  • 1. Data: 2012-09-12 21:43:36
    Temat: Obowiązek alimentacyjny dziadków
    Od: medea <x...@p...fm>

    Dziadkowie mają podobno obowiązek alimentacyjny wobec swoich wnuków, np.
    w sytuacji gdy ojciec dzieci (syn owych dziadków) nie płaci alimentów i
    jest nieosiągalny. Pytanie tylko - jak to wygląda w praktyce, jak sądy
    do tego podchodzą? Czy dziadek żyjący ze skromnej emerytury może zostać
    obciążony alimentami?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2012-09-12 22:59:42
    Temat: Re: Obowiązek alimentacyjny dziadków
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    medea wrote:
> [...]
    > jest nieosiągalny. Pytanie tylko - jak to wygląda w praktyce, jak sądy
    > do tego podchodzą? Czy dziadek żyjący ze skromnej emerytury może zostać

    może. W praktyce wyglada tak, ze jak sie do sądu wystąpi to w zasadzie
    sąd nie ma innej możlwosci jak alimenty zasądzic.
    Ani o skali, ani o wyjatkach wiele nie wiem.

  • 3. Data: 2012-09-13 11:58:24
    Od: medea <x...@p...fm>

    W dniu 2012-09-12 22:59, witek pisze:

    > może. W praktyce wyglada tak, ze jak sie do sądu wystąpi to w zasadzie
    > sąd nie ma innej możlwosci jak alimenty zasądzic.
    > Ani o skali, ani o wyjatkach wiele nie wiem.

    Dzięki! Aczkolwiek brzmi to nieco kuriozalnie. Rozumiałabym, gdyby
    sytuacja materialna dziadków była bardzo dobra, ale pociągać do
    alimentów emeryta?
    Czy inni członkowie rodziny, np. brat albo siostra, też są obarczeni
    odpowiedzialnością za ewentualną niewydolność alimentacyjną brata (ojca
    dzieci)?

    Ewa

  • 4. Data: 2012-09-13 16:51:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    medea wrote:

    > Dzięki! Aczkolwiek brzmi to nieco kuriozalnie. Rozumiałabym, gdyby
    > sytuacja materialna dziadków była bardzo dobra, ale pociągać do
    > alimentów emeryta?

    takie prawo
    po za tym skoro sytuacja finansowa jest kiepska to to tez jest arguemnt
    przynajmniej na obnizenie tych alimentow. gadac z papuga.

    > Czy inni członkowie rodziny, np. brat albo siostra, też są obarczeni
    > odpowiedzialnością za ewentualną niewydolność alimentacyjną brata (ojca
    > dzieci)?

    a zajrzyj do KRIO. Zdaje sie, ze nie.

  • 5. Data: 2012-09-13 23:52:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Sep 2012, witek wrote:

    > a zajrzyj do KRIO. Zdaje sie, ze nie.

    Rzut oka do KRiO wskazuje że "nie wprost", ale mogłoby się dać.
    Konstrukcja wyglądałaby tak:
    - brat albo siostra nie są w stanie płacić alimentów
    - więc to oni są w niedostatku
    - i to na ich rzecz można zasądzić alimenty, które pokrywają alimenty

    Oczywiscie po wyczerpaniu "prostych" możliwości.

    Zajrzawszy guglem wyłuskałem przykładowo:
    http://forumprawne.org/prawo-rodzinne-opiekuncze/299
    517-alimenty-na-bratanka.html
    ...i wydaje się, że coś w tym stylu opisują.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-09-13 23:56:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > - brat albo siostra nie są w stanie płacić alimentów
    > - więc to oni są w niedostatku

    o nie nie

    jak sa w niedostatku to nie sa w stanie płacić alimentów

    ale jak nie są w stanie płacić alimentów to nie znaczy, że są w niedostatku.

  • 7. Data: 2012-09-14 13:21:05
    Od: medea <x...@p...fm>

    > Zajrzawszy guglem wyłuskałem przykładowo:
    > http://forumprawne.org/prawo-rodzinne-opiekuncze/299
    517-alimenty-na-bratanka.html

    > ...i wydaje się, że coś w tym stylu opisują.

    Z zacytowanego w tym wątku artykułu wynika jasno, że jednak może pozwać
    rodzeństwo.
    Pytanie tylko, czy uchylający się wszelkimi sposobami od płacenia
    alimentów brat zostanie uznany za niezdolnego do płacenia lub te
    okoliczności za "szczególne trudności". Pewnie tak, bo tak chyba sądowi
    najłatwiej sprawę załatwić. ;->

    Ewa

  • 8. Data: 2012-09-14 13:22:22
    Od: medea <x...@p...fm>

    W dniu 2012-09-13 16:51, witek pisze:

    > takie prawo
    > po za tym skoro sytuacja finansowa jest kiepska to to tez jest
    > arguemnt przynajmniej na obnizenie tych alimentow. gadac z papuga.

    Na szczęście jeszcze nie ma o czym z ewentualnym papugą gadać.

    Ewa