    From: i...@p...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odsetki od odestek?
    Date: Fri, 1 Aug 2008 05:39:55 -0700 (PDT)

    On Aug 1, 9:55 am, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > [...]
    >
    > [...]
    >
    > ...nie próbuję nawet wniknąć... :)

    Ale czemu? Przecież jest podany wyżej przepis, od czego naliczane są
    odsetki.
    Pytanie czy podane przeze mnie w tresci postu, a zawarte w liscie,
    wyjasnienie/interpretacja są ze sobą "kompatybilne"?

    >   Pytanie kontrujące: czy karta kredytowa to kredyt *długoterminowy*?

    Wątpię.

    >   IMO trzeba by sprawdzić w regulaminie.

    Nic nie znalazłem coby wskazywało na...
    >   Ale nie wykluczałbym z gory że tak - a wtedy mamy art.482 par.2
    > Kodeksu Cywilnego ("Przepis paragrafu poprzedzajšcego nie dotyczy
    >   pożyczek długoterminowych udzielanych przez instytucje kredytowe").

    copy-paste z pdf'a pobranego ze strony NBP:

    [start paste]

    USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. (tekst ujednolicony)

    17) instytucja kredytowa - podmiot mający swoją siedzibę za granicą
    Rzeczypospolitej Polskiej
    na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
    zwanych dalej "państwami
    członkowskimi", prowadzący we własnym imieniu i na własny rachunek, na
    podstawie
    zezwolenia właściwych władz nadzorczych, działalność polegającą na
    przyjmowaniu
    depozytów lub innych środków powierzonych pod jakimkolwiek tytułem
    zwrotnym i
    udzielaniu kredytów lub na wydawaniu pieniądza elektronicznego,

    [end paste]

    Z tresci regulaminu:
    --------
    "Okreslenia uzyte w Reg Kart Kred Citibank Banku Banku Handlowego SA w
    W-wie

    Par.1 Określenia użyte w Regulaminie oznaczają:

    Bank - Bank Handlowy w Warszawie SA z s i e d z i b ą w
    Warszawie
    -----------------

    Odnosząc tresc Regulaminu do Ustawy, wychodzi na to, że w/w Bank nie
    jest instytucją kredytową

    >   Ale jak rozumiem "na bieżąco" oznacza że zgodnie z regulaminem,
    > czyli przy terminie spłaty dłuższym niż okres rozliczeniowy
    > (powiedzmy okres miesięczny czyli 30..31 dni a spłata do 50 dni)
    > "stare" odsetki w "nowym" okresie odsetkowym są czymś normalnym,
    > i to właśnie o nie idzie, dobrze rozumiem?

    Idzie o to, ze wg. mojego rozumienia Regulaminu Bank nalicza odsetki
    od (salda) transakcji, a z wyjasnien podanych w liscie wynika, że
    nalicza od salda zadłużenia. Smierdzi mi to na kilometr odsetkami od
    odsetek.

    Pozdrawiam,

    Ireneusz