  • 1. Data: 2002-05-20 18:19:30
    Temat: Odpowiedzialność materialna (długie)
    Od: <g...@p...onet.pl>

    Witam i proszę o opinie na temat oświadczenia, które otrzymała do podpisania
    moja żona - nauczycielka. Dotyczy ono odpowiedzialności za klasę wraz z całym
    wyposażeniem. Oświadczenie to jest dla mnie interesujące w przynajnmniej kilku
    miejscach:
    - jest dawane do podpisania na miesiąc przed końcem roku szkolnego,
    - stan inwentarza z 05.12.2001, bez spisu z natury przed podpisaniem
    oświadczenia,
    - w danej klasie mają zajęcia różni nauczyciele, w razie powstania
    jakiejkolwiek szkody odpowiedzialność ponosi osoba która podpisała to
    oświadczenie chyba, że wskaże osobę winną szkody i jej to udowodni.
    Może się mylę, ale mam wrażenie, że dyrekcja szkoły chce w łatwy i szybki
    sposób zabezpieczyć się przed ewentualnymi stratami które powstały od 05.12.01.
    A treść tego oświadczenia jest następująca:
    "1. Przyjmuję na siebie pełną odpowiedzialność materialną za powierzone mi
    mienie zgodnie ze spisem inwentarza z dnia 05 grudnia 2001r oraz za wszelkie
    składniki majątków zakładu, które zostaną mi następnie powierzone z zachowaniem
    właściwego trybu.
    2. Przyjmuję do wiadomości, że z odpowiedzialności, o której mowa w pkt. 1,
    wynikają dla mnie następujące konsekwencje:
    a) obowiązek rozliczenia się z powierzonego mi mienia na każde zasadne żądanie
    pracodawcy,
    b) obowiązek pokrycia wszelkiej szkody, jaka wyniknie dla pracodawcy na skutek
    zaistniałego niedoboru w powierzonych mi składnikach majątkowych wzglądnie na
    skutek zniszczenia lub ich uszkodzenia.
    3. Nie zgłaszam żadnych zastrzeżeń odnośnie do warunków pracy, w których mam
    wykonywać pracę pracownika materialnie odpowiedzialnego oraz zobowiązuję się do
    niezwłocznego powiadomienia zakładu pracy o wszelkich przeszkodach w
    wykonywaniu pracy, które ewentualnie mogą zaistnieć w przyszłości.
    4. Oświadczam, że znane mi są przepisy regulujące zasady wykonywania
    powierzonej mi pracy, a w szczególności art. 114-127 KP i rozporządzenia z dnia
    10 X 1975r. (Dz. U. 1975/35/191 z póżn. zm.) w sprawie warunków
    odpowiedzialności materialnej pracowników za szkodę w powierzonym mieniu.
    5. Zobowiązuję się w razie zaistnienia niedoboru lub innej szkody objętej moją
    odpowiedzialnością do niezwłocznego wpłacenia do pracodawcy równowartości
    wyliczonej szkody."

    Z góry dziękuję za ewentualne komentarze,
    Pozdrawiam,
    Grzesiek

  • 2. Data: 2002-05-20 20:49:47
    Temat: Re: Odpowiedzialność materialna (długie)
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

    Bez względu na to co się podpisało to od takiej odpowiedzialności można się
    uwolnić wykazując, że pracodawca nie zapewnił warunków umożliwiających
    zabezpieczenie powierzonego mienia, tzn. np. jeżeli ktoś ma odpowiadać za
    mienie znajdujące się w jakimś pomieszczeniu to tylko ta osoba winna mieć
    dostęp do tego pomieszczenia, klucz etc.(atr. 124 par. 3 KP) Także nie
    należy się aż tak tym świstkiem przejmować.

    pozdr.
    T.