    From: "Dan" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Odp: Pytanie odnosnie notariusza
    Date: Thu, 7 Jul 2005 13:55:06 +0200

    > Małe ale. W mojej ocenie umowa o jakiej mowa to zwykła darowizna z
    > ustanowieniem nieodpłatnej, dożywotniej służebności mieszkania,
    polegającej
    > na korzystaniu z części domu (lub całego) beż żadnych dodatkowych
    świadczeń,
    > a już na pewno całkowitego dożywotniego utrzymania w myśl art. 908 kc.
    Rzecz
    > w praktyce notarialnej nader częsta i nie mająca nic wspólnego z
    dożywociem.

    Faktycznie moze tak byc jezeli z przejsciem tej nieruchomosci nie wiaza sie
    zadne swiadczenia dozywocia. Zalozylem, moze blednie, ze wspolistnieje tu
    obowiazek dozywotniego utrzymania. Jezeli faktycznie umowa tylko przenosi
    wlasnosc z ustanowieniem sluzebnosci, to do cofniecia tego przejscia mialyby
    zastosowanie przepisy o odwolaniu darowizny. W takim wypadku, konieczne jest
    zlozenie pisemnego oswiadczenia stronie obdarowanej o cofnieciu darowizny i
    notarialne przeniesienie z powrotem tej nieruchomosci. Jezeli obdarowany
    odmowi stawienia sie u notariusza i zlozenia oswiadczenia o przeniesieniu
    nieruchomosci, to pozostaje pozew o wydanie wyroku zastepujacego to
    oswiadczenie. Wtedy sad zbada czy faktycznie zaszly okolicznosci
    uzasadniajace odwolanie darowizny (czyli razaca niewdziecznosc). Tyle tylko
    ze obowiazuje tutaj roczny termin na odwolanie darowizny, ktory swoj bieg
    rozpoczyna od chwili dowiedzenia sie darczyncy o niewdziecznosci
    obdarowanego. Po uplywie tego terminu odwolanie jest bezskuteczne.

    Dan