  • 1. Data: 2006-04-28 10:40:50
    Temat: Oprogramowanie i dane w nim zawarte ...
    Od: ms <m...@g...com>

    Witam!

    Zwracam się następującym problemem.

    Załóżmy, że jestem (ja = Firma) producentem oprogramowania, które jest
    sprzedawane wszystkim, którzy mają na to ochotę. Klienci używają
    oprogramowania, wprowadzają do niego swoje dane (które zapamiętywane są
    w opracowanej przez Firmę bazie danych) i czas sobie leci. Pewnego
    pięknego dnia jeden z klientów, oświadcza iż z uwagi na to iż dane są
    jego własnością chce mieć do nich dostęp na bieżąco z baz danych
    programu, ponieważ chce je wykorzystać w innym systemie opracowanym
    przez firmę trzecią.

    I w związku z tym mam pytania:

    1. Czy klient może żądać ode mnie stworzenia mu możliwości takiego
    dostępu, po moich kosztach?
    2. Ponieważ do bazy może się podłączyć bardzo prosto, to czy może on w
    świetle obowiązującego prawa łączyć się z bazą danych oprogramowania
    samodzielnie (omijając oprogramowanie) i zaciągać z niej informacje? Jak
    w przypadku stwierdzenia takiego faktu działa Ustawa o prawie autorskim?
    Czy w przypadku potwierdzenia takiego zdarzenia, mogę takiemu klientowi
    odmówić usługi wsparcia lub gwarancji na oprogramowanie?

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie

    Pozdrawiam
    MS

  • 2. Data: 2006-04-28 13:37:06
    Temat: Re: Oprogramowanie i dane w nim zawarte ...
    Od: RakuKrak <r...@a...kom.pl>

    ms wrote:

    Wszystko zależy jak jest sformułowana licencja.

    Wyobraź sobie, że analogicznie klient zapisał sobie sporo danych w
    popularnym programie Ms Word. Następnie żada od producenta, czyli
    Microsoftu, żeby dali mu pełny opis formatu pliku i narzędzia do pobierania
    z tego pliku (lub nawet edycji) bez potrzeby używania Ms Word.

    Analogicznie pytanie może dotyczyć systemu plików FAT i NTFS. Czy Microsoft
    ma obowiązek dać ci opis NTFSa ?? Oczywiście nie i tego nie robi, dlatego
    Linuxowcy sami muszą kombinowac i rozpracowywać ten problem.

    > I w związku z tym mam pytania:
    >
    > 1. Czy klient może żądać ode mnie stworzenia mu możliwości takiego
    > dostępu, po moich kosztach?

    Jeżeli licencja nie zawiera zapisu który o tym mówi wprost to nie.

> [...]
    > Czy w przypadku potwierdzenia takiego zdarzenia, mogę takiemu klientowi
    > odmówić usługi wsparcia lub gwarancji na oprogramowanie?

    Może chyba że system zapisu, obsługi jest opatentowany. Na podobnej zasadzie
    Linix czyta system plików FAT32 założony w Windowsie.

    --
    ###################
    Raku

  • 3. Data: 2006-04-28 13:49:28
    Od: ms <m...@g...com>

    RakuKrak napisał(a):

    > Może chyba że system zapisu, obsługi jest opatentowany. Na podobnej zasadzie
    > Linix czyta system plików FAT32 założony w Windowsie.

    Ok, ale czy w takim wypadku takie "dzikie" podłączenie się do bazy
    danych i zaciągnięcie z niego danych nie wiąże się z pojęciem
    zabronionego z punktu widzenia ustawy o prawie autorskim reverse
    engineering-u struktury bazy danych?

    Czy w takim przypadku mam prawo odmówić serwisowania takiego
    oprogramowania (gwarancji)?

    Pozdrawiam i dzięki za poprzednie info.
    MS

  • 4. Data: 2006-04-28 15:24:58
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Fri, 28 Apr 2006 15:49:28 +0200, ms napisał(a):

> [...]
    > danych i zaciągnięcie z niego danych nie wiąże się z pojęciem
    > zabronionego z punktu widzenia ustawy o prawie autorskim reverse

    Jaki "reverse engineering"? Podłączyć się do bazy SQL'em i wybrać
    dane każdy może kto zna hasło - i nie ingeruje tu ani w Twój program
    ani w trukturę danych. Ty możesz najwyżej mi nie podać w jakich
    tablicach trzymasz dane i w jakiej strukturze.

    > Czy w takim przypadku mam prawo odmówić serwisowania takiego
    > oprogramowania (gwarancji)?

    W mojej firmie dopóki klient niczego nie zmieni w danych "ręcznie"
    - czyli nie korzystając z naszego programu - serwisujemy bez
    gadania. Dopiero jak coś zmieni to się wypinamy...

    Wracając do Twoich pytań - szczególnie pierwszego - klient wprowadza
    "swoje" dane "Twoim" programem - nie musisz my Tych danych wydłubywać.
    U nas jest zazwyczaj tak że klient nam płaci za wydłubanie
    tych danych w odpowiednim formacie. I tak go tracimy, więc przynajmniej
    możemy zarobić jeszcze "parę zł". I w druga stronę jest podobnie
    - akurat migruję dane do naszego systemu i przedwczoraj programista
    z firmy obsługującej stary program bez gadania zrzucił mi dane
    jako TXT i jeszcze obiecał dorzucić kawałek kodu bo w nim
    są pewnie mapowania których nie ma w bazie.

    Tyle z praktyki. Chętnie też bym poczytał co o tym pisze
    w paragrafach.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 5. Data: 2006-04-29 17:49:34
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    ms wrote:
> [...]
    > przez firmę trzecią.
    >
    > I w związku z tym mam pytania:
    >
    > 1. Czy klient może żądać ode mnie stworzenia mu możliwości takiego

    Nie ma ku temu podstaw.

    > 2. Ponieważ do bazy może się podłączyć bardzo prosto, to czy może on w
    > świetle obowiązującego prawa łączyć się z bazą danych oprogramowania
    > samodzielnie (omijając oprogramowanie) i zaciągać z niej informacje?

    Może. Co więcej, może nawet dla ułatwienia sobie tego zadania dokonać
    reverse engineeringu.

    > Jak
    > w przypadku stwierdzenia takiego faktu działa Ustawa o prawie autorskim?

    Nijak. Licencja jest na program, a nie sposób przechowywania danych (ten
    nie podlega ochronie przez prawo autorskie).

    > Czy w przypadku potwierdzenia takiego zdarzenia, mogę takiemu klientowi
    > odmówić usługi wsparcia lub gwarancji na oprogramowanie?

    I bez takiego zdarzenia możesz. Pytanie tylko do czego już się
    zobowiązałeś (czy np. dałeś już jakąś gwarancję).

    -------------------+
    -------------------+

  • 6. Data: 2006-04-29 21:11:23
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    ms <m...@g...com> writes:

    [...]

> [...]
    > danych i zaciągnięcie z niego danych nie wiąże się z pojęciem
    > zabronionego z punktu widzenia ustawy o prawie autorskim reverse

    A ja mam inne pytanie: czy można sobie taką bazę danych rozbudować,
    np. o dodatkowe tabele? Bo w końcu jest chroniona prawem autorskim.

  • 7. Data: 2006-04-29 21:17:51
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> writes:

    > Jaki "reverse engineering"?

    W gruncie rzeczy, patrząc na sprawę po inżyniersku, to inżynierią
    odwrotną bazy danych jest również rozrysowanie sobie schematu bazy
    na kartce papieru. Nie wiem, jak to wygląda z punktu widzenia p.a.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 8. Data: 2006-04-30 11:08:27
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Nijak. Licencja jest na program, a nie sposób przechowywania danych (ten
    > nie podlega ochronie przez prawo autorskie).

    sugerujesz ze ktos moze w swoim komercynym programie wykorzystac tabele
    ktore wczesniej stworzylem ktore to wymagaja najwiecej pracy przy apl.
    bazodanowych ?

    P.

  • 9. Data: 2006-05-02 08:31:18
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 29 Apr 2006 23:11:23 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > A ja mam inne pytanie: czy można sobie taką bazę danych rozbudować,
    > np. o dodatkowe tabele? Bo w końcu jest chroniona prawem autorskim.

    Co to znaczy rozbudować? Bo dołożyć tabelę zawsze mogą - ale co z
    tego skoro Twój program jej nie będzie widział. Chyba że, tak jak
    w przypadku "moich" klientów, istnieje możliwość użycia dodatkowych
    tabel - klienci z tego korzystają - zresztą zapłacili za taką
    opcję programu ;-)

    Mamy tylko jednego klienta który ma u nas wykupioną "zdalną" aplikację
    - i w tym przypadku nie ma prawa się logować do bazy danych inaczej
    niż przez naszą aplikację - ale tak jest w umowie bo de facto serwer
    i baza danych są nasze. Klient tylko korzysta z udostępnienia.
    Zastanawiam się więc co jeśli zrezygnują - czy mamy obowiązek "wydać"
    im ich dane. Czy się wypiąć mówiąc "przekopiujcie sobie z tego co widać
    w aplikacji"...

    Pozdrawiam,
    Henry