  • 1. Data: 2004-12-14 10:52:36
    Temat: Ochrona informacji niejawnej w urzędzie
    Od: AdamS <a...@w...pl>

    Witam
    Składałem ostatnio dokumenty w urzędzie miasta o przyznanie dodatku
    mieszkaniowego, i ku mojemu zaskoczeniu na druku deklaracji majątkowej
    widniała klauzala ZASTRZEŻONE. Sam posiadam świadectwo dopuszczenia do
    informacji poufnych i wiem na czym polega praca z dokumentami niejawnymi.
    Szczerze mówiąc wątpie aby pani która przyjmowała ode mnie ten dokument
    miała takie dopuszczenie, albo że ten dokument wogóle został gdzieś
    zarejestrowany itp. (ustawa o ochronie informacji niejawnych), a skoro tak
    to po co ta klauzula. Co sądzicie o tym? Może wypowie sie na ten temat
    jakiś urzędnik?
    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 2. Data: 2004-12-14 15:12:59
    Temat: Re: Ochrona informacji niejawnej w urzędzie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "AdamS" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem ktoś tam na głowę upadł. Z zasady osoba nie może wytworzyć
    dokumentu o wyższej klauzuli, niż ma dopuszczenie. Większość osób
    certyfikatów nie ma. Wiec nie mogą składać wniosków?

  • 3. Data: 2004-12-14 21:40:36
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

> [...]
    > widniała klauzala ZASTRZEŻONE. Sam posiadam świadectwo dopuszczenia do
    > informacji poufnych i wiem na czym polega praca z dokumentami niejawnymi.

    No to sam dobrze wiesz, że samo umieszczenie takiego napisu nie wywołuje
    żadnych skutków ;)
    Ja mam w szufladzie (prywatnej) stempelek "POUFNE" (czerwony) i czasami cos
    sobie nim stempluję ;))) naprawdę robi to piorunujące wrażenie :)))
    nn

    ---

  • 4. Data: 2004-12-14 21:44:57
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    > Użytkownik "AdamS" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Większość osób
    > certyfikatów nie ma. Wiec nie mogą składać wniosków?

    No właśnie, ankieta personalna w sprawie dopuszczenia do informacji
    niejawnych ma klauzulę "poufne po wypełnieniu" (czy coś podobnego), to czy
    jak ją wypełnię, to uzyskam bezprawny dostęp do informacji niejawnej?
    ;)
    nn

    ---

  • 5. Data: 2004-12-14 22:26:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie, ankieta personalna w sprawie dopuszczenia do informacji
    > niejawnych ma klauzulę "poufne po wypełnieniu" (czy coś podobnego), to czy
    > jak ją wypełnię, to uzyskam bezprawny dostęp do informacji niejawnej?

    A wiesz, ze ciekawą rzecz zauważyłeś? Nigdy się nad tym paradoksem nie
    zastanawiałem. Sprawę normuje art. 21 ustawy o ochronie informacji
    niejawnych. Klauzulę tajności przyznaje osoba, która jest upoważniona do
    podpisania dokumentu lub oznaczenia innego niż dokument materiału.
    Uprawnienie do przyznawania, obniżania i znoszenia klauzuli tajności
    przysługuje wyłącznie w zakresie posiadanego prawa dostępu do informacji
    niejawnych. Wniosek podpisuje sam zainteresowany, więc takiej klauzuli
    nałożyć nie może. Pełnomocnik również nie może nałożyć, bo nie jest twórcą
    dokumentu.

    Zresztą podobnie będzie w przykładzie stanowiącym początek dyskusji.
    Urzędnik nie jest uprawniony do nałożenia tej klauzuli, bo nie jest twórcą
    dokumentu. Z tym, że poza "służbami", to te klauzule nadal się używa dość
    dowolnie. Nie tak dawno kuratoria rozsyłały tematy prac na olimpiady do
    szkół. Nie wiem jak w kuratorium, ale w szkołach podstawowych na pewno nikt
    żadnego certyfikatu nie ma. Ba, nawet kancelarii tajnej nie ma. Ale
    nauczyciele odbierali te koperty z napisem "POUFNE" za pokwitowaniem i
    później zanosili do szkól macierzystych.

  • 6. Data: 2004-12-15 08:04:24
    Od: AdamS <a...@w...pl>

    > No to sam dobrze wiesz, że samo umieszczenie takiego napisu nie wywołuje
    > żadnych skutków ;)
    Akurat tam gdzie pracuję umieszczenie takiego napisu ponosi za sobą pewne
    konsekwencje wynikające z ustawy o ochronie informacji i nikt nie umieszcza
    takich napisów dla zabawy, czy dla zwiększenia atrakcyjności dokumentu.

    > Ja mam w szufladzie (prywatnej) stempelek "POUFNE" (czerwony) i czasami cos
    > sobie nim stempluję ;))) naprawdę robi to piorunujące wrażenie :)))
    W prywatnych szufladach mamy różne dziwne rzeczy ;) w służbowych czasami
    też :), to nie znaczy że mamy ich używać bezmyślnie w codziennej pracy.

    --
    AdamS

  • 7. Data: 2004-12-15 11:33:32
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    AdamS napisał(a):

> [...]
    > takich napisów dla zabawy, czy dla zwiększenia atrakcyjności dokumentu.

    Pod warunkiem, że napis został umieszczony zgodnie z procedurą przez
    uprawnioną osobę, a jeżeli tak to najpewniej nie poniewiera się po
    biurze, tylko leży w tajnej kancelarii ;)
    ... nnno nie wiem czy możemy o tym pisać ;)))
    nn