  • 11. Data: 2011-10-07 09:34:03
    Temat: Re: Obejście prawa czy nie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Oct 2011, mvoicem wrote:

    > No i czy tu nie dałoby się ustalić, że faktyczna czynność jaka miała miejsce,
    > to normalna lokata na długi okres, dla pozoru podzielona na 1000 lokat
    > jednodniowych?

    W świetle opisu który wrzuciłeś Tapatikowi (że owe lokaty są powiązane
    ze sobą w ten sposób, że zerwanie pozbawia odsetek za *inne* lokaty)
    wydaje się że tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2011-10-08 10:40:37
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Tak dzieląc, "poziomo" - to tak. Ale dzieląc "pionowo", tj. wrzucasz
    > 1000zł na 732 jednodniowe lokaty następujące jedna po drugiej, przy czym
    > zrywając np. 730. , tracisz odsetki za wszystkie poprzednie 729 - to już
    > zwykła lokata dwuletnia jak nic...

    A jesli wrzucam 1000 zl na zwykla lokate jednodniowa z automatycznym
    przedluzeniem (max na dwa lata) i pewnego dnia postanawiam jednak
    automatycznego przedluzenia nie wykonywac?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 13. Data: 2011-10-08 10:43:00
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > W świetle opisu który wrzuciłeś Tapatikowi (że owe lokaty są powiązane
    > ze sobą w ten sposób, że zerwanie pozbawia odsetek za *inne* lokaty)
    > wydaje się że tak.

    To by znaczylo, ze automatyczne przedluzanie lokat terminowych jest czyms
    nagannym.
    Czyli np. wrzucac na roczna przedluzajaca sie o kolejny rok jest cacy - ale
    na dzienna, przedluzajaca sie o kolejny dzien juz jest be?

    A argumentacja jest przeciez jednakowa - swoboda dysponowania wlasnymi
    pieniedzmi.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 14. Data: 2011-10-08 10:54:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > W świetle opisu który wrzuciłeś Tapatikowi (że owe lokaty są powiązane
    > ze sobą w ten sposób, że zerwanie pozbawia odsetek za *inne* lokaty)
    > wydaje się że tak.

    Ale te inne sa tylko hipotetyczne. Moglyby onme istniec w przyszlosci, gdyby
    nie zrezygnowano z autoprzedluzania.
    Tak samo jak ziarno slonecznika tylko potencjalnie jest slonecznikiem (ze
    tez nie przytocze innych przukladow z bardziej ludzkim nasieniem :).

    Wyciaganie wnioskow, ze likwidacja takiej lokaty po 10 dniach stanowi
    "zabicie nienarodzonych 720 lokat" jest nieuprawnione i bez sensu.

    Po prostu wola ludzka ma to do siebie, ze si emoze zmieniac. Moze i wola
    stron bylo ulokowanie tych 1000 na 2 lata, ale po 10 dniach sie pozmienialo,
    okazalo sie ze kasa potrzebna i zostala ona wycofana.

    Od stron zalezy, jakie konsekwencje przewidziane sa za takie "odwidzenie
    sie". Przy standardowej lokacie na 2 lata pewnie stracilby co najmniej
    polowe odsetek. A przy jednodniowej, autoprzedluzajacej sie dostanie odsetki
    za wszystkie pelne dni (doby) jej trwania - i tyle.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 15. Data: 2011-10-08 11:31:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (08.10.2011 12:54), SDD wrote:

> [...]
    >
    > Wyciaganie wnioskow, ze likwidacja takiej lokaty po 10 dniach stanowi
    > "zabicie nienarodzonych 720 lokat" jest nieuprawnione i bez sensu.

    Nie ... chodziło mi o to, że likwidacja takiej lokaty po X dniach,
    stanowi "zabicie narodzonych odsetek od X-1 lokat".

    p. m.

  • 16. Data: 2011-10-08 11:32:13
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (08.10.2011 12:40), SDD wrote:

> [...]
    > przedluzeniem (max na dwa lata) i pewnego dnia postanawiam jednak
    > automatycznego przedluzenia nie wykonywac?

    Wtedy nie tracisz odsetek za wszystkie przeszłe jednodniowe lokaty.

    p. m.

  • 17. Data: 2011-10-08 12:37:22
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Wtedy nie tracisz odsetek za wszystkie przeszłe jednodniowe lokaty.

    To tu masz racje - i to bank powinien przede wszystkim dostac po dupie za
    to, ze udosteponia taki produkt!

    Pozdrawiam
    SDD

  • 18. Data: 2011-10-08 12:38:02
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Nie ... chodziło mi o to, że likwidacja takiej lokaty po X dniach, stanowi
    > "zabicie narodzonych odsetek od X-1 lokat".

    No to racja - ni eprzeczytalem z dostatecznym zrozumieniem.
    Bank powinien dostac ostro po dupie za to, ze udostepnia taki produkt.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 19. Data: 2011-10-08 15:42:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Oct 2011, SDD wrote:

    > To by znaczylo, ze automatyczne przedluzanie lokat terminowych jest czyms
    > nagannym.

    ???

    > Czyli np. wrzucac na roczna przedluzajaca sie o kolejny rok jest cacy

    A od kiedy w takim przypadku tracisz JUŻ ZAROBIONE ODSETKI?

    > - ale na dzienna, przedluzajaca sie o kolejny dzien juz jest be?

    Dzienna jest bardzo dobra! Gdzie widzisz inną tezę?

    Nie jest natomiast lokatą nadającą się do oddzielnego traktowania
    (podatkowo) opisana przez Tapatika wersja w której zerwanie *kolejnej*
    lokaty skutkuje utratą odsetek z *poprzednich* (lokat).
    Przecież to jest "umowa wiązana", obejmująca cały okres, nie
    ma więc podstaw do twierdzenia iż można każdą lokatę traktować
    oddzielnie.

    > A argumentacja jest przeciez jednakowa - swoboda dysponowania wlasnymi
    > pieniedzmi.

    Aby na pewno? ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2011-10-08 16:00:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Oct 2011, SDD wrote:

    > Ale te inne sa tylko hipotetyczne.

    Ale nie dyskutujemy o *hipotetycznych*!
    Dyskutujemy o *zaistniałych* odsetkach.
    Za 1 dzień, za 10 dni, za 200 dni, za 700 dni...

    > Moglyby onme istniec w przyszlosci, gdyby
    > nie zrezygnowano z autoprzedluzania.

    O czym Ty piszesz?
    Tapatik opisał "produkt bankowy", działający tak, że odsetki są
    naliczane w jakimś tam cyklu (to że dziennym jest bez znaczenia),
    ale które przysługują tylko pod warunkiem dochowania *całego cyklu*.
    No to umowa obejmuje "cykl", a nie jego cząstkę.

    > Wyciaganie wnioskow, ze likwidacja takiej lokaty po 10 dniach stanowi
    > "zabicie nienarodzonych 720 lokat" jest nieuprawnione i bez sensu.

    A weźże i zastanów się: jakie OPROCENTOWANIE przysługuje za te *10 DNI*?
    Bo od tego (i tylko od tego) zależy określenie, jaki okres jest
    objęty *całą umową*.

    > Po prostu wola ludzka ma to do siebie, ze si emoze zmieniac. Moze i wola
    > stron bylo ulokowanie tych 1000 na 2 lata, ale po 10 dniach sie pozmienialo,

    No to jak po 10 dniach podstawa nie przekroczy "limitu", to podatek
    się nie należy. W czym problem?
    Przecież pytanie dotyczyły "uchylenia podatku" w oparciu o limit
    kwoty zwolnienia określony dla podstawy opodatkowania.
    Tego, czy jeśli odsetki *za 700 dni* przekroczą (znacznie :P)
    limit, to ma być zwolnienie i na jakiej podstawie.
    IMO - oczywiście nie przysługuje, bo "uchylenie" wychodzi tylko
    dla każdego dnia *osobno*. A umowa nie traktuje *osobno*.

    > okazalo sie ze kasa potrzebna i zostala ona wycofana.

    Część pierwsza:
    - patrz wyżej. Kwota nie przekracza "limitu", nie ma podatku
    Część druga:
    - odnosisz się do cząstki jednej lokaty. Czyli np. dwu godzin :P
    Zakładam że *jednak* nie, co w takim razie robi w uzasadnieniu
    odwołanie się do zerwania lokaty?
    Część trzecia:
    - mamy umowę 2-letnią, która określa *łączne* odsetki. Dokładnie
    tak jak padło w pytaniu i z czym się zgodziłem.

    Deser ;)
    Ćwiczenie z podatkologii stosowanej :)
    Cel: wskazanie co może być podstawą opodatkowania (zawsze trzeba
    sprawdzać).
    Może nie być łatwe do znalezienia, ale było (z opisem w prasie)
    Gość A daruje gościowi B samochód. Drogi.
    US upomina się o podatek.
    Gość B stwierdza że go nie stać. Zwraca samochód.
    Co z podatkiem?
    ;)

    > Od stron zalezy, jakie konsekwencje przewidziane sa za takie "odwidzenie
    > sie".

    To weź i raz jeszcze przeczytaj JAKI PRZYPADEK skomentowałem.
    W żadnym razie NIE odpowiadałem dla przypadku lokaty jednodniowej!
    (ani tygodniowej, rocznej czy 10-letniej)

    > Przy standardowej lokacie na 2 lata pewnie stracilby co najmniej polowe
    > odsetek.

    A przy standardowej 1-dniowej zerwanej w połowie okresu ile dostanie? ;)

    > A przy jednodniowej, autoprzedluzajacej sie dostanie odsetki za
    > wszystkie pelne dni (doby) jej trwania - i tyle.

    Ale przecież poprzednik głośno i wyraźnie napisał, że to jest umowa
    w której NIE DOSTANIE wszytkich tak policzonych odsetek.

    I to był warunek (mojej) zgody, że TAKA umowa rzeczywiście kwalifikuje
    się do opodatkowania "łącznie".

    pzdr, Gotfryd