  • 41. Data: 2018-01-13 12:56:29
    Temat: Re: Nowy przepis. Po co?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 12 Jan 2018 09:27:48 +0100, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > rodzaju naszych polityków mają głęboką wiarę że jak zrobią przepis
    > rzeczywistość się uprzejmie do niego dostosuje :)

    Bo widzisz, są na świecie takie kraje, gdzie społeczeństwo uprzejmie
    się dostosowuje. Jako przykład podam głośną w Angli kilka lat temu
    sprawę planów wprowadzenia zakazu palenia papierosów w domu. Reakcja
    społeczeństwa na to? Lament, że nie będą teraz mogli palić, bo prawo
    to świętość a nie wzruszenie ramion, bo i tak będą palić wbrew.

    --
    Marek

  • 42. Data: 2018-01-13 12:59:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 12 Jan 2018 23:08:44 +0100, z <...@...pl> wrote:
    > Dalej pytam po co nowy przepis skoro stary jest wystarczający tylko
    > łajzy nie umieją/nie chcą go stosować? :-)

    A nowy nie jest po to, by nim wprowadzić większa karę niż wcześnie
    wychodziła z zastosowania oszustwa?

    --
    Marek

  • 43. Data: 2018-01-13 13:09:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 13 Jan 2018 12:56:29 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > społeczeństwa na to? Lament, że nie będą teraz mogli palić, bo prawo
    > to świętość a nie wzruszenie ramion, bo i tak będą palić wbrew.

    Zapewne, ponieważ ludzka natura nie przejmuje się narodowością, nikt nie
    zaprzestał palenia w domu. Lamenty oraz wzruszenia to może być obyczaj
    (specyfika narodowa) ale praktyka to już należy do natury. A jeśli
    twierdzisz że było inaczej to wypadało by przedstawić jakieś statystyki.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 44. Data: 2018-01-13 13:14:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-01-18 o 12:59, Marek pisze:

    > A nowy nie jest po to, by nim wprowadzić większa karę niż wcześnie
    > wychodziła z zastosowania oszustwa?

    Wątpię. Powiedzmy sobie szczerze, że cofanie licznika, to nie jest jakie
    szczególnie poważne przestępstwo.

    Natomiast uważam, że problemy rodzi budowa naszego przepisu o oszustwie.
    Zamiast karać za oszustwo, to karzemy za zadysponowanie mieniem. To
    implikuje tego typu problemy, jak konieczność ustalenia wartości owego
    mienia. Przeważnie bywa to proste. Jak kupisz na ALLEGRO wiatraczek za
    42 zł, to wiadomo, że straty są 42 zł.

    W wypadku samochodu z cofniętym licznikiem, to jednak coś tam dostaje
    klient, więc, trudno zarzucać sprawcy całą wartość pojazdu.

  • 45. Data: 2018-01-13 13:31:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-13, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > implikuje tego typu problemy, jak konieczność ustalenia wartości owego
    > mienia. Przeważnie bywa to proste. Jak kupisz na ALLEGRO wiatraczek za

    Tylko w wypadku gdy oszust nic nie wysłał, a co jeśli wysłał np.
    podróbkę oryginalnego towaru?

    > W wypadku samochodu z cofniętym licznikiem, to jednak coś tam dostaje
    > klient, więc, trudno zarzucać sprawcy całą wartość pojazdu.

    Bo jest to bez sensu. Karalne powinno być oszustwo bez konieczności
    podania wartości, no chyba, że oczywiste by było, że nie jest to istotna
    szkoda materialna.
    A na jakiej zasadzie działa w praktyce karalność w przypadku zniszczenia
    mienia z art.288kk?

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2018-01-13 13:32:43
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-01-12 o 23:15, Liwiusz pisze:
    > Ale już nawet odpowiadając - oszustwo polega także na wyzyskaniu
    > czyjegoś błędu - czyli czasem nie trzeba kłamać - przychodzi klient,
    > mówi - poproszę tej szynki za 1000zł/kg i wskazuje palcem, ty usłużnie
    > podajesz, i liczysz po 1000zł, mimo że cena to 10.00zł.

    Wyobraź sobie że zaniechanie, przemilczenie, niedopowiedzenie w
    niektórych kręgach ;-) też jest traktowane jako kłamstwo i podlega pod
    to samo przykazanie. :-)

  • 47. Data: 2018-01-13 13:34:53
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-01-13 o 10:25, Liwiusz pisze:
    > Już podałem przykład oszustwa bez kłamstwa.

    W konfesjonalne to jest dalej KŁAMSTWO.
    Wiem... Nie zrozumiemy się.
    Pewnie to kwestia wychowania i kręgosłupa moralnego ;-)

  • 48. Data: 2018-01-13 14:13:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > I to nie jest przecież jedyny przypadek. Np. poświadczenie nieprawdy w
    > rozumieniu art. 271 można traktować jako kłamstwo. Krzywoprzysięstwo
    > jest karalnym kłamstwem. Pewnie znajdzie się więcej.

    Pisałem wyraźnie - karalne są pewne zachowania, które można uznać za
    kłamstwo, ale samo kłamstwo, jako takie, karalne nie jest. Na przykład
    mogę bez zagrożenia żadną karą napisać, że Marcin Dębowski to miły i
    inteligentny człowiek.

    --
    Liwiusz

  • 49. Data: 2018-01-13 14:15:04
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

> [...]
    > kłamstwo, ale samo kłamstwo, jako takie, karalne nie jest. Na przykład
    > mogę bez zagrożenia żadną karą napisać, że Marcin Dębowski to miły i

    A on cię za to będzie chciał ciągać po sądach? :-)

    --
    A. Filip

  • 50. Data: 2018-01-13 14:15:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-13 o 13:34, z pisze:

    > W konfesjonalne to jest dalej KŁAMSTWO.

    Masz na to jakieś wsparcie (może być z prawa kanonicznego)?
    Bo słownikowo to racji żadnej nie masz.

    --
    Liwiusz