  • 1. Data: 2007-11-09 07:22:07
    Temat: Obowiązek przyjmowania opakowań zwrotnych
    Od: "Lord_Hunter" <l...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie mam takie nurtujace pytanko
    jak wyglada to od kwesti prawnej .........

    Chodzi oczywiscie przyjmowanie butelek w sklepie

    Zakładamy sytuacje gdzie klient przychodzi do sklepu z pelna reklamowka
    butelek nie posaidajac paragonow na to ze je w tym sklepie nabyl stara
    sie uswiadomic ze wg prawa kazdy sklep ma obowiazek przyjecia butelek
    pytanie czy to prawda?

    i dalej

    jesli to prawda to co mowi prawo w takiej sytuacji kiedy sprzedawczyni
    wyjasnia klientowi to ze owszem moze przyjac butelki ale nie wyplaci
    mu za nie kaucji tylko odliczy kwote od zrobionych zakupow (o ile bedzie
    takowe robil)
    czyli chodzi o to ze kaucja ma byc wyplacana w formie towaru

    czy istnieje taka mozliwosc?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-11-09 07:55:12
    Temat: Re: Obowiązek przyjmowania opakowań zwrotnych
    Od: "Grzesiex" <x...@x...pl>

    > jak wyglada to od kwesti prawnej .........
    >
    > Chodzi oczywiscie przyjmowanie butelek w sklepie

    USTAWA z dnia 11 maja 2001r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
    Art. 14.
    Jednostki handlu detalicznego są obowiązane do przyjmowania zwracanych i na

    wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach,

    które znajdują się w ich ofercie handlowej

    Art. 27.

    Kto, zarządzając jednostką handlu detalicznego, nie przyjmuje zwracanych i na wymianę
    opakowań
    wielokrotnego użytku po produktach będących w ofercie handlowej w tej jednostce,

    podlega karze grzywny.

  • 3. Data: 2007-11-09 08:27:24
    Od: "Lord_Hunter" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzesiex" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    > USTAWA z dnia 11 maja 2001r. o opakowaniach i odpadach
    > opakowaniowych................

    Owszem to rozumiem dobrze ale czy ustawa przewiduje ze naleze za owe
    opakowania zapłacic ?
    czy mozna normalnie przyjac je do rozliczenia ale tylko pod warunkiem ze
    zdajacy nabyl je
    w tym sklepie i pod warunkiem tego ze w zamian np zrobi zakupy?

  • 4. Data: 2007-11-09 08:31:30
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Lord_Hunter pisze:

    > Owszem to rozumiem dobrze ale czy ustawa przewiduje ze naleze za owe
    > opakowania zapłacic ?

    jeśli jak je brałeś płaciłeś to czemu miałbyś oddawać za darmo?

    > czy mozna normalnie przyjac je do rozliczenia ale tylko pod warunkiem ze
    > zdajacy nabyl je
    > w tym sklepie i pod warunkiem tego ze w zamian np zrobi zakupy?

    można przyjmować za darmo gdy się za nie nie brało pieniędzy.

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 5. Data: 2007-11-09 08:31:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Lord_Hunter pisze:

> [...]
    > zdajacy nabyl je
    > w tym sklepie i pod warunkiem tego ze w zamian np zrobi zakupy?

    Ustawa nie nakłada obowiązku zapłaty kaucji. Kaucję można odzyskać,
    jeśli wykaże się, że opakowania kupiło się w tym konkretnym sklepie (np.
    poprzez pargon).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2007-11-09 08:56:28
    Od: "Lord_Hunter" <l...@p...onet.pl>

    > Ustawa nie nakłada obowiązku zapłaty kaucji. Kaucję można odzyskać,
    > jeśli wykaże się, że opakowania kupiło się w tym konkretnym sklepie (np.
    > poprzez pargon).

    i wlasnie do tego daze poniewaz w znajomym sklepie byla taka sytuacja
    ostatnio
    oroz klient oskarzyl sprzedawce o to ze niechce przyjac opakowan zwrotnych
    sprzedawca tlumaczyl sie tym ze niema dowodu na to iz owe opakowania
    zostaly nabyte w tym sklepie

  • 7. Data: 2007-11-09 09:58:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lord_Hunter" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zwrotnych
    > sprzedawca tlumaczyl sie tym ze niema dowodu na to iz owe opakowania

    Taki stan rzeczy wynika z dwóch przesłanek. po pierwsze zapłacona przez
    klienta kaucja stanowi dochód sklepu (jest w kasie fiskalnej ujęta tak).
    Sklep musi mieć podstawę do odliczenia jej z dochodu, a do tego jest mu
    potrzebny paragon. Po drugie nie ma cen urzędowych na opakowania. W
    konsekwencji tego co bardziej przedsiębiorczy zaczęli by kupować napoje
    tam, gdzie kaucja jest niższa i zwracać tam, gdzie wyższa.

  • 8. Data: 2007-11-09 10:02:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > konsekwencji tego co bardziej przedsiębiorczy zaczęli by kupować napoje
    > tam, gdzie kaucja jest niższa i zwracać tam, gdzie wyższa.

    IMHO paragon dla sklepu nie jest konieczny do zwrotu kaucji. Myślę,
    że problemem jest to, że w pewnym momencie ilość butelek w sklepie
    byłaby o wiele większa, a ich zwrot do hurtownika - jak wynika z moich
    doświadczeń w handlu - też nie jest prostą sprawą, obowiązuje bowiem ta
    sama zasada (1 pełna za 1 pustą - hurtownika też nie zmusisz do
    skupowania nadliczbowych pustych opakowań).

  • 9. Data: 2007-11-09 10:27:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Nov 2007, Liwiusz wrote:

    > IMHO paragon dla sklepu nie jest konieczny do zwrotu kaucji.

    Stan jest taki, że zwrot (czegokolwiek) "nabitego na paragon" wymaga
    "udowodnienia". USowi trzeba udowodnić.
    Kilka tez tu:
    http://www.vat.pl/reklamacje_i_zwroty_w_kasie_fiskal
    nej_komentarz_vat_interpretacje_2398.php
    Polecam uwadze: "Żaden sprzedawca nie przyjmie bowiem zwrotu lub
    reklamacji, jeżeli nie będzie miał pewnoœci, że towar nabyto właœnie
    u niego".
    I mowa wyłącznie o względach podatkowych.

    A osobna sprawa, to konieczność zwrotu opłaty: przecież ta opłata jest
    UMOWNA, jak zauważono, więc nic nie stoi na przeszkodzie, zeby ów
    zwrot był WARUNKOWY.
    Klient dostanie zwrot kaucji, POD WARUNKIEM że zwróci paragon.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-11-09 10:31:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Nov 2007, Johnson wrote:

    > jeśli jak je brałeś płaciłeś to czemu miałbyś oddawać za darmo?

    To jest pytanie na inny temat.
    Ustawa takiego obowiązku nie nakłada.
    A umówić się, pod jakim warunkiem sprzedawca przyjmuje zwrot, przecież
    mogą. To, że sprzedawca chce sobie zapewnić bezkonfliktowe zapewnienie
    na wypadek kontroli podatkowej tudzież ograniczyć "nie swoje" zwroty
    wydaje się być naturalne.
    Ale można poszukać innego sprzedawcy ;)

    > można przyjmować za darmo gdy się za nie nie brało pieniędzy.

    A co, darowizny zniknąłeś, ze nie wolno przyjmować za darmo? :O

    pzdr, Gotfryd