  • 1. Data: 2012-02-05 18:08:42
    Temat: Obowiązki policji
    Od: Wojciech Malinowski <v...@w...pl>

    Witam,

    Czy ktoś mógłby mnie naprowadzić na przepisy dotyczące pracy policji?

    Czy policjanci mają trochę obowiązków podobnych do urzędników objętych
    kodeksem postępowania administracyjnego?

    Chciałem zgłosić dzisiaj oszustwo i zostałem odprawiony z komisariatu po
    ustnym pouczeniu, że policjant nie uważa, żeby sprawa była oszustwem,
    gdyż dotyczy zakupów (a więc na pewno to sprawa cywilna).

    Abstrahując od tego czy rzeczywiście to sprawa cywilna, czy nie, to
    dziwi mnie, że:
    - mimo zdecydowanej prośby wydania mi jakiejkolwiek decyzji pisemnej o
    odmowie przyjęcia zgłoszenia dostałem tylko ustne pouczenie (żebym
    poszedł sobie do organizacji konsumenckiej)
    - po tym jak poprosiłem o kopię notatki służbowej (z moim nazwiskiem i
    adresem), zostałem poinformowany, że to tylko "luźna notatka" i nic nie
    dostanę

    Czy ktoś mógłby mnie naprowadzić na przepisy dotyczące obowiązków
    policji (jeśli mają jakiekolwiek obowiązki), czy też uprawnień obywatela
    w kontaktach z policją?

    Sprawa samego oszustwa (lub jego braku) mniej mnie interesuje. Chciałbym
    po prostu wiedzieć jak mam się zachowywać następnym razem gdybym kiedyś
    nieopatrznie przekroczył drzwi komisariatu.

    Pozdrawiam,
    Wojciech Malinowski

  • 2. Data: 2012-02-05 19:35:32
    Temat: Re: Obowiązki policji
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 05-02-2012 19:08, Wojciech Malinowski pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś mógłby mnie naprowadzić na przepisy dotyczące pracy policji?

    Ustawa o Policji

    http://isap.sejm.gov.pl

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2012-02-05 20:09:30
    Od: Wojciech Malinowski <v...@w...pl>

    On 05/02/12 20:35, .B:artek. wrote:

    > Ustawa o Policji
    >
    > http://isap.sejm.gov.pl

    Dzięki za link, ale zapomniałem napisać, że ustawę o Policji
    przeczytałem jako pierwszą. Jest to jednak ustawa zawierająca przepisy o
    pracy *w* Policji (taki kodeks pracy policjanta).

    Mnie natomiast interesuje, czy policjant ma jakiekolwiek obowiązki
    względem obywatela. W w/w ustawie znalazłem tylko obowiązek wymeldowania
    się oraz odpowiedzialność za niewykonanie rozkazu. Wyczytałem też, że
    istnieje Święto Policji (sic!) oraz na jakich zasadach milicjanci stali
    się policjantami.

    Czy rzeczywiście jedyne obowiązki policjanta to obowiązki względem
    przełożonych oraz niektórych organów państwowych?

    PS. Jeśli jednak coś przeoczyłem (nietrudne to w tak pasjonującej
    ustawie) to wskaż proszę artykuł.

    Pozdrawiam,
    Wojciech Malinowski

  • 4. Data: 2012-02-05 20:38:59
    Od: grzech <g...@g...pl>

> [...]
    > przełożonych oraz niektórych organów państwowych?
    >
    > PS. Jeśli jednak coś przeoczyłem (nietrudne to w tak pasjonującej

    W twoim przypadku będą obowiązywać raczej przepisy Kodeksu postępowania
    karnego i tam szukaj odpowiedzi.

  • 5. Data: 2012-02-05 21:03:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-02-05 21:09, Wojciech Malinowski pisze:

> [...]
    > przełożonych oraz niektórych organów państwowych?
    >
    > PS. Jeśli jednak coś przeoczyłem (nietrudne to w tak pasjonującej

    Wyślij doniesienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do
    prokuratury, wówczas policja się nie wywinie z przesłuchania Cię.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2012-02-05 21:45:40
    Od: grzech <g...@g...pl>

    > Wyślij doniesienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do
    > prokuratury, wówczas policja się nie wywinie z przesłuchania Cię.

    Albo sama odpowie, że nie widzi w tym przestępstwa ;-)

  • 7. Data: 2012-02-05 22:07:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-02-05 22:45, grzech pisze:

    > Albo sama odpowie, że nie widzi w tym przestępstwa ;-)

    Bez przesłuchania nie odpowie.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2012-02-05 22:21:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

    > Ustawa o Policji
    Akurat na omawianyt tu temat, to w ustawie o Policji niewiele napisano

    > http://isap.sejm.gov.pl

    I tak dobrze, ze nie podałeś jako źródła Konstytucji :-)

  • 9. Data: 2012-02-05 22:29:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wojciech Malinowski" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy ktoś mógłby mnie naprowadzić na przepisy dotyczące obowiązków policji
    > (jeśli mają jakiekolwiek obowiązki), czy też uprawnień obywatela w
    > kontaktach z policją?

    Z bólem serca, ale sensu ściemniać nie ma i aż dziwię sie, ze jeszcze ktoś
    nie podał: art. 305§1 kpk. Zawiadomienie przyjąć trzeba. Ewentualnie można
    wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania (po przyjęciu
    zawiadomienia), na które pokrzywdzonemu (niekoniecznie musi nim być
    zawiadamiający) przysługuje zażalenie. Pouczenie miało sens, o ile osoba,
    która przyszła z zamiarem złożenia zawiadomienia uznałaby rację policjanta.
    Czasem coś, co wydaje się komuś przestępstwem nim nie jest i jeśli uda się
    przekonać o tym interesanta, to szkoda czasu wszystkich na pisanie głupich
    papierów. Ale jeśli ten pomimo pouczenia stwierdza, ze chce złożyć
    zawiadomienie, to niestety nie ma co ściemniać.

  • 10. Data: 2012-02-05 22:31:49
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2012-02-05 23:07, Liwiusz pisze:

    > Bez przesłuchania nie odpowie.

    Co dokładnie na to samo wyjdzie bo policja też będzie musiała
    przesłuchać jeśli do niej wpłynie pismo..