  • 1. Data: 2003-01-17 13:25:38
    Temat: Wada materiałowa szyby samochodowej
    Od: "Borygo" <b...@b...vectranet.pl>

    Witam

    Pewnego styczniowego dnia zauważyłem na szybie mojego samochodu rysę
    (pęknięcie), które powstało samoczynnie (czyli nikt się do tego nie
    przyczynił). Jako, że mam ubezpieczenie AC zgłosiłem sprawę do PZU.
    Wcześniej dowiedziałem się, że koszt wymiany przedniej szyby to ok 800PLN
    (szyba, uszczelki, zestaw klejowy, robocizna). PZU stwierdziło, że jest to
    wada materiałowa za którą oni nie odpowiadają (AC tego nie obejmuje).
    Poradzili mi abym zgłosił się do producenta i reklamował to jako wadę ukrytą
    materiału. Jako że samochód ma 3 lata a gwarancja skończyła się 2 lata temu,
    zastanawiam się czy jest w ogóle szansa na to aby producent wymienił szybę
    na swój koszt. Dodam, że auto było serwisowane regularnie w ASO.

    Pozdrawiam
    Grzegorz Bobryk

  • 2. Data: 2003-01-17 13:40:12
    Temat: Re: Wada materiałowa szyby samochodowej
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

    >(...) Jako że samochód ma 3 lata a gwarancja skończyła się 2 lata temu,
    > zastanawiam się czy jest w ogóle szansa na to aby producent wymienił szybę
    > na swój koszt. Dodam, że auto było serwisowane regularnie w ASO.

    Niedawno zepsuł mi się nawiew ciepłego powietrza w Renault Megane. Mój
    samochód miał wtedy 3,5 roku. Koszt miał wynieść około 3,5 tys zł.
    Jako, że można było z tym jeździć, a kwota była przerażająca (zepsuło się
    tylko plastikowe kółko zębate) zamierzałem zrezygnować. Okazało się jednak,
    że producent przeznaczył pewną sumę pieniędzy na ewentualne naprawy po
    okresie gwarancji. Zapłaciłem 400 zł tylko za robociznę i napełnienie
    klimatyzacji.
    Może i w twoim przypadku tak będzie. Zawsze warto spróbować. Robią to, żeby
    klient jeszcze do nich wrócił.

    SOTB

  • 3. Data: 2003-01-17 17:19:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Coś nie bardzo wierzę w tą ukrytą wadę szyby. Jedyne, co mi przychodzi do
    głowy, to o ile nie jest to od uderzenia, zbyt mała sztywność nadwozia.
    Pamiętam, że Skody Felicja wyprodukowane bodajże w 1992 roku miały taką
    wadę. Montowało się taką rurkę pomiędzy teleskopami. Jak nie było rury, to
    wystarczył wyższy krawężnik, albo inna nierówność, dowolnie wolno
    przejechana, a szyba leciała. Po prostu zbyt wiotkie było nadwozie i się
    odkształcało, a szyba nie. Tam zazwyczaj pęknięcie było skośnie od dolnej
    krawędzi (widziałem dwie Skody z podobnym pęknięciem).

    Zdradź, co to pojazd.

  • 4. Data: 2003-01-17 23:19:22
    Od: "Borygo" <b...@b...vectranet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
[...]
    ::
    :: Zdradź, co to pojazd.

    Ten pojazd to Fiat Siena 1,2 75 EL (rok produkcji 1999). Niestety musisz
    uwierzyć mi na słowo, że rysa powstała samoczynnie. Było tak. Przyjechałem z
    zakupów, zaparkowałem pod blokiem, wyładowałem zakupy i po ok 0,5h
    pojechałem na następne zakupy. Jak wsiadłem do samochodu to od razu coś mi
    nie grało. Przyjrzałem się i zauważyłem rysę. Z zewnątrz jak i od wewnątrz
    żadnych śladów uderzenia. Nie zrobiłem też tego specjalnie (po co byłby mi
    taki kłopot).
    Na razie napisałem maila do Fiata z prośbą o dane osoby z którą mogę się
    skontaktować i czekam na odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Bobryk Grzegorz

    P.S. Dodam, że mieszkam w spokojnej okolicy i stało się to w biały dzień i
    żadne bandy łobuzów nie przechodziły w pobliżu.

  • 5. Data: 2003-01-18 14:26:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    A tam, gdzie parkowałeś, nie było wysokiego krawężnika? Albo samochód nie
    stał na przykład na nierównościach? W Skodach szyby pękały w posobnych
    okolicznościach.

  • 6. Data: 2003-01-18 23:10:46
    Od: "Borygo" <b...@b...vectranet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    :: A tam, gdzie parkowałeś, nie było wysokiego krawężnika? Albo
    :: samochód nie stał na przykład na nierównościach? W Skodach szyby
    :: pękały w posobnych okolicznościach.

    Parkowałem przed blokiem. Parking wylany jest asfaltem i jest w miarę równy.
    Zimą jak to zimą jest na nim trochę śniegu chociaż spółdzielnia stara się go
    odśnieżać. Pęknięcie coś musiało wywołać, ale raczej na pewno nie to że
    stałem na parkingu. Przecież jak się jeździ po naszych "pięknych" drogach to
    elementy samochodu dostają setki razy więcej drgań i naprężeń niż przy
    staniu na parkingu. Na krawężnikach też nie staję, bo tego dnia (sobota)
    parking był praktycznie pusty.

    Pozdrawiam
    Bobryk Grzegorz

  • 7. Data: 2003-01-19 09:18:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    No to nie wiem już. Na moją znajomość fizyki prawdopodobieństwo, że szyba
    sama z siebie pęknie jest znikome. Nie mam podstaw, by ci nie wierzyć, ale
    jednak pęknięcie pochłania pewną energię. Tej energii musiało coś
    dostarczyć. Jeśli nie deformacja nadwozia, to cobacz, czy czasem gdzie nie
    podeszła woda pod uszczelkę. Może na parkingu zamarzła i poszerzając się
    przy tym, spowodowała to pęknięcie?

  • 8. Data: 2003-01-19 11:33:50
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Borygo" <b...@b...vectranet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > elementy samochodu dostają setki razy więcej drgań i naprężeń niż przy
    > staniu na parkingu. Na krawężnikach też nie staję, bo tego dnia (sobota)

    Wobec tego pozostaje Ci udowodnienie że szyba pękła w wyniku wady
    materiałowej;))

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"

  • 9. Data: 2003-01-20 01:23:36
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b0ebug$8tk$2@news.tpi.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > No to nie wiem już. Na moją znajomość fizyki prawdopodobieństwo, że szyba
    > sama z siebie pęknie jest znikome. Nie mam podstaw, by ci nie wierzyć, ale
    > jednak pęknięcie pochłania pewną energię. Tej energii musiało coś

    Zupełnie sama z siebie to nie, ale może mieć wadę w postaci np. źle
    rozłożonych naprężeń wewnętrznych i to pęknięcie o wiele łatwiej wtedy
    wyzwolić nawet w czasie normalnej eksploatacji. Szyby samochodowe są tu o
    tyle specyficzne, że są one w końcu projektowane i wykonywane tak, aby te
    naprężenia miały (to daje efekt, że jak się taka szyba zbije to w drobne
    kosteczki, a nie w ostre kawały).
    Ale fakt, jak już to było tyle czasu eksploatowane to też bym się raczej
    spodziewał jakiegoś urazu mechnicznego.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2003-01-20 20:31:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Przemyślałem zagadnienie. Ja bym złożył w PZU wniosek. W końcu w
    postępowaniu cywilnym, obowiązek udowodnienia spoczywa na stronie
    dowodzącej. Ty udowodniłeś, że szyba jest zniszczona. Posiadasz na nią
    ubezpieczenie. Jak twierdzą, że to wada, to niech to udowodnią.
    Jak się zastanowię, to równie dobrze mogliby twierdzić, że spadło UFO, a za
    UFO winy nie ponoszą. I co? Będziesz powoływał biegłego, że to nie UFO? Złóż
    wniosek o odszkodowanie i niech Ci odpowiedzą na piśmie.