  • 1. Data: 2003-02-25 20:42:39
    Temat: Pozwolenie na budowę do granicy działki
    Od: Kriss <d...@n...pl>

    Witam,
    Czy któryś z grupowiczów orientuje się może, co zmieniło się ostatnio w
    prawie budowlanym, w tej sprawie. Chodzi mi oto czy sąsiad może
    wybudować budynek w odległości mniejszej niż 3 metry od granicy działki
    bez pozwolenia właściciela przyległej posesji? Przy czym dodam, że na
    przyległej posesji (czyt. mojego ojca) znajduje się budynek mieszkalny,
    który "dotyka" granicy.
    A jeśli tak, to co można wymyślić aby tak się nie stało? :( Na jakie
    przepisy się powoływać wnosząc skargę?
    Z góry dzieki za jakąkolwiek pomoc.

  • 2. Data: 2003-02-26 12:26:23
    Temat: Re: Pozwolenie na budowę do granicy działki
    Od: "L123" <l...@i...pl>

    Cześć

    Przed 1999r sąsiad mógł wyrazić zgodę na budowę budynku na granicy lub w
    odległości 1,5m. Ale okazało się że rozporządzenie które to reguluje narusza
    zapisy prawa budowlanego. Jest w tej sprawie wyrok TK z dnia 11 maja 1999 r.
    Sygn. P. 9/98. Link:
    http://www.trybunal.gov.pl/otk/teksty/otk/1999/p_09_
    98.doc
    Obecnie min. odległość to 3 m dla budynku bez okien lub 4m dla budynku z
    oknami.

  • 3. Data: 2003-02-26 14:55:58
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

> [...]
    narusza
    > zapisy prawa budowlanego. Jest w tej sprawie wyrok TK z dnia 11 maja 1999

    hmm - wlasanie jestem na etapie "zalatwiania" pozowlenia na budowe w granicy
    albo 1 m od granicy - i jakos na razie nie pojawil sie problem (chyba ze mi
    sasiad odmowi kategorycznie)

    ania
    www.aem.pl
    Krakuf
    kompromis F650 CS
    143 kucyki pod czerwona sukienka

  • 4. Data: 2003-02-27 18:48:29
    Temat: Odp: Pozwolenie na budowę do granicy działki
    Od: "ZOMO" <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik L123 <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b3ia00$2pfr$...@n...ipartners.pl...

> [...]
    98.doc
    > Obecnie min. odległość to 3 m dla budynku bez okien lub 4m dla budynku z

    a to ciekawe - szkoda ze jestem modemowcem off-line, jak bede
    on-line to z pewnoscia przeczytam link, bo cos nie wierze w te
    sakramentalne 3 i 4 m.

    oczywiscie nadal dozwolone jest budowanie w lini dzialki - bylby
    to jakis absurd gdyby bylo inaczej - trzeba by bylo zrezygnowac
    z budowania domow szeregowych czy bliznaczych :-))
    i wlasnie w takich przypadkach jw. nie jest wymagana zgoda
    sasiada na budowani w lini granicy - jesli charakter zabudowy
    uzasadnia budowanie w lini dzialki, reguluje to uchwala czy
    jakis inny przepis gminny(miejski) - przeciez nikt o zdrowych
    wmyslach nie stawial by kamienic 6 metrow od siebie, bo
    wlasciciele dzialek sie nie lubia :-))))))))

    ZOMO

  • 5. Data: 2003-02-28 07:20:02
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Coś mylisz pojęcia. Budynku a Segment z zabudowy szeregowej to dwie różne
    sprawy

    Stan_Z

  • 6. Data: 2003-02-28 09:14:17
    Od: "L123" <l...@i...pl>

    Faktycznie zmieniło się od 15 grudnia 2002r. !!!

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
    warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
    (Dz. U.z 2002r. Nr 75, poz. 690)
    Pełny tekst rozporządzenia można znaleźć na www.abc.com.pl w dziale Serwis
    zakładka Publikarory.

    Było: /Rozporządzenie Dz.U. Nr 15 z 1999r. poz. 140/

    § 12.
    4. Jeżeli z warunków, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz w § 13, § 271, § 272
    ust. 4, nie wynikają inne wymagania, należy zachować odległości zabudowy od
    granicy z sąsiednimi działkami co najmniej:

    1) dla budynków zwróconych w stronę granicy ścianą z otworami okiennymi lub
    drzwiowymi - 4 m,

    2) dla budynków zwróconych w stronę granicy ścianą bez otworów - 3 m.

    5. Okapy i gzymsy nie mogą pomniejszać odległości od granicy działki
    budowlanej o więcej niż 0,5 m, natomiast balkony lub loggie o więcej niż 1
    m.

    6. Dopuszcza się sytuowanie budynku, z zastrzeżeniem § 270 ust. 2,
    bezpośrednio przy granicy działki budowlanej bądź w odległości mniejszej od
    określonej w ust. 4 pkt 2, lecz nie mniejszej niż 1,5 m od tej granicy,
    jeżeli w projekcie zabudowy i zagospodarowania terenu (działki budowlanej)
    zostanie wykazana możliwość zachowania określonych w rozporządzeniu
    odległości między projektowaną zabudową a istniejącymi lub zaprojektowanymi
    elementami zagospodarowania działki sąsiedniej i uzyskana pisemna zgoda jej
    właściciela.

    7. W razie braku zgody właściciela, właściwy organ może rozstrzygnąć, w
    drodze postanowienia, o dopuszczalności usytuowania budynku w odległościach,
    o których mowa w ust. 6, jeżeli nie spowoduje to istotnego utrudnienia w
    zagospodarowaniu działki sąsiedniej. Na postanowienie to przysługuje
    zażalenie.

    8. Zgoda właściciela nie jest wymagana, jeżeli usytuowanie budynku, o którym
    mowa w ust. 6, wynika z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

    OBECNIE tj. od 15 grudnia 2002 weszło w życie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
    INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych,
    jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U.z 2002r. Nr 75,
    poz. 690)

    § 12. 1. Przy usytuowaniu budynku na działce budowlanej powinny być
    zachowane odległości między budynkami i urządzeniami terenowymi oraz
    odległości budynku i urządzeń terenowych od granic działki i od zabudowy na
    sąsiednich działkach budowlanych, określone w rozporządzeniu, a także w
    przepisach odrębnych, w tym higienicznosanitarnych, o bezpieczeństwie i
    higienie pracy, o ochronie przeciwpożarowej oraz o drogach publicznych.

    2. W zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej nie ustala się wymagań w zakresie
    zachowania odległości między budynkami w granicach jednej działki
    budowlanej, z zastrzeżeniem przepisów, o których mowa w ust. 1 oraz § 13,
    23, 60 i 273.

    3. Jeżeli z warunków, o których mowa w ust. 1 oraz w § 13, 60 i 271, nie
    wynikają inne wymagania, odległości zabudowy od granicy działki budowlanej
    powinny wynosić co najmniej:

    1) przy równoległym do granicy sytuowaniu ściany budynku:

    a) z otworami okiennymi lub drzwiowymi - 4 m,

    b) bez otworów okiennych lub drzwiowych - 3 m,

    2) przy nierównoległym do granicy sytuowaniu ściany budynku - 4 m do
    najbliższej krawędzi zewnętrznej otworu drzwiowego lub okiennego w ścianach
    zwróconych w stronę tej granicy oraz 3 m do najbliższego narożnika, ryzalitu
    lub wykuszu budynku.

    4. Odległość, mierzona w poziomie, od najbliższej krawędzi otworu okiennego
    umieszczonego na dachu lub w połaci dachowej do granicy działki budowlanej
    nie może być mniejsza niż 4 m.

    5. Okapy i gzymsy nie mogą pomniejszać wymaganych w ust. 3, 6 i 7 odległości
    od granicy działki budowlanej o więcej niż 0,5 m, natomiast takie elementy
    jak balkony, galerie, werandy, tarasy lub schody zewnętrzne - o więcej niż 1
    m.

    6. Budynek może być usytuowany ścianą zewnętrzną bez otworów bezpośrednio
    przy granicy działki budowlanej, z zastrzeżeniem ust. 10 oraz § 271 ust. 12
    pkt 1, jeżeli:

    1) wynika to z ustaleń decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
    terenu bądź

    2) na sąsiedniej działce istnieje już budynek ze ścianą usytuowaną
    bezpośrednio przy tej granicy, a wznoszony budynek będzie:

    a) przylegał do istniejącego całą długością swojej ściany,

    b) miał w pasie o szerokości 3 m, przyległym do granicy działki, wysokość i
    wymiar równoległy do tej granicy, nie większe niż w budynku istniejącym na
    sąsiedniej działce.

    7. Dopuszcza się sytuowanie budynku, z zastrzeżeniem § 271 ust. 12 pkt 1, w
    odległości mniejszej niż 3 m od granicy działki budowlanej, lecz nie
    mniejszej niż 1,5 m, jeżeli:
    1) wynika to z ustaleń decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
    terenu bądź

    2) ściana zewnętrzna bez otworów budynku wznoszonego będzie usytuowana w
    odległości nie mniejszej od granicy z sąsiednią działką niż najbardziej do
    granicy zbliżony punkt ściany zewnętrznej budynku istniejącego, znajdującej
    się w odległości mniejszej niż 3 m, a wznoszony budynek będzie:

    a) usytuowany w prostopadłym do granicy pasie terenu, o szerokości
    wyznaczonej przez część budynku istniejącego, położoną w odległości do 3 m
    od granicy,

    b) miał wysokość nie większą niż ma budynek istniejący w odległości do 3 m
    od granicy.

    8. Odległości określone w ust. 3-7 nie odnoszą się do znajdujących się
    całkowicie poniżej poziomu terenu podziemnych części budynków lub innych
    budowli podziemnych spełniających funkcję budynków.
    9. Odległości, o których mowa w ust. 3, 6 i 7, odnoszą się również do
    ryzalitów i wykuszy w ścianach zwróconych w stronę granicy z sąsiednią
    działką budowlaną, a także do najbliższego narożnika okna dachowego.
    10. Budynek inwentarski, a także budynek gospodarczy do przechowywania
    płodów rolnych, w tym stodoła, nie mogą być sytuowane bezpośrednio przy
    granicy działki budowlanej jako sąsiadujące z budynkiem mieszkalnym,
    zamieszkania zbiorowego oraz użyteczności publicznej.

    Pozdrawiam.

  • 7. Data: 2003-02-28 23:35:45
    Od: "ZOMO" <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik Stan_Z <s...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b3n2jd$r0g$...@n...supermedia.pl...

    > Coś mylisz pojęcia. Budynku a Segment z zabudowy szeregowej to dwie różne
    > sprawy
    >
    > Stan_Z

    przyznaje ze kierowalem sie starymi przepisami:
[...]

    na moj rozum to takie regulacje moga dotyczyc jedynie zabudowy
    szeregowej lub srodmiejskiej BTW skad ten termin "segment" ?
    chyba przelece Prawo Budowlane w celu wyjasnienia ...

    w nowych przepisach jest mowa o decyzji o WZIZT ktora moze
    zmniejszyc odleglosc do lini dzialki (ale tez do 1,5 m)
    zawsze mi sie wydawalo ze decyzje o WZIZT wynikaja z miejscowego
    planu zagospodarowania przestrzennego, ale wiele gmin go jeszcze nie
    ma, wiec decydowanie o ksztalcie urbanistycznym Polski podejmowac
    beda urzednicy wydajacy decyzje o WZIZT :-((

    ZOMO

  • 8. Data: 2003-03-01 00:11:01
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    >skąd ten termin "segment" ?

    segment
    <wyodrębniony element, powtarzająca się część składowa jakiegoś
    urządzenia, konstrukcji, zespołu maszyn, budowli, zestawu mebli, stanowiąca
    odrębną całość>

    Myślę że to wyjaśnia

    Stan_Z