  • 1. Data: 2004-02-02 22:54:00
    Temat: Odsetki (pilne!)
    Od: "goliat" <g...@p...onet.pl>

    Zaklad pracy winny jest pracownikowi pieniadze od 2000 roku. Pracownik zlozyl w
    tej sprawie pozew do sadu pracy dopiero pod koniec 2002 roku. Sad zasadzil
    wyplacenie zaleglej kwoty, ale dosc dziwnie zasadzil odsetki. Mianowicie
    odsetki maja byc liczone od momentu zlozenia pozwu, a nie od 2000r. tzn. od
    kiedy to pracodawca jest winny pieniadze. Jak to w koncu jest z tymi odsetkami?
    Od jakiego momentu sie je nalicza???

  • 2. Data: 2004-02-02 23:37:18
    Temat: Re: Odsetki (pilne!)
    Od: Dan. <l...@p...fm>

    On 2 Feb 2004 23:54:00 +0100, "goliat"
    <g...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >kiedy to pracodawca jest winny pieniadze. Jak to w koncu jest z tymi odsetkami?

    A czy w pozwie nie skapitalizowano odsetek (zliczono je za okres od
    daty wymagalnosci roszczenia do dnia wniesienia pozwu i zsumowano z
    naleznoscia glowno)? Jesli tak, to wowczas sad zasadza zadana kwote
    (czyli zawierajaca juz odsetki za okres do dnia wniesienia pozwu) wraz
    z odsetkami od dnia wniesienia pozwu do dnia zaplaty.
    Wydaje sie ze w opisanej sytuacji tak wlasnie bylo.

    >Od jakiego momentu sie je nalicza???

    Od daty wymagalnosci roszczenia.

    Dan.

  • 3. Data: 2004-02-03 00:34:22
    Od: "goliat" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > z odsetkami od dnia wniesienia pozwu do dnia zaplaty.
    > Wydaje sie ze w opisanej sytuacji tak wlasnie bylo.

    Jest chyba tak jak mowisz, ale zrobiono glupio. Mianowicie w pozwie jest
    napisane: "wnoszę o zasądzenie od tej kwoty odsetek ustawowych". Natomiast
    w "tej kwocie" nie zliczono odsetek od daty wymagalnosci, lecz podano tylko
    kwote glowna. Sedzia dobrze o tym wiedzial, bo byla dyskusja na sali sadowej o
    kwocie glownej, ktora widniala w pozwie, ale ani slowem nie wspomnial o tym, ze
    w kwocie sumarycznej nie ma zliczonych odsetek.

  • 4. Data: 2004-02-03 11:48:00
    Od: Dan. <l...@p...fm>

    On 3 Feb 2004 01:34:22 +0100, "goliat"
    <g...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >kwocie glownej, ktora widniala w pozwie, ale ani slowem nie wspomnial o tym, ze
    >w kwocie sumarycznej nie ma zliczonych odsetek.

    To w koncu nie rozumiem. Jest tak jak napisalem (czyli zasadzona
    naleznosc zawiera odsetki za okres od dnia wymagalnosci do dnia
    wniesienia pozwu), czy tez zasadzona kwota to tylkjo naleznosc glowna
    a odsetki zasadzono od dnia wniesienia pozwu? Jesli z zadania pozwu
    wynikalo ze powod domaga sie naleznosci podstawowej wraz z odsetkami
    ustawowymi a sad zasadzil ja z odsetkami ale tylko od daty wniesienia
    pozwu i rownoczzesnie nie oddalil powodztwa co do odsetek za okres od
    wymagalnosci roszczenia do dnia wniesienia pozwu, to mamy przyklad
    nierozstrzygniecia srawy co do czesci roszczenia (ani nie zasadza, ani
    nie oddala). W takim przypadku nalezaloby wniesc o uzupelnienie wyroku
    o roztrzygniecie co do odsetek za w/w okres. Zreszta w sprawach ze
    stosunku pracy sad ma obowiazek z urzedu orzec o odsetkach za caly
    okres chociazby powod nie domagal sie ich zasadzenia. Przelicz
    dokladnie te zasadzona kwote i jesli faktycznie to tylko naleznosc
    glowna to wnos o uzupelnienie wyroku na zasadzie art 351 par 1 kpc.
    (termin na zlozenie wniosku to dwa tyg. od ogloszenia wyroku)

    Dan.

  • 5. Data: 2004-02-03 13:23:37
    Od: "goliat" <g...@p...onet.pl>

    Dokladnie sytuacja jest taka. W pozwie jest wyliczona kwota glowna, powiedzmy
    10000 zl. oraz jest zdanie: "wnosze o zasadzenie od tej kwoty odsetek
    ustawowych". "Od tej kwoty" czyli od 10000 zl. Co zrobil sad. Sad zasadzil
    wyplacic czesc kwoty glownej, powiedzmy 5000 zl oraz w orzeczeniu umiescil
    zdanie mniej wiecej tej tresci: "odestki od tej kwoty naliczone od dnia
    zlozenia pozwu". Czy jest szansa wywalczenia odsetek od momentu zadluzenia
    przez zaklad pracy, a nie od momentu zlozenia pozwu?
    Termin na zlozenie wniosku o odpis wyroku wraz z UZASADNIENIEM tylko 7 dni.

  • 6. Data: 2004-02-03 13:26:23
    Od: "goliat" <g...@p...onet.pl>

    I jeszcze jedno. Dowiedzialem sie przed chwila, ze strona pozwana wniosla o
    odpis wyroku wraz z uzasadnieniem, a wiec bedzie sie odwolywac od calosci
    wyroku. Moze w tej sytuacji niczego juz nie powinienem robic?

  • 7. Data: 2004-02-03 15:05:57
    Od: "goliat" <g...@p...onet.pl>

    Serdeczne dzieki za pomoc. Mam zamiar wniesc do sadu nastepujace pismo.

    Powołując się na art.351 KPC niniejszym zgłaszam wniosek o uzupełnienie wyroku
    z dnia ??? polegające na zasądzeniu zsumowanej należności głównej (???zł.) z
    odsetkami za okres od daty wymagalności roszczenia do dnia wniesienia pozwu (???
    zł) (KPC, art.481, &1) oraz zasądzeniu naliczania dalszych odsetek od powyższej
    skapitalizowanej kwoty od dnia wniesienia pozwu (???r.). Równocześnie wnoszę o
    uzupełnienie w/w wyroku o zasądzenie odsetek od odsetek od dnia wniesienia
    pozwu (KPC, art.482, &1).

    Jest to ok?

  • 8. Data: 2004-02-03 15:29:22
    Od: "kizzi" <j...@b...pl>

    > Jest to ok?
    dla mnie ok
    kiz

  • 9. Data: 2004-02-03 16:50:56
    Od: "goliat" <g...@p...onet.pl>

    > dla mnie ok
    > kiz

    Dzieki, poczekam jeszcze co powie Dan. Zastanawiam sie czy nie dopisac do tego
    jeszcze cos takiego: "Jesli z jakichs powodow wyrok nie bedzie mogl byc
    poszerzony w powyzszy sposob, prosze o zasadzenie odsetek od daty wymagalnosci
    do dnia wyplaty"

  • 10. Data: 2004-02-03 23:44:53
    Od: Dan. <l...@p...fm>

    On 3 Feb 2004 16:05:57 +0100, "goliat"
    <g...@p...onet.pl> wrote:

    >Serdeczne dzieki za pomoc. Mam zamiar wniesc do sadu nastepujace pismo.
    >
    >Powołuj?c się na art.351 KPC niniejszym zgłaszam wniosek o uzupełnienie wyroku
    >z dnia ??? polegaj?ce na zas?dzeniu zsumowanej należno?ci głównej (???zł.) z
    >odsetkami za okres od daty wymagalno?ci roszczenia do dnia wniesienia pozwu (???
    >zł) (KPC, art.481, &1) oraz zas?dzeniu naliczania dalszych odsetek od powyższej
    >skapitalizowanej kwoty od dnia wniesienia pozwu (???r.). Równocze?nie wnoszę o
    >uzupełnienie w/w wyroku o zas?dzenie odsetek od odsetek od dnia wniesienia
    >pozwu (KPC, art.482, &1).

    Pierwsza sprawa to napisz dokladnie sentencje wyroku. To bardzo
    istotne przy ocenie tego czy wniosek o uzupeklnienie wyroku jest w
    ogole dopuszczalny. Napisales wyzej ze sad "zasadzil czesc
    naleznosci". Jesli tak bylo, to w kolejnym punkcie wyroku jest
    napewno zdanie "w pozostalej czesci powodztwo oddala" W pozostalej
    czesci oznacza, ze oddala wszystko oprocz tego co zasadzil czyli
    oddala pozostala czesc naleznosci glownej i odsetki za pozostaly
    okres. Wowczas nie mamy juz mozliwosci zadac uzupelnienia wyroku, bo
    nie ma sytuacji w ktorej sad nie orzekl o calosci zadania (orzekl
    zasadzajac przykladowe 5 tys z odsetkami od wniesienia pozwu , oddalil
    w pozostalej - takze w czesci zadania co do odsetek). W takiej syuacji
    pozostaje wniosek o uzasadnienie wyroku i apelacja.

    Co do wniosku to, przy zalozeniu ze sad nic nie oddalil a nie zasadzil
    odsetek za omawiany okres to, powinien on wygladac nastepujaco:

    W imieniu wlasnym wnosze o uzupelnienie wyroku tut. Sadu z dnia ?
    sygn. akt ? o orzeczenie o zadaniu pozwu co do odsetek od zasadzonej
    kwoty 5 tys zl za okres od dnia (tu data wymagalnosci roszczenia) do
    dnia ? (tu data wniesienia pozwu)

    W Twoim wniosku domagasz sie skapitalizowania odsetek za okres od daty
    wymagalnosci roszczenia do daty wniesienia pozwu, doliczenia ich do
    naleznosci glownej i zasadzenia dalszych odsetek. To bledny wniosek bo
    w pozwie tego nie zadales. Zadales jedynie zasadzenia 5 tys (czy 10) z
    odsetkami ustawowymi. Po wydaniu wyroku nie mozna precyzowac juz
    zadania pozwu. Mozna sie jedynie domagac uzupelnienia wyroku o
    orzeczenie o zadaniu ktore objete bylo pozwem a , ktorego sad ani nie
    zasadzil , ani nie oddalil.

    Dan.