  • 1. Data: 2007-03-24 16:35:51
    Temat: Oprogramowanie bez klucza - legalne?
    Od: Anna <n...@n...pl>

    Mam możliwość zakupu komputera z pewnym programem - oryginalne nośniki,
    ew. faktura także na program. Program był używany i aktualnie właściciel
    nie posiada do niego klucza aktywacyjnego. Nie dociekam co się stało i
    dlaczego go nie ma, bo to puste dywagacje. Aktualny właściciel twierdzi,
    że nie ma możliwości odzyskania klucza od producenta, a ja zapewne będę
    miała jeszcze mniejsze szanse.

    Czy program będzie legalny, jeśli zakupię go (oryginalne nośniki na
    fakturę), ale będę używała klucza jakiegoś przypadkowego, np. uzyskanego
    od obcej osoby w necie albo wygenerowanego samodzielnie?

    Program niezbicie będzie pochodził od osoby uprawnionej - właściciela
    posiadającego egzemplarz z licencją - ale już klucz nie. Czy taki klucz
    jest nieodłączną częścią programu? Czy używanie innego klucza niż był
    wydany z egzemplarzem programu jest przełamywaniem zabezpieczeń?

    Będę wdzięczna za poradę
    pzdr

  • 2. Data: 2007-03-24 16:45:22
    Temat: Re: Oprogramowanie bez klucza - legalne?
    Od: "Gigant" <g...@s...aster.net.pl>

    Droga Aniu przede wszystkim piszesz ze mozesz kupic na fakture oryginalne
    nosniki nosnik nie jest potwierdzeniem legalnosci oprogramowania.
    Aby sie dowiedziec jakie warunki uzytkownik musi spelnic wystarczy
    przeczytac umowe licencyjna lub / i skontaktowac sie z przedstawicielem
    oprogramowania.
    Klucz sam w sobie nie swiadczy takze o legalnosci jest to tylko
    "zabezpieczenie" producenta jak i zwykle dzialanie na psychike uzytkownika
    koncowego zeby mial swiadomosc ze robi cos niedozwolonego wpisujac
    "skradziony" klucz.
    Mozesz takze zwrocic sie do producenta o odzyskanie klucza badz
    wygenerowaniu nowego na podstawie faktury i tu tez sa wyjatki bo np licencje
    OEM permanentnie przypisane sa do jednego komputera.
    Ja np uzywam oryginalnej automapy na palmtopie i z kazda aktualizacja mam
    nowe klucze rejestracyjne. A licencja ciagle ta sama przedluzana raz do
    roku.
    Mysle ze najprostrzym sposobem jest skontaktowac sie z lokalnym
    przedstawicielem.
    Zycze powodzenia w pozyskiwaniu legalnego oprogramowania

  • 3. Data: 2007-03-24 17:32:27
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Gigant napisał(a):
> [...]
    > Aby sie dowiedziec jakie warunki uzytkownik musi spelnic wystarczy
    > przeczytac umowe licencyjna lub / i skontaktowac sie z przedstawicielem

    to zalezy czy mowimy o legalnosci w sensie cywilnym czy karnym

    --
    http://www.niesfornazyta.pl/
    Pierwszy stacjonarny czytnik for typu phpBB/phpBBbyPrzemo (windows/linux)

  • 4. Data: 2007-03-24 17:39:23
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Gigant" <g...@s...aster.net.pl> napisał w wiadomości
    > Droga Aniu przede wszystkim piszesz ze mozesz kupic na fakture oryginalne
    > nosniki nosnik nie jest potwierdzeniem legalnosci oprogramowania.

    Legalny nośnik nie jest potwierdzenbiem legalności ?? To chyba jakieś jaja
    :))) Czyżby było podejrzenie, że użytkownik sam sobie wytłoczył płytkę z
    oprogramowaniem i nadrukował opisy?? Bardziej wiargodnego potwierdzenia
    legalności oprogramowania niż posiadanie oryginalnego nosnika, to chyba nie
    ma. A że przechowywanie faktur nie jest obowiązkiem zwykłego człowieka, to
    oryginalny nośnik musi wystarczyc.

    Pozdrawiam Przemek

  • 5. Data: 2007-03-24 18:00:18
    Od: Anna <n...@n...pl>

    Sowiecki Agent napisał(a):
    > to zalezy czy mowimy o legalnosci w sensie cywilnym czy karnym

    Oczywiście w znaczeniu karnym.

    pzdr

  • 6. Data: 2007-03-24 18:11:50
    Od: Anna <n...@n...pl>

    Gigant napisał(a):
    > Aby sie dowiedziec jakie warunki uzytkownik musi spelnic wystarczy
    > przeczytac umowe licencyjna lub / i skontaktowac sie z przedstawicielem
    > oprogramowania.

    Pod względem karnym licencja nie jest wyznacznikiem legalności. Do tego
    producenci niekiedy celowo rozpowszechniają bzdury (vide MS i jego
    naklejki, zakaz stosowania OEMów w firmach). Generalnie producent nie
    jest podmiotem obiektywnym, szczególnie pod względem karnym. Nieustające
    plotki o 'nalotach tu i ówdzie' też nie powstają same a można się
    domyślać ich źródeł.

> [...]
    > "skradziony" klucz.
    > Mozesz takze zwrocic sie do producenta o odzyskanie klucza

    Problem w tym, że nie ma on takiego obowiązku a ma interes w
    uniemożliwieniu korzystania z używanego softu. A dodatkowo podkreślam,
    że nie będę pierwotnym nabywcą.

    > wygenerowaniu nowego na podstawie faktury i tu tez sa wyjatki bo np licencje
    > OEM permanentnie przypisane sa do jednego komputera.

    To nieprawda. Z takimi przypadkami spotkać się można chyba tylko w
    przypadkach firmware'u, który choć spełnia kryteria OEMowe to jawnie nim
    nie jest, bo licencja nie jest udostępniana i nie jest częścią umowy.

    > Zycze powodzenia w pozyskiwaniu legalnego oprogramowania

    Dziękuję. Jednym z kolejnych argumentów za wolnym oprogramowaniem są
    sztuczne ograniczenia (np. problemy z uzyskaniem kopii nośnika lub
    klucza) w oprogramowaniu płatnym.

    pzdr

  • 7. Data: 2007-03-24 18:34:26
    Od: ss <s...@p...fm>

    Przemek Lipski napisał(a):
> [...]
    > ma. A że przechowywanie faktur nie jest obowiązkiem zwykłego człowieka, to

    MS MOLP Nośnik - Office 2007 Std PL - cena 135zł :)

    MS Office 2007 Professional PL OEM 1pk-bez nośnika - cena 1140zł

    Chyba roznica jest oczywista

    Pozdrawiam SK

  • 8. Data: 2007-03-24 18:38:19
    Od: ss <s...@p...fm>

    ss napisał(a):

    > MS MOLP Nośnik - Office 2007 Std PL - cena 135zł :)
    >
    > MS Office 2007 Professional PL OEM 1pk-bez nośnika - cena 1140zł
    >
    > Chyba roznica jest oczywista
    >
    > Pozdrawiam SK

    albo moze jeszce inaczej

    MS Office 2007-Master Kit PL OEM (OPK) Basic/SBE/PRO - cena 20zł

    Nośnik do wszystkich pakietów Office.
    Wersja 60-dniowa, można go instalować na każdym komputerze.
    Zawiera 4 nośniki:
    -Office Pro, SBE, Std
    -Office dla użytkowników domowych
    -Business Contact Manager
    -zestaw preinstalacyjny OEM

    SK

  • 9. Data: 2007-03-24 18:52:34
    Od: Anna <n...@n...pl>

    ss napisał(a):
    > MS MOLP Nośnik - Office 2007 Std PL - cena 135zł :)
    > MS Office 2007 Professional PL OEM 1pk-bez nośnika - cena 1140zł

    Podepnę się do tego przykładu i zadam pytanie wszystkim, którzy znają
    odpowiedź: :)

    Na ile ponoszę ryzyko wpuszczenia w kanał przez sprzedawcę, który
    sprzeda mi soft _z_fakturą_ ale:
    - pozostawił sobie kopię nośnika i używa to oprogramowanie wraz z
    oryginalnym kluczem;
    - nie miał nigdy licencji a oryginalny nośnik np. znalazł lub dostał bez
    klucza;
    - to nie jest oryginalny nośnik, więc i nie będzię to legalne
    oprogramowanie;

    Na ile udokumentowanie zakupu (faktura) mnie chroni?
    Czy jest tak jak w przypadku VATu, że gdy zakupię w dobrej wierze i
    legalnie a sprzedawca nie odprowadzi VATu to odpowiadam za to i muszę de
    facto zapłacić za niego?

    Jaka istnieje obrona przed podrabiaczami oprogramowania? Załóżmy, że
    chińczycy podrabiają dość dobrze pudełkowe wersje oprogramowania - są
    tam wiarygodne nośniki, dokumentacje, licencje papierowe, hologramy, itp
    - i wprowadzają na rynek polski. Zakup taki bez wątpienia będzie od
    osoby NIEuprawnionej, więc oprogramowanie nielegalne. Czy posiadanie
    faktury chroni od odpowiedzialności?

    pzdr

  • 10. Data: 2007-03-24 19:56:02
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Anna napisał:
    > Pod względem karnym licencja nie jest wyznacznikiem legalności. Do tego
    > producenci niekiedy celowo rozpowszechniają bzdury (vide MS i jego

    Ale to już niedługo, bardzo niedługo.
    UOKiK już się zajmuje - choć opornie do tego podszedł - tym procederem. :)

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.hipnoza.info