  • 1. Data: 2008-01-19 20:51:52
    Temat: Ogólnodostępność prac naukowych
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Pracuję w firmie, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania (dla handlu). W
    związku z tym poszukujemy nowych pomysłów i kierunków rozwoju. Na stronie Nauki
    Polskiej znalazłem, że jedna z państwowych placówek badawczych prowadziła w
    zeszłym roku prace nad tematem , który mnie interesuje. Oczywiście zgłoszę się
    do autora pracy z odpowiednią prośbą, i mam nadzieję na rozwój współpracy.

    Jednak przed tym chciałbym zapytać na temat, który mnie zainteresował:

    Czy jeśli jakaś praca badawcza jest prowadzona przez placówkę państwową i jest
    finansowana z publicznych pieniędzy, to każdy ma prawo zapoznać się z jej
    wynikami, wnioskami? Czy są jakieś przepisy z tym związane?

    Nie wiem, jak sa prowadzone prace naukowe, ale zakładam, że albo sa zlecane
    przez kogoś, albo naukowiec znajduje sobie temat i stara się o dofinansowanie
    prac nad tym tematem. Jeśli to drugie, to odmowa udosetępnienia wyników tych
    prac byłaby moim zdaniem oburzająca. Zupełnie nie wiem, jak to działa, stąd moje
    pytania. Jeśli to nieodpowiednia grupa, to przepraszam, ale nie znalazłem
    bardziej odpowiedniej.

    --
    Lukasz

  • 2. Data: 2008-01-19 23:06:29
    Temat: Re: Ogólnodostępność prac naukowych
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    LukaszS pisze:

> [...]
    > dofinansowanie prac nad tym tematem. Jeśli to drugie, to odmowa
    > udosetępnienia wyników tych prac byłaby moim zdaniem oburzająca.

    Brawo. A teraz idź do jakiejś biblioteki i spróbuj skopiować którąś z
    Polskich Norm.
    Daj nam znać czy oburzenie pomogło.

    A poza tym zastanów się co wypisujesz. No bo przecież wykształciłeś się
    w państwowej szkole (zakładam) tak więc owoce twojej pracy powinny być
    publicznie dostępne a odmowa ich udostępnienia byłaby oburzająca - no nie?

    AW

  • 3. Data: 2008-01-19 23:20:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.01.2008 LukaszS <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał/a:
    > Czy jeśli jakaś praca badawcza jest prowadzona przez placówkę państwową i jest
    > finansowana z publicznych pieniędzy, to każdy ma prawo zapoznać się z jej
    > wynikami, wnioskami? Czy są jakieś przepisy z tym związane?

    Z pewnością nie każdy i nie zawsze (w dowolnym przypadku).

> [...]
    > prac byłaby moim zdaniem oburzająca. Zupełnie nie wiem, jak to działa, stąd moje

    Nie jest oburzająca bo przypadkowa osoba nie jest np. od oceniania
    uzyteczność i wagi róznych informacji dla danej instytucji (pomnażanie
    dorobku publicznego, bezpieczeństwo) czy też, jakby to patetycznie nie
    zabrzmiało, kraju. Jeśli wyniki mogą być ujawnione to zwykle się je w
    takiej czy innej formie publikuje. Możesz je znaleźć w odpowiednich
    czasopismach lub pracach typu doktorska/magisterska plus w raportach z
    badań, które otrzymuje zleceniodawca.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2008-01-20 08:27:19
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    LukaszS <l...@p...onet_wytnij_.pl> napisal:
    > Oczywiście zgłoszę się
    > do autora pracy z odpowiednią prośbą, i mam nadzieję na rozwój współpracy.

    I na podzial ewentualnej kasy w przyszlosci, jak domniemuje ;)

    > Czy jeśli jakaś praca badawcza jest prowadzona przez placówkę państwową i jest
    > finansowana z publicznych pieniędzy, to każdy ma prawo zapoznać się z jej
    > wynikami, wnioskami?

    Tak, o ile zostaly opublikowane w formie publicznie dostepnej: czasopisma,
    materialy konferencyjne, raporty itp.

> [...]

    > prac nad tym tematem. Jeśli to drugie, to odmowa udosetępnienia wyników tych

    Zgrywasz naiwnego, czy faktycznie sie nie orientujesz.
    Do wynikow prac przysluguja autorskie prawa *osobiste* i *majatkowe*.
    Pierwsze przynaleza wylacznie tworcom, majatkowe sa dzielone pomiedzy
    tworcow, uczelnie/osrodek i sponsora, zazwyczaj MNiSzW (spadkobierca KBN-u).
    Komercyjne zastosowanie wynikow wymaga *zakupienia* praw do stosowania tychze
    wynikow, wylacznych lub niewylacznych. Kasa z tego jest *teoretycznie* dzielona
    proporcjonalnie do udzialu w prawach majatkowych.

    Jezeli taki sposob cie *oburza*, to jak rozumiem wyniki twoich prac tez
    beda ogolnie i darmowo dostepne?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2008-01-20 08:59:32
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Jan 20, 9:27 am, Jacek_P <Z...@c...edu.pl> wrote:

    > Do wynikow prac przysluguja autorskie prawa *osobiste* i *majatkowe*.

    Nie. Prawa przysługują te do utworów. Przeczytaj sobie art. 1 ust.
    2[1] prawa autorskiego.

    > Komercyjne zastosowanie wynikow wymaga *zakupienia* praw do stosowania tychze
    > wynikow, wylacznych lub niewylacznych.

    Z jakich przepisów miałoby to wynikać?

  • 6. Data: 2008-01-20 09:43:36
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > Brawo. A teraz idź do jakiejś biblioteki i spróbuj skopiować którąś z Polskich
    > Norm.

    To zdaje się ktoś zaskarżył do Sadu Administracyjnego i wygrał. Było na tej
    grupie jakieś 2 tyg. temu. Prace naukowe nie sa częścią prawa, więc to zupełnie
    coś innego.

  • 7. Data: 2008-01-20 09:55:09
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > A poza tym zastanów się co wypisujesz. No bo przecież wykształciłeś się w
    > państwowej szkole (zakładam) tak więc owoce twojej pracy powinny być
    > publicznie dostępne a odmowa ich udostępnienia byłaby oburzająca - no nie?

    "Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna" - zapisane w Konstytucji.
    Udostępnianie wyników badań naukowych prowadzonych w placówkach państwowych -
    juz nie.
    Gdzie Ty widzisz podobieństwo?

    Natomiast rozumiem, że niektóre badania mogą być utajnione, lub w mają
    zastosowania prawa autorskie (majątkowe) - jak napisał Jacek_P. Dlatego pytam.
    Natomiast, jesli badania są chowane "do szafy" bez możliwości wglądu, to po
    byłyby wogóle prowadzone?

  • 8. Data: 2008-01-20 09:57:50
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > I na podzial ewentualnej kasy w przyszlosci, jak domniemuje ;)

    Raczej wymiany wiedzy.

  • 9. Data: 2008-01-20 10:10:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 20.01.2008 LukaszS <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał/a:
> [...]
    > Natomiast, jesli badania są chowane "do szafy" bez możliwości wglądu, to po

    Nigdy nie są chowane do szafy. Albo są udostępniane szerszemu gronu, albo
    tylko bezpośrednio zainteresowanym (np. organizacji finansującej). Jeśli
    wyniki lądowałyby wyłącznie w szafie to nikt w przyszłości ich producentów
    by już więcej nie finansował. Normalne zdrowe (co do zasady) mechanizmy
    jak w każdej innej dziedzinie.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2008-01-20 11:18:29
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    AW <s...@p...onet.pl> writes:

    > Brawo. A teraz idź do jakiejś biblioteki i spróbuj skopiować którąś
    > z Polskich Norm.

    Nie tak szybko. Biblioteki polskich uczelni przechowują prace
    doktorskie. Wystarczy wziąć kajet, odwiedzić czytelnię biblioteki
    uczelnianej i wynotować to co potrzebne z pracy.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl