  • 1. Data: 2003-07-29 01:13:57
    Temat: Ofiara pobicia i Policja - prosze o pomoc
    Od: "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl>

    Witam Panstwa serdecznie.

    W zwiazku z przykrym wydarzeniem jakie mnie ostatnio spotkalo, pilnie
    poszukuje odpowiedzi na nurtujace mnie pytanie.
    W przypdaku gdy na posterunku Policji zjawia sie ofiara pobicia (bezposrednio
    po samym zdarzeniu) w stanie nazwijmy to krytycznym z zamiarem zgloszenia
    przestepstawa i prosi (z uwagi na swoj stan) o wezwanie pogotowia badz
    przynajmniej lekarza, czy policjant powinien wezwac pogotowie ?
    Ja juz nie pytam o odruch czysto ludzki bo ci byli milicjanci czesto ZOMOwcy
    to przeciez takimi nie dysponuja, ale pytam o jakis przepis ktory nakazywalby
    takiemu policjantowi wezwanie pomocy do ledwie zywego czlowieka.
    Czy tez, i mam nadzieje ze sie tu myle, udzielanie pomocy badz przynajmniej
    wzywanie tejze pomocy to ofiar wypadkow, napadow itp. zupelnie nie lezy w
    zakresie obowiazkow Policji a wynika jedynie z dobrej woli takiego osobnika ?

    Bardzo prosze o pomoc w tej sprawie.

    Niestety w tym kraju byc ofiara napadu to jedno, ale byc ofiara ignorancji
    Policji to juz zupelnie inna rzecz (kto wie czy nie bardziej bolesna)

    Rafal

  • 2. Data: 2003-07-29 06:41:39
    Temat: Re: Ofiara pobicia i Policja - prosze o pomoc
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bg4hol$o2p$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    (bezposrednio
    > po samym zdarzeniu) w stanie nazwijmy to krytycznym

    W stanie krytycznym leży się w szpitalu a nie zawraca głowę panom
    policjantom;)

    > przestepstawa i prosi (z uwagi na swoj stan) o wezwanie pogotowia badz
    > przynajmniej lekarza, czy policjant powinien wezwac pogotowie ?

    Po to aby zadzwonić po karetkę musiałeś się dowlec na posterunek?

    Pozdr
    Leszek

  • 3. Data: 2003-07-29 11:07:43
    Od: "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl>

    > (bezposrednio
    >
    > W stanie krytycznym leży się w szpitalu a nie zawraca głowę panom
    > policjantom;)

    Dziekuje bardzo za ta jakze filozoficzna i zarazem pomocna odpowiedz.
    Rozumiem ze to pewnie napastnik powinien zawiezc pokrzywdzonego do szpitala

    > Po to aby zadzwonić po karetkę musiałeś się dowlec na posterunek?

    Nie. Na posterunak idzie sie zeby szukac pomocy w takich wypadkach.
    Przynajmniej tak powinno to dzialac w normalnym kraju.

    Jezeli masz tylko tyle do powiedzenia to poprostu trzeba bylo nie
    odpisywac. :-( Co ty myslisz ze ja tu sobie przyszedlem pozartowac ? To nie
    ta grupa.

    Rafal

  • 4. Data: 2003-07-29 12:55:32
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bg5khv$eb9$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie. Na posterunak idzie sie zeby szukac pomocy w takich wypadkach.
    > Przynajmniej tak powinno to dzialac w normalnym kraju.

    W normalnym kraju pomocy medycznej szuka się w szpitalu u lekarza a nie na
    posterunku u policjanta;)))
    A w stanie krytycznym to nawet na IOM-ie.
    Masz pretensje do policji że nie wzywała policji a co stało na przeszkodzie
    abyś Ty albo ktoś inny wezwał karetkę?? Brak popularnej komórki?

    Pozdr
    Leszek

  • 5. Data: 2003-07-29 15:16:00
    Od: "Marcin Goralski" <g...@p...wprost.pl>

    "Leszek" <l...@p...fm> wrote in message
> [...]
    przeszkodzie
    > abyś Ty albo ktoś inny wezwał karetkę?? Brak popularnej komórki?

    Moze nie ma komorki, albo cokolwiek innego. Co Cie to obchodzi - nie znasz
    odpowiedzi, to sie powstrzymaj od odpisywania, zwlaszcza ze dowcipem to nie
    blyszczysz.

    marcin

  • 6. Data: 2003-07-29 17:18:53
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > przestepstawa i prosi (z uwagi na swoj stan) o wezwanie pogotowia badz
    > przynajmniej lekarza, czy policjant powinien wezwac pogotowie ?

    podales zbyt malo szczegolow. "stan krytyczny" to pojecie, ktore moze byc
    subiektywnie ocenione. nie mniej jednak, na Twoje pytanie - czy powinien -
    odpowiedz jest jedna: ma obowiazek. wynikac to moze - w zaleznosci od
    sytuacji, stanu zagrozenia itp:

    Art. 162 [Nieudzielenie pomocy] § 1. Kto człowiekowi znajdującemu się w
    położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo
    ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez
    narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo
    ciężkiego uszczerbku na zdrowiu,

    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    ponadto, z konstytucji, karty praw ofiary, przepisow kpk oraz ustawy o
    policji wynika, ze:

    "Ofiara ma prawo do: 1) pomocy, [...]"

    "Ofiara niezależnie od tego, czy ujawniony został sprawca przestępstwa i czy
    ma miejsce postępowanie karne (kiedy ofiara uzyskuje status pokrzywdzonego),
    bądź cywilne (kiedy ofiara uzyskuje status poszkodowanego) oraz niezależnie
    od więzi rodzinnej łączącej sprawcę i ofiarę winna uzyskać potrzebną jej
    pomoc prawną, materialną, medyczną, psychologiczną i socjalną (art. 2, art.
    31 pkt. 1,2; art. 32 Konstytucji RP, art. 2 § 1 pkt 3 Kodeksu postępowania
    karnego [k.p.k.], art. 49 § 1 k.p.k.)."

    "Ofiara ma prawo do traktowania jej z godnością, szacunkiem i współczuciem.
    Do szczególnego przestrzegania tego prawa zobowiązani są przedstawiciele
    wymiaru sprawiedliwości, służby zdrowia i służb socjalnych (art. 47
    Konstytucji RP, art. 1 ust. 2 oraz art. 14.3 ustawy o Policji z 1990 r"

    reasumujac: zakichanym obowiazkiem policjanta jest udzielenie pomocy
    pokrzywdzonemu. bez wzgledu na jego stan - krytyczny, czy tez "mniej
    krytyczny"

    pozdr
    ssj5

  • 7. Data: 2003-07-29 20:25:35
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Marcin Goralski" <g...@p...wprost.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    znasz
    > odpowiedzi, to sie powstrzymaj od odpisywania, zwlaszcza ze dowcipem to

    A gdzie tu widzisz moją chęć "błyszczenia" czymkolwiek??
    Stwierdziłem tylko fakt mijania się z prawdą jakim "błysnął" autor wątku.
    Wiesz chyba co to jest "stan krytyczny" ?

    Leszek

    GG 1631219
    "Ludzie, nie gryźcie się
    szkoda zębów"

  • 8. Data: 2003-07-30 00:20:01
    Od: "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl>

    Leszek <l...@p...fm> napisał(a):

    > Użytkownik "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości news:bg5khv$eb9$1@inews.gazeta.pl...

    > W normalnym kraju pomocy medycznej szuka się w szpitalu u lekarza a nie na
    > posterunku u policjanta;)))

    Ja nie wspmnialem ze chodzilo tu o pomoc medyczna na posterunku. Napisalem po
    pomoc w ogolnym tego slowa znaczeniu. Skoro posterunek jest 30m od miejsca
    zdarzenia a sprwacy ciagle sa w okolicy to co ma ktos biec do szpitala
    oddalonego 15 km ? Zachowaj kolego swoje uwagi dla siebie.

    > A w stanie krytycznym to nawet na IOM-ie.
    > Masz pretensje do policji że nie wzywała policji a co stało na przeszkodzie
    > abyś Ty albo ktoś inny wezwał karetkę?? Brak popularnej komórki?

    Ja obowiazku noszenia komorki nie mam.

    Rafal

  • 9. Data: 2003-07-30 00:27:37
    Od: "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl>

    Leszek <l...@p...fm> napisał(a):
    > A gdzie tu widzisz moją chęć "błyszczenia" czymkolwiek??
    > Stwierdziłem tylko fakt mijania się z prawdą jakim "błysnął" autor wątku.
    > Wiesz chyba co to jest "stan krytyczny" ?

    Ja to widze tak. Jak tobie jakis bandzior przeformatuje twarz :-) do tego
    stopnia ze nie bedziesz w stanie nawet zobaczyc gdzie idziesz to wowczas
    pogadamy o dzwonieniu z komorki, szukaniu pomocy itp.
    Co do "stanu krytycznego" to moze i przesadzilem. Ale jezeli ofiara spedza 10
    dni w szpitalu to "lekkimi obrazeniami" tego tez nazwac nie mozna.
    A w zasadzie to uwazam ze dalsza dyskusje z osobnikiem "Leszkiem" jest
    bezsensowna. Jak nigdy dotad komukolwiek, zycze ci zeby cie spotkalo
    dokladnie to samo - moze wtedy pogadamy ...

  • 10. Data: 2003-07-30 00:38:48
    Od: "Rafal Majewski" <l...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > subiektywnie ocenione. nie mniej jednak, na Twoje pytanie - czy powinien -
    > odpowiedz jest jedna: ma obowiazek. wynikac to moze - w zaleznosci od

    Faktycznie "stan krytyczny" mozna roznie interpretowac. Skonczylo sie 10
    dniami w szpitalu. Liczne tluczone obrazenia glowy, wybity zab itp. Skoro
    ofiara byla w stanie dojsc na posterunek to znaczy az tak zle nie bylo. Z
    drugiej strony kwawiacy nos, i skopana cala glowa (niestey sprwcy wykazali
    sie sporymi umiejetnosciami pilkarskimi - niestey przez kila minut omylkowo
    przyjeli ze ludzka glowa to pilka) :-( nie swiadcza o nieznacznych
    obrazeniach.

    > reasumujac: zakichanym obowiazkiem policjanta jest udzielenie pomocy
    > pokrzywdzonemu. bez wzgledu na jego stan - krytyczny, czy tez "mniej
    > krytyczny"

    Dzieki serdecznie. To jest wlasnie odpowiedz jakiej prawdopodobnie szukalem.
    Wiesz chodzilo o to ze policjant prawdopodobnie znal napastnika i robil
    wszystko zeby tylko ukryc cale zajscie. Nawet wiecej, napastnik po niedlugiej
    chwili sam stawil sie na posterunek i zgodnie razem z policjantem sugerowali
    ze lepiej bedzie calego incydentu nie zglaszac bo moze sie to obrocic
    przeciwko pokrzywdzonemu. Policjant dawal to do zrozumienia dosyc wyraznie.
    To w zasadzie tyle nic dodac nic ujac ...
    Cieszmy sie ze mamy takich policjantow co to bardziej bronia sprawcow
    przestepstw niz ofiary.

    Rafal