  • 1. Data: 2011-05-29 20:15:58
    Temat: Oble -- sprawa sądu nad zbrodniarzami typu Osama bin Laden
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Ponoć zabicie OBLa było nietaktem -- jeśli na nie spojrzeć
    od strony prawnej. Czy zatem zabicie jakiegokolwiek żołnierza
    niemieckiego w czasie kampanii wrześniowej w 1939 roku przez
    jakiegokolwiek żołnierza polskiego nie było naruszeniem prawa?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2011-05-29 20:54:49
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Czy zatem zabicie jakiegokolwiek żołnierza
    > niemieckiego w czasie kampanii wrześniowej w 1939 roku przez
    > jakiegokolwiek żołnierza polskiego nie było naruszeniem prawa?

    Niekiedy tak. Np. jak się poddawał. To było naruszenie konwencji haskiej
    z 1923 roku.

    A poza tym OBL nie był żołnierzem.
    Jakby członkowie al kaidy byli traktowanie jak żołnierze to nie mogłoby
    być Guantanamo. USA traktuje ich nie jak jeńców wojennych.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 3. Data: 2011-05-29 21:27:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Johnson" irubqi$lrc$...@i...gazeta.pl

    > Niekiedy tak. Np. jak się poddawał. To było naruszenie konwencji haskiej z 1923
    roku.

    Gdy poddawał się -- byłoby. Ale gdy nie poddawał się?
    Można było do niego strzelać bez sądzenia go?
    Rozumiem, że można było.

    > A poza tym OBL nie był żołnierzem.

    A Hitler był żołnierzem w czasie II wojny światowej?
    Albo Stalin czy Mussolini?

    > Jakby członkowie al kaidy byli traktowanie jak żołnierze to nie mogłoby być
    Guantanamo. USA traktuje ich nie jak jeńców wojennych.

    Zbrodniarzy wojennych zwykle traktuje się inaczej niż zwykłych żołnierzy.
    (a jak jest w Guantanamo -- nie wiem)

    Co do zabijania bez stawiania przed sądem -- amerykańskie westerny są
    tego pełne. List gończy z treścią jakaś taką: ,,wanted dead or alive''.
    Nie wiem, na jakiej podstawie można było wystawiać takie listy, ale
    chyba nie naruszały one tamtejszego prawa. Być może delikwenta sądzono
    wcześniej, być może sądzono zaocznie?...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 4. Data: 2011-05-29 21:37:52
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > A Hitler był żołnierzem w czasie II wojny światowej?
    > Albo Stalin czy Mussolini?

    Twoje pytania są bezsensowne.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 5. Data: 2011-05-29 22:09:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/29/2011 4:27 PM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > chyba nie naruszały one tamtejszego prawa. Być może delikwenta sądzono
    > wcześniej, być może sądzono zaocznie?...

    Prawo amerykanskie działa na podstawie precedensu.
    Jeśli ktoś (sędzia) coś raz postanowił to inni się na tym wzorowali i to
    stanowiło prawo.
    Ktoś kiedyś postanowił, że za kradzież koni wisi sie na stryczku i takie
    wyroki zaczęto serwować.
    Któryś następny postanowił orzecz pod nieobecność oskarżonego i ogłosić,
    że każdy może wykonać wyrok. I tak powstało kolejne prawo, które się
    przyjęło. Coś jak ewolucja.

    Żeby to zrozumieć musisz sobie wyobrazić przestrzenie na których to
    wszystko się odbywało. Wiekszość "praworządności" powstawała sama z
    siebie na tych odległych bezludnych terenach, wg uznania ludzi którzy
    tam mieszkali i sami dla siebie prawo ustanawiali.

  • 6. Data: 2011-05-29 22:38:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Johnson" irueb9$p6$...@i...gazeta.pl

    > Twoje pytania są bezsensowne.

    Raczej -- niewygodne. Czy zabicie Hitlera, Stalina lub Mussoliniego
    przez stosownie nieprzyjacielski oddział wojskowy bez sądu w czasie
    jakiejś operacji wojennej byłoby zbrodnią? Toż nikt OBLa nie skrępował,
    nie zawiózł (jak to chyba sugerujesz) żywego do bazy amerykańskiej
    i nie ukatrupił spętanego, ale OBL został zabity bez ceregieli
    w czasie akcji zbrojnej. Bez sądu i bez uprzejmości -- aby
    żołnierze amerykańscy nie ucierpieli.

    OBL (wbrew Twoim sugestiom) nie poddał się, nie prosił o wzięcie do
    niewoli. Zginął w czasie walki -- w wyniku walki. A że żołnierze
    amerykańscy mieli za zadanie zabicie go, nie zaś zabicie siebie...

    W moich oczach Obama by stracił szacunek, gdyby wysłał swoich
    żołnierzy na śmierć. Zadaniem żołnierza jest obrona cywilów,
    a nie bezmyślne umieranie. To, że bronią cywilów ze szczególnym
    narażeniem własnego życia -- to już inna sprawa. I policjant
    naraża się mocniej niż przeciętny człowiek, i strażak gaszący
    pożar, i ratownik górski czy wodny... Kiedyś także księża mogli
    narażać własne życie -- gdy byli proszeni o ostatnią posługę
    do kogoś umierającego (przykładowo) na tyfus... Takie zawody.
    Dlatego też te zawody cieszyły się szacunkiem i były mocno
    gratyfikowane.

    BTW -- jestem przeciwnikiem odbierania przywilejów policjantom
    czy służbom mundurowym. Na przykład nie podoba się mi wydłużanie
    czasu pracy policjanta, po której może on otrzymywać emeryturę
    czy inne świadczenia. Zawód nadmiarowo niebezpieczny musi mieć
    swoją szczególną nagrodę. Tą nagrodą nie może być tylko wysoka
    pensja. Niby policjant może liczyć na nagrodę w niebie -- ale
    co wówczas, gdy Stwórca nie okaże mu swojej łaski? :) A nie okaże,
    bo uzna, że na ziemi też trzeba mieć czas na radość -- nie tylko
    na pracę, choćby i najbardziej potrzebną, choćby i najbardziej
    zaszczytną... A kiedy policjant ma mieć czas na radość, gdy
    pracując zawodowo, stale ociera się o świat przestępczy?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2011-05-29 22:48:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "witek" irugd1$iis$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > i to stanowiło prawo. Ktoś kiedyś postanowił, że za kradzież koni
    > wisi sie na stryczku i takie wyroki zaczęto serwować.

    OK. Wyrok. Więc i jakiś sąd. OBLa też sądzono?
    Moim zdaniem tak, choć OBL nie zaszczycił swą
    obecnością sędziów czy sądów świata, który rujnował. :)

    Nie zaszczycił, ale o prowadzonych dochodzeniach i o sądzeniu
    wiedział doskonale. Co więcej -- mógł uczestniczyć w tych
    dochodzeniach bez narażania siebie na skutki procesu, gdyby
    ów proces okazał się niegodziwym, niesprawiedliwym, krzywdzącym...
    Jest już radio, TV, internet, są telefony... Od dawna jest poczta...
    Można postawić pełnomocnika...

> [...]

    > sama z siebie na tych odległych bezludnych terenach, wg uznania ludzi
    > którzy tam mieszkali i sami dla siebie prawo ustanawiali.

    A jak zwykle bywa w państwach demokratycznie rządzonych? Nie tak?
    Czy może zwykle ludzie uznają jakieś prawo narzucone im z zewnątrz?
    IMO każde prawo ludzkie tak powstaje. Ludzie gadają (parlamentują?)
    i ustanawiają jakieś prawo, które następnie wcielają w życie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2011-05-29 23:59:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/29/2011 5:38 PM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > zaszczytną... A kiedy policjant ma mieć czas na radość, gdy
    > pracując zawodowo, stale ociera się o świat przestępczy?

    przyjrzyj się sportowcom.

    oni tez nie są w stanie brać udział w zawodach do 65 roku zycia.
    Koncza karierę sportowca, ale w zawodzie pozostają dalej. Robią po
    prostu coś innego. Albo mają własny biznes okołosportowy, albo zostają
    trenerami, albo robią coś innego.

    Dlaczego 45-letniego policjanta trzeba odsyłać na emeryturę zamiast dać
    mu coś innego do roboty. Braków w policji jest sporo i robota dla nich
    by się znalazła.

  • 9. Data: 2011-05-30 00:22:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "witek" irumqp$iis$...@i...gazeta.pl

    > przyjrzyj się sportowcom.

    > oni tez nie są w stanie brać udział w zawodach do 65 roku zycia.

    Nie są. :)

    > Koncza karierę sportowca, ale w zawodzie pozostają dalej. Robią po prostu coś
    innego. Albo mają własny biznes okołosportowy, albo
    > zostają trenerami, albo robią coś innego.

    Ale ten biznes nie jest pracą z przestępcami. :)
    To biznes przyjemny.

    Niby nie każdy policjant musi cały czas ocierać się
    o świat przestępczy, ale zwykle ociera się. Nich
    przynajmniej na emeryturze ma spokój. I tę emeryturę
    niech ma tak wcześnie, aby zdążył nacieszyć się życiem
    na tym świecie. :) Jak z tego skorzysta -- jego sprawa.
    Jeden zwiedzi świat, inny zostanie ochroniarzem lub
    zostanie policjantem dłużej...

    > Dlaczego 45-letniego policjanta trzeba odsyłać na emeryturę zamiast dać mu coś
    innego do roboty. Braków w policji jest sporo i
    > robota dla nich by się znalazła.

    Dlatego, że to człowiek, nie maszyna czy inny przedmiot.
    Ponadto praca jest stworzona dla człowieka a nie człowiek dla pracy.
    Braki w policji szybko by skończyły się, gdyby praca ta była lepiej gratyfikowana. :)
    Zabieranie przywilejów policjantom jedynie powiększy te braki. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2011-05-30 00:26:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/29/2011 7:22 PM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "witek" irumqp$iis$...@i...gazeta.pl

    > Nie są. :)

    > Ale ten biznes nie jest pracą z przestępcami. :)
    > To biznes przyjemny.

    Pracy dla policjantów "bez przestępców" też jest od cholery.
    W drogówce na przykład.

    > Niby nie każdy policjant musi cały czas ocierać się
    > o świat przestępczy, ale zwykle ociera się.

    Dlatego powinien istniejć program zmiany biurka, a nie program odprawy
    na Kanary.

    > Nich
    > przynajmniej na emeryturze ma spokój.
    Nie mam nic przeciwko. Jak bedzie miał 65 lat to bedzie na emeryturze.
    Do tego czasu może spokojnie papierki przerzucać lub lizakiem kręcić.

> [...]
    > Jeden zwiedzi świat, inny zostanie ochroniarzem lub
    > zostanie policjantem dłużej...

    > Dlatego, że to człowiek, nie maszyna czy inny przedmiot.

    no i? Ci co pracują do 65 to jacyś gorsi?

    > Ponadto praca jest stworzona dla człowieka a nie człowiek dla pracy.

    to bedzie dopiero w raju.

    > Braki w policji szybko by skończyły się, gdyby praca ta była lepiej
    > gratyfikowana. :)

    jak w kazdym innym zawodzie.

    > Zabieranie przywilejów policjantom jedynie powiększy te braki. :)

    to niech to zrobią i zobaczymy.