  • 1. Data: 2002-04-27 03:16:39
    Temat: Obowiązek sprzedaży (długie)
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów,

    Mam prośbę o wyjaśnienie wątpliwości, które nasunęły mi się po lekturze grupy
    pl.biznes.banki, a mianowicie obowiązku sprzedaży towaru lub usługi.

    Załóżmy następującą sytuację:

    Punkt handlowy wystawia dany towar (usługę) do sprzedaży. Punkt ów ma podpisaną
    umowę z centrum autoryzacyjnym, które obsługuje transakcje dokonane kartami
    płatniczymi. Umowa z CA nakłada na sprzedawcę obowiązek honorowania kart
    określonych systemów. Sprzedawca informuje publicznie, że honoruje określone
    karty poprzez umieszczenie informacji przy wejściu/przy kasie.

    Klient przychodzi do sklepu, chce nabyć określony produkt i zapłacić za niego
    kartą płatniczą. Sklep odmawia dokonania transakcji, tłumacząc się czymkolwiek
    (bo nie chce ponieść kosztów obsługi tej transakcji).

    Wątpliwości:

    1. Czy sprzedawca MA OBOWIĄZEK sprzedaży towaru/usługi?
    Oczywiście potencjalny nabywca akceptuje wszystkie warunki, tzn. cenę, formę
    płatności, termin, miejsce, sposób odbioru...itp.

    2. Czy w związku z odmową sprzedaży towaru/usługi można wyciągnąć wobec
    sprzedawcy konsekwencje prawne? Jeżeli tak, to jakie i na jakiej podstawie?

    Wybaczcie lamerstwo, ale ja rozumiem to w ten sposób:
    Jeżeli sprzedawca odmawia przyjęcia płatności kartą, nie jest to naruszenie
    prawa, lecz warunków umowy między merczantem a CA. Natomiast patrząc z punktu
    widzenia klienta, sprzedawca nie wypełnił warunków oferty złożonej publicznie,
    a więc IMHO naruszył prawo...
    Gdyby sprzedawca obowiązku sprzedaży nie miał, mógłby np. odmówić sprzedaży "bo
    pana garnitur mi się nie podoba".
    Czy i jaki akt prawny to precyzuje ??

    Proszę o komentarze!

    pozdrawiam
    maksymilian

  • 2. Data: 2002-04-27 11:34:06
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży (długie)
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl>
    > Gdyby sprzedawca obowiązku sprzedaży nie miał, mógłby np. odmówić sprzedaży
    "bo
    > pana garnitur mi się nie podoba".
    > Czy i jaki akt prawny to precyzuje ??

    chyba sa na to jakies paragrafy i byly na tej liscie kiedys cytowane, ale idac
    tym samym tropem mam pytanie dodatkowe:
    A jakby wlasciciel sklepu zrobil ci zdjecie i powiesil przy wejsciu w
    gablocie zatytułowanej "tych klientów nie obslugujemy" to:
    - jako uprzedzony o tym fakcie przed zrobieniem zakupów (tak jak cena na polce i
    naklejka VISA na drzwiach) nie masz prawa protestowac i nic nie kupisz
    - oskarzylbyc wlasciela o dyskryminacje, naruszenie prywatnosci, oszczerstwo i
    straty moralne.
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-04-27 20:34:21
    Od: <m...@p...onet.pl>

    >   A jakby wlasciciel sklepu zrobil ci zdjecie i powiesil przy wejsciu w
    > gablocie zatytułowanej "tych klientów nie obslugujemy"

    "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz" ?? :-)))

    > - jako uprzedzony o tym fakcie przed zrobieniem zakupów (tak jak cena na
    > polce i
    > naklejka VISA na drzwiach) nie masz prawa protestowac i nic nie kupisz

    Oho... Wtedy na pewno nic nie kupię :-)) A poważnie to IMO jemu tego zrobić nie
    wolno.

    > - oskarzylbyc wlasciela o dyskryminacje, naruszenie prywatnosci, oszczerstwo i
    > straty moralne.

    Z pewnością. I na to chyba łatwiej znalazłby się "paragraf" niż na odmowę
    sprzedaży.

    pozdrawiam
    maksymilian