  • 1. Data: 2003-02-25 21:09:42
    Temat: Oprogramowanie freeware / shareware
    Od: "atarimasta" <a...@h...pl>

    Witam,
    Czy tego typu oprogramowanie może być rozpowszechniane przez dowolną osobę
    fizyczną bez pisemnej zgody autora?
    Czy pobieranie opłaty za nośnik i/lub dokonanie kopiowania jest naruszeniem
    majątkowych praw autorskich?

    Pytam ze względu na zatarg z administracją serwisu aukcyjnego Allegro - oni
    twierdzą że oferując tego typu oprogramowanie bez opłaty za nie (wyraźne
    zastrzeżenie w aukcji), a jedynie za fakt stworzenia kompilacji (zbioru
    programów służących jednemu celowi i nagrania go na płytę CD) naruszam
    autorskie prawa majątkowe. Jedyną wiedzą posiadaną przez Allegro o
    oprogramowaniu jest moja informacja w aukcji iż jest to legalne
    oprogramowanie shareware i freeware - co jest zgodne ze stanem faktycznym.

    Pozdrawiam
    atarimasta

  • 2. Data: 2003-02-25 21:28:40
    Temat: Re: Oprogramowanie freeware / shareware
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

> [...]
    > zastrzeżenie w aukcji), a jedynie za fakt stworzenia kompilacji (zbioru
    > programów służących jednemu celowi i nagrania go na płytę CD) naruszam

    A pytales autorow co sadza o wrzucaniu ich programow na takie "kompilacje"?
    To do nich nalezy prawo do decydowania o tym. Zazwyczaj zreszta do programow
    dolaczane sa licencje w ktorych zawarte sa odpowiednie informacje.

    Jesli autor zastrzegl, ze wolno rozpowszechniac jego program jedynie za
    oplata rowna cenie nosnika to chyba wszystko jasne, nie?

    Merlin

    --
    Tomasz 'Merlin' Kolinko
    "Fear kills more people than death."

  • 3. Data: 2003-02-25 21:37:35
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "atarimasta" <a...@h...pl> napisal w

    > Czy tego typu oprogramowanie może być rozpowszechniane przez dowolną
    > osobę fizyczną bez pisemnej zgody autora?
    > Czy pobieranie opłaty za nośnik i/lub dokonanie kopiowania jest
    > naruszeniem majątkowych praw autorskich?

    Zasady rozpowszechniania nie wynikają tylko z faktu, że jest to freeware
    lub shareware. Jest tak, jak chce autor oprogramowania. To jest jego
    prawo (autorskie).

    Czyli odpowiedzi na swoje pytania szukaj nie na tym forum, lecz w
    plikach typu licence.txt, readme, register.htm oraz podobnych
    dołączonych do rozpowszechnianego przez Ciebie oprogramowania lub
    dostępnych na odpowiednich stronach domowych.

    Dla orientacji podam, że najbardziej prawdopodobne odpowiedzi na oba
    pytania to "nie" i "nie", ale w żadnym przypadku nie wolno Ci się tym
    podpierać w dyskusji z Allegro, które - być może - zauwazyło w Twojej
    ofercie niepokojące pozycje. Czyli do roboty! Sprawdź każdy pakiet
    oprogramowania!

    Marta

  • 4. Data: 2003-02-25 21:41:33
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    > "atarimasta" <a...@h...pl> napisal w

    > ... prawdopodobne odpowiedzi na oba
    > pytania to "nie" i "nie",

    Autopoprawka: oczywiście "tak" i "nie" :-)

    Marta

  • 5. Data: 2003-02-26 00:22:21
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    atarimasta wrote:

> [...]
    > fizyczną bez pisemnej zgody autora?
    > Czy pobieranie opłaty za nośnik i/lub dokonanie kopiowania jest
    > naruszeniem majątkowych praw autorskich?

    czasami w licencji jest napisane ze program nie moze byc rozpowszechniany na
    jednym nosniku wraz z innymi programami, rowniez moze pisac ze nie wolno
    pobierac oplaty (zarabiac) na plycie na ktorej program rozpowszechniasz.

  • 6. Data: 2003-02-26 09:55:01
    Od: "atarimasta" <a...@h...pl>

    Dzięki wszystkim.
    Stan faktyczny jest taki że w paru licencjach autorzy zastrzegają żę nie
    wolno umieszczać ich softu na płatnych kompilacjach.
    Stan teoretyczny - Allegro nie mogło mieć o tym pojęcia więc działało na
    wyrost. Ale oni są znani z takiej idiotycznej zapobiegliwości a z drugi
    strony z kompletnej głuchoty i braku reakcji.

    Pozdrawiam
    atarimasta

  • 7. Data: 2003-02-26 11:48:14
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Tue, 25 Feb 2003 22:09:42 +0100), "atarimasta"
    <a...@h...pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    >zastrzeżenie w aukcji), a jedynie za fakt stworzenia kompilacji (zbioru
    >programów służących jednemu celowi i nagrania go na płytę CD) naruszam

    Wszystko zalezy od licencji danego programu. Czasami licencje na
    shareware/freeware zawierają zapisy o dozwolonych formach dystrybucji.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/

  • 8. Data: 2003-02-26 12:43:54
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > Stan teoretyczny - Allegro nie mogło mieć o tym pojęcia więc działało na
    > wyrost.

    A umieściłeś spis programów które są na nośniku (jeżeli licytujesz
    to pewnie tak bo raczej kota w worku nikt by nie kupił).
    Jeżeli tak to być może ktoś się pofatygował i sprawdził,
    bądz wiedział akurat coś na temat licencji jednego z tych programów
    (mówię o pracownikach Allegro).

    >Ale oni są znani z takiej idiotycznej zapobiegliwości a z drugi
    > strony z kompletnej głuchoty i braku reakcji.

    Nie wiem z czego są znani ponieważ jeden raz kożystałem z usług
    i nie narzekam. Ale czy oby to była idiotyczna zapobiegliwość?
    Sam mówisz że było tam kilka programów które nie powinny się
    znaleźć na płatnym nośniku.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 9. Data: 2003-02-26 12:47:19
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "MartaW" <m...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > dołączonych do rozpowszechnianego przez Ciebie oprogramowania lub
    > dostępnych na odpowiednich stronach domowych.

    Oczywiscie nie. Wszystkie umowy, licencje itp musza byc zgodne z polskim
    prawem. Jesli prawo w przepisach typu iuris cogentis przewiduje jakis
    skutek, to autor moze sobie pisac dzisiesiec plikow txt a nawet zrobic
    multimedialna prezentacje i nic mu to nie da. Czyli - umowa tak, ale zgodnie
    z polskim prawem.

    Depi.

  • 10. Data: 2003-02-26 21:23:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Feb 2003, Marcin Olender wrote:

> [...]
    >+ > lub shareware. Jest tak, jak chce autor oprogramowania. To jest jego
    [...]
    >+ Oczywiscie nie. Wszystkie umowy, licencje itp musza byc zgodne z polskim
    >+ prawem. Jesli prawo w przepisach typu iuris cogentis przewiduje jakis
    >+ skutek, [...]

    No niby masz rację.
    Tylko zdaje się nie przewiduje, czyli czepiasz się Marty "tak
    profilaktycznie" - na wypadek jakby parlament zmienił zapisy ??
    ;)

    >+ Pozdrawiam

    wzjm ! - Gotfryd
    (chwilowo zdania że taki "readme.txt" *w kwestii sposobu
    rozpowszechniania" ma [chwilowo] moc prawną...)