  • 1. Data: 2006-02-20 12:53:51
    Temat: Niezgodność towaru z umową
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Witam!

    Zgłosiłem niedawno do sprzedawcy reklamację z tytułu niezgodności towaru
    z umową. W piśmie, któego mam swój egzemplarz z potwierdzeniem odbioru,
    zazaczyłem, że żądam doprowadznia do stanu zgodnego z umową poprzez
    wymianę towaru na nowy. I tu zaczęły się schody, bo sprzedawca oznajmił,
    że nie praktykują wymiany tylko że oddadzą do serwisu i serwis naprawi.
    Wszelkie próby dyskusji na temat praw, jakie daje mi Ustawa o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, że te ja mam prawo
    decydować, czy chcę naprawiać czy wymienić, że nie korzystam z gwarancji
    tylko skłądame reklamację itp. okazały się bezsensowne, bo sprzedaca
    powoływał się to na wewnętrzyn regulamin firmy, to na szkolenia w
    których brał udział i takie tam.
    Ostatecznie zostawiłem pismo i postanowiłem czekać na odpowiedź. Dziś
    odebrałem telefo, że towar wrócił z serwisu naprawiony i czeka na odbiór.
    I to mam parę pytań:
    1. Czy taki telefon jest odpowiedzią na reklamację?
    2. Czy sprzedawca miał prawo odesłać rzecz do serwisu mimo iż żądałem
    wymiany?
    3. Czy jeśli sprzedawca wysłał rzecz do serwisu i ten wpisał naprawę do
    karty gwarancyjnej to czy przez to nie tracę możliwości do złożenia
    reklamacji w przyszłości?

    --
    pozdrawiam
    Schwester

  • 2. Data: 2006-02-20 13:35:27
    Temat: Re: Niezgodność towaru z umową
    Od: "K." <k...@o...pl>

> [...]
    > Wszelkie próby dyskusji na temat praw, jakie daje mi Ustawa o
    > szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, że te ja mam prawo

    A gdzie w ustawie wyczytałeś, że to Ty decydujesz?

    K.

  • 3. Data: 2006-02-20 13:49:10
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    K. napisał(a):

    > A gdzie w ustawie wyczytałeś, że to Ty decydujesz?
    >
    > K.

    tutaj jest to troche dokładniej wyjaśnione:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=139#5

    sg

  • 4. Data: 2006-02-20 13:51:45
    Od: Schwester <j...@c...com>

    K. napisał(a):

    > A gdzie w ustawie wyczytałeś, że to Ty decydujesz?
    >
    > K.

    Artykół 8 punk 1 ustawy

  • 5. Data: 2006-02-20 15:15:22
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Schwester napisał(a):
    > 1. Czy taki telefon jest odpowiedzią na reklamację?

    tak
    co innego udowodnienie, że miał miejsce

    > 2. Czy sprzedawca miał prawo odesłać rzecz do serwisu mimo iż żądałem
    > wymiany?

    Jeśli wykaże, że wymiana była niemożliwa albo wymagała nadmiernych kosztów.

    > 3. Czy jeśli sprzedawca wysłał rzecz do serwisu i ten wpisał naprawę do
    > karty gwarancyjnej to czy przez to nie tracę możliwości do złożenia
    > reklamacji w przyszłości?

    Trudno powiedzieć, zależy od okoliczności.
    O ile jeszcze możesz zaakceptować naprawę zamiast wymiany w ramach
    ustawy, to nie pozwoliłbym na wpisanie sobie, że reklamowałeś na
    podstawie gwarancji. Więc jeśli tak będzie to protestuj. Ale po co w
    ogóle oddawałeś kartę gwarancyjną?

    KG

  • 6. Data: 2006-02-20 15:44:07
    Od: "K." <k...@o...pl>

    > Artykół 8 punk 1 ustawy

    No to możesz żadać - ale to nie Ty decydujesz czy nastapi naprawa czy wymiana.

    K.

  • 7. Data: 2006-02-20 16:00:00
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    K. napisał(a):
    > No to możesz żadać - ale to nie Ty decydujesz czy nastapi naprawa czy wymiana.

    A piszesz to na jakiej podstawie?
    Wybiera kupujący. Skoro kupującemu zostało przyznane prawo żądania, to
    odpowiada temu obowiązek sprzedawcy. Sprzedawca może niezrealizować
    żądania tylko jeśli jego realizacja będzie niemożliwa albo wymagała
    nadmiernych kosztów. O ile masz wątpliwości co do treści ustawy, to
    dyrektywa na której opiera się ustawa jest jednoznaczna - są dwa
    alternatywne żądania, a nie jedno żądanie z pozostawieniem możliwości
    wyboru sprzedawcy. Ustawę należy interpretować zgodnie z dyrektywą.

    KG

  • 8. Data: 2006-02-20 17:56:19
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    kam napisał(a):

> [...]
    > odpowiada temu obowiązek sprzedawcy. Sprzedawca może niezrealizować
    > żądania tylko jeśli jego realizacja będzie niemożliwa albo wymagała

    A stwierdzenie, że "nie praktykują wymiany" raczej nie spełni
    tego wymogu ;-)

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 9. Data: 2006-02-20 21:43:34
    Od: "K." <k...@o...pl>

    > Sprzedawca może niezrealizować
    > żądania tylko jeśli jego realizacja będzie niemożliwa albo wymagała
    > nadmiernych kosztów.

    Zgadzam się. Tylko że to sprzedawca decyduje czy koszty są czy nie są
    nadmierne. Więc reklamując towar niezgodny z umową mogę sobie żadać wymiany -
    nie jest to jednak wiążące dla sprzedawcy który może stwierdzić, że taniej jest
    naprawić niż wymienić.

    K.

  • 10. Data: 2006-02-20 22:23:49
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    K. napisał(a):
    > Zgadzam się. Tylko że to sprzedawca decyduje czy koszty są czy nie są
    > nadmierne.

    W praktyce tak, ale pamiętaj że przed sądem będzie musiał to udowodnić.

    > Więc reklamując towar niezgodny z umową mogę sobie żadać wymiany -
    > nie jest to jednak wiążące dla sprzedawcy który może stwierdzić, że taniej jest
    > naprawić niż wymienić.

    Nadmierne koszty to nie jest to samo co taniej naprawić niż wymienić.

    KG