To wyjaśnij.

    > Pogodziłbym się, gdyby jakiś określony stan istniał. A w tym przypadku
    > jest
    > chaos.

    Ja tu żadnego chaosu dopatrzyć się nie umiem. Ustawa nie określa terminu do
    wykonania tego planu.