  • 1. Data: 2013-09-25 08:07:40
    Temat: Osławiony art. 78 PoRD - do kosza
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    Jest furtka:

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Sad-nie-wolno
    -zmusic-wlasciciela-auta-by-zadenuncjowal-swoja-rodz
    ine,wid,16015924,wiadomosc.html

    Sąd: nie wolno zmusić właściciela auta, by zadenuncjował swoją rodzinę

    Wyrok dotyczy mieszkańca Wrocławia, którego w maju Sąd Rejonowy dla
    Wrocławia-Śródmieścia ukarał grzywną 300 zł za to, że odmówił wskazania,
    komu 18 stycznia 2012 r., przekazał swój samochód. Tego dnia osoba
    siedząca za kierownicą przekroczyła prędkość o 28 km na godzinę.
    Zarejestrował to fotoradar Straży Miejskiej.

    Straż Miejska wezwała właściciela auta, by wskazał, kto tego dnia
    kierował autem, a gdy ten odmówił, skierowała wniosek do sądu.

    Sąd wymierzył karę na podstawie art. 96 par. 3 kodeksu wykroczeń, który
    przewiduje grzywnę dla tego, kto "wbrew obowiązkowi nie wskaże na
    żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub
    używania w oznaczonym czasie". Mężczyzna złożył apelację do Sądu
    Okręgowego we Wrocławiu i wygrał - kilka dni temu sąd uniewinnił go
    (sygn. IV Ka 760/13).

    Na marginesie:
    Tak patrzę na redakcję tego "prawa" i rzygać się chce. Liczba punktów,
    podpunktów, artykuły numerowane 78a itp, wstawienie powyższego punktu do
    rozdziału o "warunkach dopuszczenia do ruchu" (a cóż to ma wspólnego?) -
    obraz nędzy i rozpaczy polskiego "prawodawstwa". Widać, że robione "na
    kolanie", poprawiane 1000 razy, a i tak gówno wyszło. Fuj!

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 2. Data: 2013-09-25 15:06:03
    Temat: Re: Osławiony art. 78 PoRD - do kosza
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    sqlwiel wrote:
> [...]
    > obraz nędzy i rozpaczy polskiego "prawodawstwa". Widać, że robione "na
    > kolanie", poprawiane 1000 razy, a i tak gówno wyszło. Fuj!

    ten sędzia musiał być strasznie nawalony, bo takich głupot, które on
    nagadał to dawno nie widziałem.

    "według SO - nie można karać za brak takiego wskazania, jeżeli zdjęcie z
    fotoradaru jest niewyraźne, a od zdarzenia minęło już trochę czasu"

    "Nie ulega wątpliwości, że po upływie określonego czasu właściciel
    pojazdu nie ma w zasadzie możliwości ustalenia, jaka osoba kierowała nim
    w konkretnej chwili - zwłaszcza gdy stałych użytkowników samochodu jest
    kilku - wyjaśnił sąd"

    "Dodał, że nie sposób wymagać od właściciela, "by fakt powierzenia
    pojazdu innej osobie każdorazowo rejestrował, na wypadek gdyby osoba ta
    w trakcie prowadzenia pojazdu popełniła jakieś wykroczenie drogowe, zaś
    sam właściciel zostałby po kilku tygodniach lub miesiącach wezwany przez
    organy ścigania do precyzyjnego wskazania, komu powierzył pojazd w danym
    czasie". "

    "Jako przykład takiej ochrony sąd wskazał art. 183 par. 1 kodeksu
    postępowania karnego"

    Sędzia robi jednosobowo za cały sejm.

    Po pierwsze to jest wykorczenie i kodeks wykroczen wiec uzasadnie nie
    odmowy paragrafem z kodeksu karnego jest trochę z dupy,

    po drugie art 78 nie nakłada ram czasowych jak długo uzytkownik ma
    pamietac. Jak sędzie ma odmienne zdanie to niech to robi w ramach prawa
    a nie ustanawia swoje własne

    po trzecie ten sam art 78 nie wspomina o żadnych zdjęciach. Moze ich w
    ogole nie byc.

    Co do meritum to się z sędzią zgadzam, że art 78 jest bardzo
    restrykcyjny i powinien być zmieniony, ale mógł to lepiej uzasadnić, bo
    narazie to wyszło, że prawo jest, ale ptrzestrzegać można go sobie wg
    własnego widzimisię, tylko trzeba być sędzią.

  • 3. Data: 2013-09-25 15:38:17
    Od: grzech <g...@g...pl>

> [...]
    >
    > Po pierwsze to jest wykorczenie i kodeks wykroczen wiec uzasadnie nie
    > odmowy paragrafem z kodeksu karnego jest trochę z dupy,

    A czytałeś kiedyś kodeks wykroczeń?

    Dla przykładu

    Art. 1.
    § 1. Postępowanie w sprawach o wykroczenia toczy się według przepisów
    niniejszego kodeksu.
    § 2. W postępowaniu, o którym mowa w § 1, przepisy Kodeksu postępowania
    karnego stosuje się jedynie, gdy niniejszy kodeks tak stanowi.

    Art. 41.
    § 1. Przy przeprowadzaniu dowodu z zeznań świadka stosuje się
    odpowiednio przepisy art. 177, 178, 182, 183, 185-190, 191 § 1 i 2 oraz
    art. 192 Kodeksu postępowania karnego.

  • 4. Data: 2013-09-25 15:39:45
    Od: grzech <g...@g...pl>

> [...]
    > § 1. Przy przeprowadzaniu dowodu z zeznań świadka stosuje się
    > odpowiednio przepisy art. 177, 178, 182, 183, 185-190, 191 § 1 i 2 oraz

    Oczywiście chodzi o kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

  • 5. Data: 2013-09-25 15:41:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    grzech wrote:

> [...]
    > § 1. Przy przeprowadzaniu dowodu z zeznań świadka stosuje się
    > odpowiednio przepisy art. 177, 178, 182, 183, 185-190, 191 § 1 i 2 oraz

    a w ktorym momencie on jest swiadkiem?

  • 6. Data: 2013-09-25 16:23:06
    Od: grzech <g...@g...pl>

    > a w ktorym momencie on jest swiadkiem?

    A kim jest?

    Nie odkręcaj kota ogonem. Mój post odnosił się do twojej znajomości
    kodeksu a szczególności do zdania" Po pierwsze to jest wykorczenie i
    kodeks wykroczen wiec uzasadnie nie odmowy paragrafem z kodeksu karnego
    jest trochę z dupy"
    O ortografii nie wspomnę.

  • 7. Data: 2013-09-26 00:38:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a w ktorym momencie on jest swiadkiem?

    Gdy jest ewentualnie przesłuchiwany. Oponenci dowodzą, że w 183 jest mowa
    o odpowiedzialności za przestępstwo, podczas gdy umowa co najwyżej o
    odpowiedzialności za wykroczenie. Wiesz, jak mąż wskaże jako kierującego
    żonę, a ta się przyzna, to problemu zasadniczo nie ma. Ale przecież ona
    może zaprzeczyć. Wówczas jedynym dowodem będzie zeznanie męża. Pół biedy,
    jak facet tym samochodem jechał. A jak nie? Wykluczysz, że żona przekazała
    osobie trzeciej samochód? Tu nawet jego zeznanie jest mocno ułomne.

  • 8. Data: 2013-09-26 01:45:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > męża. Pół biedy, jak facet tym samochodem jechał. A jak nie? Wykluczysz,
    > że żona przekazała osobie trzeciej samochód? Tu nawet jego zeznanie jest

    Ale on nie jest przesluchiwany.
    Przeciez dobrze wiesz jak wygląda papierek za przekroczenie prędkości.

  • 9. Data: 2013-09-26 09:45:01
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Ale on nie jest przesluchiwany.
    > Przeciez dobrze wiesz jak wygląda papierek za przekroczenie prędkości.

    W jakim trybie jest składane takie oświadczenie? Pan inspektor pyta,
    właściciel odpowiada? Rozmowa towarzyska?

  • 10. Data: 2013-09-26 12:28:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale on nie jest przesluchiwany.
    > Przeciez dobrze wiesz jak wygląda papierek za przekroczenie prędkości.

    Jak papierkiem wskażesz kierującego, a ten kierujący przyjmie mandat, to
    nie jest przesłuchiwany. Ale jak mandatu nie przyjmie, to jak sobie bez
    przesłuchania świadka to wyobrażasz przed sądem?