  • 11. Data: 2016-07-19 19:31:42
    Temat: Re: Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
    Od: m <m...@g...com>

    On 19.07.2016 10:31, Maciek wrote:
    > Coś takiego by mnie pewnie najbardziej urządzało, pod warunkiem, że
    > oświadczenie rzeczywiście przerywa bieg przedawnienia. Zakładam, że to
    > po prostu pisemko w rodzaju: ja taki i taki uznaję dług z faktury nr i
    > zobowiązuję się spłacić go do dnia ...

    Na moją nieprawniczą wiedzę o prawie to tak

    > Zapewne jednak takie oświadczenie
    > też się przedawnia. Znów 2 lata od dnia "zobowiązania się do zapłaty"?

    Na pewno się przedawnia. Ale nie wiem czy bieg przedawnienia zaczyna się
    od dnia zobowiąania do zapłaty, czy od dnia w którym się podpisujący
    zobowiązuje spłacić.

    p. m.

  • 12. Data: 2016-07-20 07:38:06
    Od: "Michal" <f...@h...com.pl>

    Użytkownik "m" <m...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Na pewno się przedawnia. Ale nie wiem czy bieg przedawnienia zaczyna się
    > od dnia zobowiąania do zapłaty, czy od dnia w którym się podpisujący

    Uznanie długu przez dłużnika przerywa bieg przedawnienia. Od tego momentu
    (daty uznania) okres przedawnienia biegnie od nowa i trwa tyle ile jest
    właściwe dla danego zobowiązania.
    Oczywiście takie uznanie może być powtarzane i wtedy do przedawnienia nigdy
    nie dojdzie.
    Michał

  • 13. Data: 2016-07-20 11:52:42
    Od: m <m...@g...com>

    On 20.07.2016 07:38, Michal wrote:

> [...]
    > właściwe dla danego zobowiązania.
    > Oczywiście takie uznanie może być powtarzane i wtedy do przedawnienia nigdy

    No ale jeżeli ja się dzisiaj zobowiążę że zapłacę dług za 5 lat, a okres
    przedawnienia jest powiedzmy 2 lata, to czy to oznacza w momencie do
    którego się zobowiązałem, zobowiązanie będzie już od 3 lat przedawnione?
    Na chłopski rozum - byłoby to bez sensu i (znowu na chłopski rozum)
    powinno zacząc biec od 20 lipca 2021 roku.

    p. m.

  • 14. Data: 2016-07-20 22:59:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-07-16 o 11:52, m pisze:

> [...]
    > Na chłopski rozum - byłoby to bez sensu i (znowu na chłopski rozum)
    > powinno zacząc biec od 20 lipca 2021 roku.

    Zapomnieliście, że jak zobowiążesz się do zwrotu kasy 20 lipca 2021
    roku, to dopiero wówczas to zobowiązanie powstanie i od jego powstania
    biegnie termin przedawnienia.

  • 15. Data: 2016-07-20 23:24:16
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Próba zawezwania do ugody przedsądowej tańsza i pewniejsza (przeciwnik się nie stawi
    ;)), za reszte zagrałbym w totka ;-)

    -----

  • 16. Data: 2016-07-21 07:14:55
    Od: "Michal" <f...@h...com.pl>

    > Zapomnieliście, że jak zobowiążesz się do zwrotu kasy 20 lipca 2021
    > roku, to dopiero wówczas to zobowiązanie powstanie i od jego powstania
    > biegnie termin przedawnienia.

    Do czego się dłużnik zobowiąże (jednostronnie) ma mniejsze znaczenie.
    Jeśli jednak strony umówią się co do nowego terminu zapłaty, to jak słusznie
    zauważył Robert, zobowiązanie może nie powstanie, ale stanie się wymagalne
    dopiero po upływie tego terminu.
    I oczywiście okres przedawnienia zacznie biec od tego nowego, wzajemnie
    uzgodnionego terminu.
    Michał

  • 17. Data: 2016-07-21 08:22:36
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    A przy pożyczkach prywatnych? Ogólna zasada przedawnienia (10 lat)?

    -----

  • 18. Data: 2016-07-21 08:36:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-07-21 o 08:22, ąćęłńóśźż pisze:
    > A przy pożyczkach prywatnych? Ogólna zasada przedawnienia (10 lat)?

    Tak.

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2016-07-21 09:30:00
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Długo :-(
    Ewentualne udokumentowanie zwrotu wszelkimi środkami dowodowymi (np. kopia z tytułem
    przelewu lub tytułem wpłaty na rachunek)?
    Dokument (umowy pożyczki) mogą przykładowo znaleźć spadkobiercy w kufrze
    pożyczkodawcy i może być pasztet dla spadkobierców pożyczkobiorcy..

    -----

  • 20. Data: 2016-07-21 16:36:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-07-21 o 09:30, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Dokument (umowy pożyczki) mogą przykładowo znaleźć spadkobiercy w kufrze
    pożyczkodawcy i może być pasztet dla spadkobierców pożyczkobiorcy..

    Nie ma co nad tym deliberować. Jest 10 lat i koniec.
    Już raczej ciekawszą refleksją jest to, że na przykład pismo
    rozwiązujące umowę o telefon powinieneś trzymać dozgonnie, a potem
    jeszcze do czwartego pokolenia, bo jak za 20 lat dostaniesz jak
    najbardziej nieprzedawnione roszczenie o zapłatę abonamentu za lipiec
    2036r., to ty będziesz musiał udowadniać, że umowę rozwiązałeś w 2016
    (ta umowa na telefon to tylko przykład umowy o jakieś comiesięczne
    świadczenie na czas nieokreślony).

    --
    Liwiusz